• riskakan

För fet för att flyga?

www.e24.se/lifestyle/resor/artikel_1526491.e24

När fetmaepidemin ökar över hela världen, ploppar ju dylika händelser upp emellanåt: Att kraftigt överviktiga nekas att gå ombord på flyg, tåg eller dyl, eller att de får köpa två biljetter (= 2 säten).

Vad tycker ni om detta? Är det verkligen rätt att straffa feta människor på detta sätt? Eller borde större säten byggas? (Problemet är att om någon inte får plats i ett säte, blir ju den som sitter bredvid lidande).

• Svar på tråden För fet för att flyga?
  • viewmylife

NEj!!! är du fet så skull dig själv, banta eller håll dig hemma!

• Tirem

Jag har bara läst TS

Ja, jag tycker att om man tar upp två platser så ska man betala för bägge. Det handlar inte om att straffa någon som är övervikig. Precis som att man får betala för ett barn om man vill ha ett säte till dem!

• Dr Mupp
    klocka skrev 2009-09-16 11:14:44 följande:
    Det är rätt stor skillnad på att störas tillfälligt av skrikande barn och få sin hälsa förstörd. Läs här om en passagerare som fick 20000 dollar i kompensation för att ha suttit bredvid en fet person på en lång flygning. Hon hade fortfarande hälsoproblem två år senare. news.bbc.co.uk/1/hi/wales/2346319.stm
    Egentligen är det ju tjockisen som borde betala skadestånd till henne. Det är ju inte flybolagets fel att tjokisen inte kunde tänka och därmed beställa två säten.
  • tru

Ni är ju bara för elaka de flesta av er. Nu flyger jag inte pga övervikten men det är inte bara där jag är begränsad, folk tittar snett när jag åker buss, jag kan inte gå på bio, har en ständig skräck att ramla när jag är ute. jag får höra kommentarer av släkt hela tiden. och jag har en dotter på 4 år som hör och märker allt detta. Det är en jävla diskriminering i detta samhälle bara för att man har en sjukdom. Jag har gått upp pga mediciner och ätstörning men fått byta medicin nu som inte har den biverkan. så nu har jag stått still i vikt sen jag fick den.

• Matillin
    Tirem skrev 2009-09-17 02:42:05 följande:
    Jag har bara läst TSJa, jag tycker att om man tar upp två platser så ska man betala för bägge. Det handlar inte om att straffa någon som är övervikig. Precis som att man får betala för ett barn om man vill ha ett säte till dem!
    Tänker likadant.
  • Manchester
    bzzzz skrev 2009-09-17 06:58:40 följande:
    Ni är ju bara för elaka de flesta av er. Nu flyger jag inte pga övervikten men det är inte bara där jag är begränsad, folk tittar snett när jag åker buss, jag kan inte gå på bio, har en ständig skräck att ramla när jag är ute. jag får höra kommentarer av släkt hela tiden. och jag har en dotter på 4 år som hör och märker allt detta. Det är en jävla diskriminering i detta samhälle bara för att man har en sjukdom. Jag har gått upp pga mediciner och ätstörning men fått byta medicin nu som inte har den biverkan. så nu har jag stått still i vikt sen jag fick den.
    Såvitt jag kan se är de flesta här inte elaka mot överviktiga. Att vilja utnyttja hela sitt säte när man flyger eller åker tåg är inte diskriminering. Om du blir uttittad på stan eller får höra tråkiga kommentarer så är det illa, men att de flesta av dina medmänniskor inte vill upplåta större delen av sina egna platser till en tjock person som hamnar bredvid måste du nog acceptera. Det är inte heller nödvändigtvis riktat mot dig, utan lika mycket mot exempelvis flygbolaget som inte insett att platsen bredvid en person med grav fetma inte går att använda.
  • Fjuppan

Det finns ju faktiskt redan bredare säten...Sas exempelvis har ju tre storlekar på säten. Business, som är de bredaste, kostar ju en del...men det finns att tillgå!

Jag är kluven i frågan, väldigt många kommer inte att ha råd att resa om de ska betala dubbelt upp för sina flygbiljetter (snackar vi business ligger priserna tre gånger högre än ekonomi) . Och dessutom, när är man för fet då? Man kan inte väga in folk, vi är ju olika byggda. Ska man mäta dem för att se vilket säte som passar bäst?

• Matillin
    Fjuppan skrev 2009-09-17 07:16:40 följande:
    Det finns ju faktiskt redan bredare säten...Sas exempelvis har ju tre storlekar på säten. Business, som är de bredaste, kostar ju en del...men det finns att tillgå!Jag är kluven i frågan, väldigt många kommer inte att ha råd att resa om de ska betala dubbelt upp för sina flygbiljetter (snackar vi business ligger priserna tre gånger högre än ekonomi) . Och dessutom, när är man för fet då? Man kan inte väga in folk, vi är ju olika byggda. Ska man mäta dem för att se vilket säte som passar bäst?
    Ja det måste bli svårt att dra gränsen.
    Och ska bara övervikiga få extra plats gratis i så fall?
    Min man är 1.87 och har haft svårt att få plats med benen på vanliga flygningar, det är ju trångt för benen fast man är 1.71 som jag.
    Tänk hur det ska vara för alla män på närmare 2 meter?
  • Tirem
    bzzzz skrev 2009-09-17 06:58:40 följande:
    Jag menade inte att vara elak på något sätt. Men om man behöver två säten så får man betala för det. Sedan kan jag tycka att stolarna på flyplanen borde vara lite bredare för det är jäkligt trång!

• tru

synd annars hade ni gjort erat för i år

Svar på tråden För fet för att flyga?