• riskakan

För fet för att flyga?

www.e24.se/lifestyle/resor/artikel_1526491.e24

När fetmaepidemin ökar över hela världen, ploppar ju dylika händelser upp emellanåt: Att kraftigt överviktiga nekas att gå ombord på flyg, tåg eller dyl, eller att de får köpa två biljetter (= 2 säten).

Vad tycker ni om detta? Är det verkligen rätt att straffa feta människor på detta sätt? Eller borde större säten byggas? (Problemet är att om någon inte får plats i ett säte, blir ju den som sitter bredvid lidande).

• Svar på tråden För fet för att flyga?
  • vackrastarflow

M C skrev 2009-08-25 23:01:57 följande:

Ja, eller långbenta.
    ska långbenta betala ett extrasäte eller hur menar du nu?
  • Jambosana
    Airlee skrev 2009-08-25 22:25:16 följande:
    Jag önskar att de gjorde sätena så breda att precis alla fick plats, för då skulle jag kunna sitta med benen i uppdragna i kors under flygresan, som jag älskar. Men... nej, rätt ska vara rätt, tar man upp två platser får man betala för det också.
    Det finns ju redan! 1:a klass, de sätena är inte dyra enbart för att de får gratis champagne.
  • Airlee
    Jambosana skrev 2009-08-25 23:07:23 följande:
    Det finns ju redan! 1:a klass, de sätena är inte dyra enbart för att de får gratis champagne.
    Jag veeeet. Men jag reser oftast budget när jag är ute och far, har bara flugit 1:a klass en gång i livet (eller ja, två resor då, tur och retur).
  • isisisis

Att betala per kg är ändå mest rättvist tycker jag.
    Med tanke på bensinkostnader/miljöförstöring.

Bygga om flygplanen med extra breda säten tycker jag är dumt,då går man i fel riktning.
    Ska man ha samma priser /få in mindre passagerare,så får man ju göra fler flygningar totalt.
    Vilket belastar miljön /kostnaderna mer.
    Någon ska ju betala.

Då är det rimligt att den som väger mer betalar för sin övervikt också.

Eller tar en båt istället.

• Nadjis

Behöver man två platser för att få plats får man självklart betala för två platser.

• Danne123

Vem ska annars betala om inte tjockisen? De vinstdrivande flygbolagen? De normalviktiga som endast upptar en plats? Skattebetalarna?

• idiblon

De kan hellre erbjudas gratis GBP och terapi så att de slipper fetmarelaterad problematik överhuvudtaget framöver.

• Danne123
    idiblon skrev 2009-08-26 21:11:10 följande:
    De kan hellre erbjudas gratis GBP och terapi så att de slipper fetmarelaterad problematik överhuvudtaget framöver.
    Vilka är de? Flygbolagen?
  • idiblon
    Danne123 skrev 2009-08-26 21:14:33 följande:
    Vilka är de? Flygbolagen?
    Jag vet inte, jag försökte vara diplomatisk. Oturligt nog, med de trender vi ser, så lär det väl löna sig att ha större säten också för vinstdrivande företag. Det suger. Jag tycker att man ska betala för två säten om man behöver två säten, åtminstone fram tills dess man går med vinst genom att bygga större säten, men det ska inte behövas.

Det vore ungefär som att Liseberg skulle behöva bygga åkattraktioner för överviktiga. Inte friskt någonstans, liksom.
  • Danne123
    idiblon skrev 2009-08-26 21:16:53 följande:
    Det vore ungefär som att Liseberg skulle behöva bygga åkattraktioner för överviktiga. Inte friskt någonstans, liksom.
    Det finns redan. De kallas korvkiosker!
Svar på tråden För fet för att flyga?