Manchester skrev 2009-09-06 02:17:57 följande:
Miss Emelie skrev 2009-08-30 20:10:42 följande: Underhålla andras barn ska du verkligen inte behöva. Om barnet på grannplatsen försöker prata med dig och du inte gillar det så har du all rätt att säga till barnets föräldrar. Äldre barn som skriker och bråkar bör du också ha rätt att säga till, alternativt säga till föräldrarna. Spädbarn är värre. Det är ju inte alldeles enkelt att förklara för en halvårsgammal bebis att folk runtomkring vill slippa lyssna på skrik. När det gäller barn upp till ett par års ålder är det nog därför svårt att garantera att du slipper bli störd. Men jag ser ändå stor skillnad mellan att hamna bredvid ett skrikande spädbarn och bredvid någon som är så tjock att han tar upp halva din plats. Dels kan du slippa en del av skrikandet genom att ta på dig öronproppar och dels kommer spädbarnets föräldrar troligen att göra allt i sin makt för att få tyst på barnet. Bland annat lär de trava fram och tillbaka i mittgången på planet/tåget med barnet och då är inte barnet alldeles bredvid just dina öron hela tiden. Den tjocka medpassageraren har du däremot bredvid dig från avgång till ankomst. Det finns inga öronproppar i världen som ger dig ens en liten bit av din plats tillbaka om en tjock person sitter och breder ut sig. Tjocka personer får gärna resa. Tåg- och flygbolag kan välja att erbjuda extra breda säten för överviktiga personer om de tror att de tjänar på det. Antingen kan bolagen göra det kostnadsfritt för de tjocka, eller så går det att ta betalt. Jag bryr mig inte om vilket. Men jag vill ha tillgång till hela min plats när jag åker flyg eller tåg.
Väl rutet!
Sedan är det ju också, att man har betalat för HELA sin plats. Men man har inte betalat för att slippa skrikande spädbarn... (Om det inte finns barnfria avdelningar eller dylikt).
Medpassagerare kan visserligen avhysas om de är alltför störande, men bar lär ju knappast avvisas. Alla vet att småbarn stör ibland. Dock kommer föräldrarna som sagt göra vad de kan för att lugna ner barnet, detta kommer omgivningen också att kräva av dem. Man kan inte kräva total tystnad eller perfektion i ett allmänt kommunikationsmedel, men du ska som sagt inte behöva roa eller underhålla andras barn om du inte vill. Då är det bara att vänligt men bestämt säga till föräldrarna, eller personalen ombord.
Men som sagt - sitt säte har man ju betalat för. HELA sätet. Det är inte alls jämförbart.