• riskakan

    För fet för att flyga?

    www.e24.se/lifestyle/resor/artikel_1526491.e24

    När fetmaepidemin ökar över hela världen, ploppar ju dylika händelser upp emellanåt: Att kraftigt överviktiga nekas att gå ombord på flyg, tåg eller dyl, eller att de får köpa två biljetter (= 2 säten).

    Vad tycker ni om detta? Är det verkligen rätt att straffa feta människor på detta sätt? Eller borde större säten byggas? (Problemet är att om någon inte får plats i ett säte, blir ju den som sitter bredvid lidande).

  • Svar på tråden För fet för att flyga?
  • tru

    fel det meddelande skulle in på msn, det jag menar är ordvalen de är ord som tjockisar och de får skylla sig själva.

    Jag undviker att flyga för jag vet att jag inte komme in i stolen, och skulle jag flyga skulle jag dela med min dotter för hon behöver inte en hel stol. de gjorde jag när vi var ute och åkte tåg i sommras. Men jag förstår fullständigt att man inte vill sitta bredvid en som tar upp över halva sättet. men jag lovar ni vill inte att jag står upp i bussen heller då balansen är dålig och ni vil linte att ja gska ramla för jag tar mig inte upp.

  • Användarnamn är för mesar
    Danne123 skrev 2009-08-26 21:22:13 följande:
    Det finns redan. De kallas korvkiosker!
    ahahahahha
  • tru

    men för mig handlar det numera om en begränsad tid, eftersom jag kommer att få operationen inom ett halvår. för mig innebär det att få livet tillbaka. det handlar inte om skönhetsoperation eller av något ideal. det handlar om att kunna gå ut utan att vara i fullständig skräck att ramla eller att kunna kliva upp på morgon och stå på fötterna utan att stapla fram. men jag håller med BMI 35 är alldeles för lågt satt. har man så relativt låg BMI kan man klara av att gå ner i vikt själv och har man inga medicinska anledningar tycker jag inte att man ska få operationen betald. dessutom skulle de gå fortare för oss som resten av världen verkar störa sig så mycket på.

  • Användarnamn är för mesar
    bzzzz skrev 2009-09-17 06:58:40 följande:
    Ni är ju bara för elaka de flesta av er. Nu flyger jag inte pga övervikten men det är inte bara där jag är begränsad, folk tittar snett när jag åker buss, jag kan inte gå på bio, har en ständig skräck att ramla när jag är ute. jag får höra kommentarer av släkt hela tiden. och jag har en dotter på 4 år som hör och märker allt detta. Det är en jävla diskriminering i detta samhälle bara för att man har en sjukdom. Jag har gått upp pga mediciner och ätstörning men fått byta medicin nu som inte har den biverkan. så nu har jag stått still i vikt sen jag fick den.
    På vilket sätt är man elak för att man inte vill att en fet människa ska inkräkta på ens plats? Då tycker jag det är den feta som är elak som "kräver" att få utnyttja grannens plats som grannen betalat för. Sluta göra dig till ett offer.
  • P A K

    Enligt min uppfattning betalar man per säte på ett flyg. Behöver man mer än ett säte får man betala för det. Det är väl självklart?! Vem skall annars betala? Skall kostanden över de "extra" sätena delas upp på de som får plats i sina säten?!

  • tru

    Läs vad jag skrev nedanför det var inte det jag menade var elakt. utan ordval och attityden gentemot de som har problem med sin vikt. Jag har valt att inte flyga av den anledningen. men buss och tåg måste jag åka, jag har bara tillgång till bil vissa tider.

  • Cornbread

    Jag har inget emot feta människor men ja jag tycker dem ska betala för 2 om dem tar upp 2 säten.

  • klocka
    Dr Mupp skrev 2009-09-17 06:00:11 följande:
    Egentligen är det ju tjockisen som borde betala skadestånd till henne. Det är ju inte flybolagets fel att tjokisen inte kunde tänka och därmed beställa två säten.
    Håller med dig. Men problemet var tydligen att om flygbolaget försökte vidta åtgärder mot den som var orsaken så fick de diverse diskrimineringsföreningar, föreningar för överviktiga etc på sig, så därför valde de att betala. Men det kommer ju klart att bli ett större problem för dem i framtiden, och det kommer vi som går ner i en stol att få betala för att flyga, medan de som inte fattar hur man äter rätt (och nu bortser jag från det lilla fåtal som har medicinska problem) kan fortsätta att hävda sin rätt att göra som de vill.
    Vårt samhälle funkar nu så en gång att oavsett hur du missköter dig och ditt liv så skall vi solidariskt plocka upp bitarna, hur mycket du än har orsakat det själv. Om det kan man ha många synpunkter.
  • Meli
    bzzzz skrev 2009-09-17 06:58:40 följande:
    Ni är ju bara för elaka de flesta av er. Nu flyger jag inte pga övervikten men det är inte bara där jag är begränsad, folk tittar snett när jag åker buss, jag kan inte gå på bio, har en ständig skräck att ramla när jag är ute. jag får höra kommentarer av släkt hela tiden. och jag har en dotter på 4 år som hör och märker allt detta. Det är en jävla diskriminering i detta samhälle bara för att man har en sjukdom. Jag har gått upp pga mediciner och ätstörning men fått byta medicin nu som inte har den biverkan. så nu har jag stått still i vikt sen jag fick den.
    Jag förstår att det är tufft och jag är säker på att det är som du säger, att folk tittar snett bara för att man är överviktig. OCh det är givetvis fel. Men att kräva att övriga resenärer bekostar ett extra säte är ju inte rätt. Om man använder två sätet får man betala för det. Vill man ha exra benplats får man betala för det, ett extra säte till ett barn under 2 år får man betala för det osv. Att man betalar för vilka säten man anväder på flyget är inte diskrimnering.

    SJälv är jag ganska lång, 175 cm och har långa ben, får nästan nervsammanbrott då jag flyger om jag har säten framför mig, eftersom sätet är i mina knän även om jag sitter käpprakt upp. Därför väljer vi alltid att betala extra för att få sätena längs fram med benplats. Ska jag se mig som diskriminerad då?
    Man kan inte alltid tycka att allt har med diskriminering att göra, utan ibland får man se att det finns andra orsaker, som i detta fall, där det handlar om att sätet kostar pengar, och någon ska betala det.
  • John D

    Låt säga att jag, som är normalviktig, köper en flygbiljett.
    Väl på planet så kräver jag att få använda även sätet bredvid för att lägga mina grejer på.
    Hade detta accepterats? Knappast. Har jag betalat för en plats så får jag en plats.

    Varför skall överviktiga kunna betala för en plats och ändå använda två?
    Visst är det diskriminering, men inte åt det håll som många påstår, utan snarare tvärtom.

Svar på tråden För fet för att flyga?