• riskakan

För fet för att flyga?

www.e24.se/lifestyle/resor/artikel_1526491.e24

När fetmaepidemin ökar över hela världen, ploppar ju dylika händelser upp emellanåt: Att kraftigt överviktiga nekas att gå ombord på flyg, tåg eller dyl, eller att de får köpa två biljetter (= 2 säten).

Vad tycker ni om detta? Är det verkligen rätt att straffa feta människor på detta sätt? Eller borde större säten byggas? (Problemet är att om någon inte får plats i ett säte, blir ju den som sitter bredvid lidande).

• Svar på tråden För fet för att flyga?
  • Oset
    idiblon skrev 2009-09-05 21:44:23 följande:
    Och okunskap.
    Sant, men de flesta tar hellre bilen än cyklar, vill inte dra in på "fredagsmys" (alla dagar i veckan) och vill ju "vara glad och mätt".

Att komma idag och säga att man inte visste att man blir fet av pizza och chips håller inte.
  • idiblon
    Oset skrev 2009-09-05 21:50:39 följande:
    Sant, men de flesta tar hellre bilen än cyklar, vill inte dra in på "fredagsmys" (alla dagar i veckan) och vill ju "vara glad och mätt". Att komma idag och säga att man inte visste att man blir fet av pizza och chips håller inte.
    Fast det är väl inte de som blir så smällfeta att de behöver opereras.
  • Miss Emelie

Jag är själv opererad, och det är den bästa hjälpen jag fått i mitt liv. >Jag har gått i behandling för mitt matmissbruk i omgångar, och för första gången känner jag frid i mig själv, eftersom jag inte kan missbruka min kropp med mat längre. Visst vet jag att man kan bli fet av fel mat, men om man är sjuk, är inte det de första man tänker på. Visst är det mitt fel att jag blivit fet, men det är ävens en knarkares fel att den blir knarkare., och ingen höjer på ögonbrynen att knarkaren har fått hjälp, men jag som är gbp opad, skall skämmas och bli påhoppad för att jag fått hjälp....

• Manchester

Miss Emelie skrev 2009-08-30 20:10:42 följande:

Och jag vill inte sitta brevis skrikia spädbarn och ungar. elle underhålla andras barn, som många vuxna gärna låter en göra på resor, då de vill koppla av...but shit happens!!
    Underhålla andras barn ska du verkligen inte behöva. Om barnet på grannplatsen försöker prata med dig och du inte gillar det så har du all rätt att säga till barnets föräldrar. Äldre barn som skriker och bråkar bör du också ha rätt att säga till, alternativt säga till föräldrarna. Spädbarn är värre. Det är ju inte alldeles enkelt att förklara för en halvårsgammal bebis att folk runtomkring vill slippa lyssna på skrik. När det gäller barn upp till ett par års ålder är det nog därför svårt att garantera att du slipper bli störd. Men jag ser ändå stor skillnad mellan att hamna bredvid ett skrikande spädbarn och bredvid någon som är så tjock att han tar upp halva din plats. Dels kan du slippa en del av skrikandet genom att ta på dig öronproppar och dels kommer spädbarnets föräldrar troligen att göra allt i sin makt för att få tyst på barnet. Bland annat lär de trava fram och tillbaka i mittgången på planet/tåget med barnet och då är inte barnet alldeles bredvid just dina öron hela tiden. Den tjocka medpassageraren har du däremot bredvid dig från avgång till ankomst. Det finns inga öronproppar i världen som ger dig ens en liten bit av din plats tillbaka om en tjock person sitter och breder ut sig.

Tjocka personer får gärna resa. Tåg- och flygbolag kan välja att erbjuda extra breda säten för överviktiga personer om de tror att de tjänar på det. Antingen kan bolagen göra det kostnadsfritt för de tjocka, eller så går det att ta betalt. Jag bryr mig inte om vilket. Men jag vill ha tillgång till hela min plats när jag åker flyg eller tåg.
  • riskakan
    Manchester skrev 2009-09-06 02:17:57 följande:
    Miss Emelie skrev 2009-08-30 20:10:42 följande: Underhålla andras barn ska du verkligen inte behöva. Om barnet på grannplatsen försöker prata med dig och du inte gillar det så har du all rätt att säga till barnets föräldrar. Äldre barn som skriker och bråkar bör du också ha rätt att säga till, alternativt säga till föräldrarna. Spädbarn är värre. Det är ju inte alldeles enkelt att förklara för en halvårsgammal bebis att folk runtomkring vill slippa lyssna på skrik. När det gäller barn upp till ett par års ålder är det nog därför svårt att garantera att du slipper bli störd. Men jag ser ändå stor skillnad mellan att hamna bredvid ett skrikande spädbarn och bredvid någon som är så tjock att han tar upp halva din plats. Dels kan du slippa en del av skrikandet genom att ta på dig öronproppar och dels kommer spädbarnets föräldrar troligen att göra allt i sin makt för att få tyst på barnet. Bland annat lär de trava fram och tillbaka i mittgången på planet/tåget med barnet och då är inte barnet alldeles bredvid just dina öron hela tiden. Den tjocka medpassageraren har du däremot bredvid dig från avgång till ankomst. Det finns inga öronproppar i världen som ger dig ens en liten bit av din plats tillbaka om en tjock person sitter och breder ut sig. Tjocka personer får gärna resa. Tåg- och flygbolag kan välja att erbjuda extra breda säten för överviktiga personer om de tror att de tjänar på det. Antingen kan bolagen göra det kostnadsfritt för de tjocka, eller så går det att ta betalt. Jag bryr mig inte om vilket. Men jag vill ha tillgång till hela min plats när jag åker flyg eller tåg.
    Väl rutet!

Sedan är det ju också, att man har betalat för HELA sin plats. Men man har inte betalat för att slippa skrikande spädbarn... (Om det inte finns barnfria avdelningar eller dylikt).

Medpassagerare kan visserligen avhysas om de är alltför störande, men bar lär ju knappast avvisas. Alla vet att småbarn stör ibland. Dock kommer föräldrarna som sagt göra vad de kan för att lugna ner barnet, detta kommer omgivningen också att kräva av dem. Man kan inte kräva total tystnad eller perfektion i ett allmänt kommunikationsmedel, men du ska som sagt inte behöva roa eller underhålla andras barn om du inte vill. Då är det bara att vänligt men bestämt säga till föräldrarna, eller personalen ombord.

Men som sagt - sitt säte har man ju betalat för. HELA sätet. Det är inte alls jämförbart.
  • Jossa 79

Jag flög inrikes i USA för många år sedan och hamnade bredvid en sjukt fet man som var tvungen att fälla upp armstödet för att få plats. Han isatt mer på mitt säte än vad jag själv gjorde. Tack och lov fick han byta plats innan take off eftersom planet inte var fullsatt.

Jag tycker absolut att tjocka människor i såna här fall ska få betala för ett extra säte!

• eli1

Ja inte ska man behöva "dela" säte med någon om man har betalat för att få ett eget. Jag skulle aldrig acceptera det.

• neelliee

Bygger man större säten straffas alla normalviktiga, som får betala mer för bredare säten de inte behöver. Dessutom drabbar det djur och natur illa.

Förtsår inte varför man ska anpassa omgivningen in absurdum, istället för att ställa krav på individer att hålla en skapligt normal vikt.

• klocka

Det är rätt stor skillnad på att störas tillfälligt av skrikande barn och få sin hälsa förstörd. Läs här om en passagerare som fick 20000 dollar i kompensation för att ha suttit bredvid en fet person på en lång flygning. Hon hade fortfarande hälsoproblem två år senare.

news.bbc.co.uk/1/hi/wales/2346319.stm

• Meli

Jag tycker att om man behöver två säten så får man betala för två säten. Om inte de betalar för två säten, så skulle ju alla flygbiljetter bli dyrare istället, då alla andra fick dela på kostnaden.

Orecis som att man får betala extra för att få sitta längst fram med benplats. VI brukar välja det och självklart är det då vi som får betala det själva.

Svar på tråden För fet för att flyga?