• riskakan

För fet för att flyga?

www.e24.se/lifestyle/resor/artikel_1526491.e24

När fetmaepidemin ökar över hela världen, ploppar ju dylika händelser upp emellanåt: Att kraftigt överviktiga nekas att gå ombord på flyg, tåg eller dyl, eller att de får köpa två biljetter (= 2 säten).

Vad tycker ni om detta? Är det verkligen rätt att straffa feta människor på detta sätt? Eller borde större säten byggas? (Problemet är att om någon inte får plats i ett säte, blir ju den som sitter bredvid lidande).

• Svar på tråden För fet för att flyga?
  • Dr Mupp
    Jappen skrev 2009-09-24 10:35:18 följande:
    Dr Mupp skrev 2009-09-23 17:03:39 följande: Hade handtaget nere när jag satte mig men när han kom tog han upp det och tryckte sig ner......han skämdes uppenbart och till en början tyckte jag synd om honom men det gick snabbt över när jag skulle hålla en bångstyrig bebis på plats på ca: 20 centimeter! Då lackade jag ur och pressade mig emot den feta mannen och tyckte att det är HAN som får hänga över på andra sidan istället men det gick inte-han tog upp lika mycket plats ändå!
    Jag hade hållit i handtaget så han inte hade fått upp det.
  • riskakan
    Dr Mupp skrev 2009-09-24 16:11:27 följande:
    Jag hade hållit i handtaget så han inte hade fått upp det.
    Det är lätt att säga. Men situationen låter så bisarr och pinsam att man kanske inte kommer sig för med att säga något alls...

Tycker det var fel av kabinpersonalen att inte ingripa. Snacka om dålig service.
  • Lindasessan

Ja jag kan nog tycka att det är rätt faktiskt, jag menar om jag tar med mig övervikt i bagaget så måste jag ju betala för det. Att vara kraftigt överviktig borde ju vara samma sak?
    Eller?

• Zuup

Skitjobbigt på bussen med tycker jag. Folk kan liksom inte hålla sig på sin kant. Man ser ju vart gränsen går på sätet och då borde man kunna räkna ut vart man placerar armarna. Detta är något som retar upp mig rejält och det händer ofta! Börjar undra om få människor har kroppskontakt annars och därför sitter som de gör.

• Starkast
    riskakan skrev 2009-08-25 16:55:03 följande:
    www.e24.se/lifestyle/resor/artikel_1526491.e2...När fetmaepidemin ökar över hela världen, ploppar ju dylika händelser upp emellanåt: Att kraftigt överviktiga nekas att gå ombord på flyg, tåg eller dyl, eller att de får köpa två biljetter (= 2 säten).Vad tycker ni om detta? Är det verkligen rätt att straffa feta människor på detta sätt? Eller borde större säten byggas? (Problemet är att om någon inte får plats i ett säte, blir ju den som sitter bredvid lidande).
    Jag tycker att alla ska få åka till samma pris och att det sen är ex. flygbolagets ansvar att se till att det fungerar för alla. Antingen får de inte boka fler än att de får plats, eller bygga några extra stora säten. Det hör till servicen tycker jag att alla ska åka till samma pris och på samma villkor. Ingen ska betala dubbelt och ingen ska sitta hoptryckt.
  • Starkast
    Lindasessan skrev 2009-09-24 20:42:24 följande:
    Ja jag kan nog tycka att det är rätt faktiskt, jag menar om jag tar med mig övervikt i bagaget så måste jag ju betala för det. Att vara kraftigt överviktig borde ju vara samma sak? Eller?
    Jämför du en kropp med packning?
  • Starkast
    Lindasessan skrev 2009-09-24 20:42:24 följande:
    Ja jag kan nog tycka att det är rätt faktiskt, jag menar om jag tar med mig övervikt i bagaget så måste jag ju betala för det. Att vara kraftigt överviktig borde ju vara samma sak? Eller?
    Och vart ska gränsen för vikt gå?
    En människa kan ju vara 2.10 lång och väga mycket - men vara smal. Har en människa som är 1.45 cm samma vikt blir det genast en annan sak.
  • Starkast
    Jappen skrev 2009-09-22 20:10:48 följande:
    Är du fet-varsågod! Men förvänta dig inte att du får ta upp en del av min plats på planet för den sakens skull!!Jag har suttit med en 8 månaders bebis i knät brevid en herre i 200 kilos klassen mellan Stockholm-London och det var något utav det jävligaste jag varit med om. Personen brevid mig på andra sidan uppskattade INTE att både jag och bebis fick hänga över honom i princip hela resan. Jag var så arg så jag kokade när jag steg av och flygvärdinnorna kom fram och beklagade min situation och förklarade att eftersom de inte ville förolämpa honom så erbjöd de inte mig en annan plats.Det fick mig att tänka-varför är det ok för mig och min bebis samt den stackaren på andra sidan mig att lida hela jävla resan men för att inte förolämpa den feta herren så låter man mamman med bebisen sitta och hänga långt utanför deras betalda säten? Det är fan ingen logik........Låt varje person betala för den plats de tar! Tar man 2 platser får man betala för det.
    Det var mest fel av personalen tycker jag.
    Den fete måste ju kunna sitta och det fanns ju helt uppenbart en annan plats åt dig.
  • majte

Givetvis ska överviktiga personer, köpa en extra plats. Får man inte plats på sin egen stol, med armstödet nedfällt, så måste man köpa ett extra säte!!

• tjock2

Även personer med bred bak , fast de inte är överviktiga kan ha problem att få plats på 43 cm. Det är sjukt mått på stol 43 cm . En utestol i plast från rusta har mått 53 cm varför gör man flygstolar 43 cm ?!! Det är ju otroligt smått. När ni sen säger att även de med längre ben finns specialplatser. JA MEN de behöver inte betala sin resa x 2 för det ! Det är inte ok att jag som får plats precis eller kanske behöver 50 cm ska behöva betala för 2 resor och 86 cm stol om jag enbart behöver 50 cm. Varför inte göra några rader med några bredare stolar typ 55 cm så att man kan precis som långa personer boka ett sådant säte till en ok merkostnad men inte behöva betala för 2 resor, det är sjukt !

Svar på tråden För fet för att flyga?