Mammagrupp Göteborg
Undrar om det finns intresse för mammagrupp eller liknande för nyblivna mammor i Gbg? Hör av dig om du är intresserad..:)
Undrar om det finns intresse för mammagrupp eller liknande för nyblivna mammor i Gbg? Hör av dig om du är intresserad..:)
che82,
Det är just det jag funderar på som du säger, hur kommer det att bli när man väl är hemma, så det där med att de ska köra hem mammor tidigare (6 timmar efter förlossning!) är ju oroväckande. Speciellt om man behöver extra stöd. Vad skönt att du har en man som ställer upp, jag får säga att jag är lyckligt lottad coh har en underbar sambo. Han kommer att vara hemma de första 10 dagarna och sen har han tagit långledigt över julen, så vi ska kunna umgås mkt! Nice!
Att komma in i mammarollen, ja du, det är nåt jag går och fundrar på också, hur kommer jag att känna för den lill*, hur blir mitt liv efter födseln, kommer jag att bli rastlös (ja, dum tanke ja vet... amma amma är tar väl upp den mesta tiden). På nåt sätt ska alla vara så lyckliga när kotten kommer ut och ja, det är man ju - absolut, men samtidigt vore det skönt om det pratades lite mer om det här med att man faktiskt hamnar i en ny roll, som kan ta tid att vänja sig vid.
Ja du, det där med kilona är allt jobbigt eller var!! :-P Nu har väl vänner och bekanta vant sig vid att jag är "rultig" så nu är det ingen som frågar... Nu är det istället lite koll nääär bäbisen ska komma ut.
Vi får väl anordna lite promenader efter julen, så vi kan gå av oss lite av alla goa kilon
Jag gillar att vara aktiv, så kan agera kanin om du behöver
Och ... De som har barn i omgivningen tröstar med att man kommer att gå ner massa kilon när man börjar amma... pratas så mkt om att man kommer gå ner ALLT när man väl börjar amma, så det är ju lite jobbigt om så inte är fallet. Nåt jag är orolig för eftersom jag kanske inte kommer att kunna amma.
mins, det är förslaget jag syftar på. Inget beslutat, men ruskiga tanke bara...
Jag tror absolut att man kommer att komma in i det hela, men det är alltid massa tankar innan man har kommit till stadiet "efter bäbis" och det är dte som är givande att skriva av sig om här. Sen är det ju det här med att man aldrig vet vad det blir för sorts barn heller (kolikbarn), så det är ju såna saker man går och funderar på. Att fundera och diskutera blir ett steg i att förbereda sig själv till viss del på vad som komma skall, fast samtidigt kan man ju inte göra det fullt ut... japp... det blir som sagt var spännande!
mins, ha ha... den med hålen var kul!
Men nu har du hittat fler?
Vill bara dela... idag var jag för första gången på stan och fikade med en kompis utan min son (som blir fyra månader i nästa vecka). Till en början var det helskumt, kändes som att jag var ute på bus eller hade glömt någonting hela tiden. :) Hur som helst blev det en jätte mysig fika och jag njöt av att bara kunna fokusera på vårat samtal. Det var dock helt underbart att komma hem sen efter två timmar, lägga sig på sängen med lillen och amma loss ordentligt. Rekomenderas! :)
Ja och som min kompis sa, va skönt för din kille att få vara själv lite med er son. Den vinklingen hade jag aldrig tänkt utifrån.
jag har oxå prioriterat att komma iväg. Vad jag inte var beredd på var att jag inte kunde gå. Låter säkert fånigt men jag kan inte bara gå o släppa som min man verkar kunna. Jag kan liksom inte gå utanför dörren o bara vara jag o inte tänka på barnet.
Så här i efterhand önskar jag att jag haft mer kunskap om amningen, var inte alls förberedd på att det skulle ta så lång tid innan det kom igång. Inte heller på att det skulle göra så ont eller bli så jäkla bökigt med ett barn som inte tog bröstet ordentligt. Visste inte heller att jag skulle amma jämt, å då menar jag jämt i början. Var heller inte beredd på den enorma trötthet som skulle komma även om alla varnade o sa till mig att passa på att sova o njuta innan för efter födseln är det ett minne blott.
För min del har jag kämpat som en tok m amningen, den kom verkligen inte gratis. Men jag härdade ut o fick det att fungera trots att jag många gånger kände att det nog var bäst för oss alla att lägga ner eller i varje fall komplettera m ersättning. är så glad idag att jag fortsatte o litade på min instinkt om att min kropp kan o att jag har tillräkligt med mjölk.
När det gäller 6 timmars grejen hade det passat mig utmärkt, ville verkligen inte stanna en minut längre än vad jag behövde på förlossningen. Ville hem ganska omgående men de kunde inte få till läkartiden förens tidigt dagen efter så det blev så att vi stannade en natt. Hade säkert inne sköterskan en miljard gånger så hon kunde kolla om h*n tog rätt tag, visste ju att det var en fördel att kolla sånt innan man drog hem. Alla sa att taget var så fint o att h*n åt så bra o ändå höll det på att gå åt helskotta. Men vi ammar fortfarande, blir nåt mål om dagen kanske men i övrigt bara från mig. Har försökt få grodan att ta välling nu det senaste i hopp om att få lite längre sammanhållen sömn men den lilla godingen vill absolut inte ha nåt sånt läbbigt. Bara mammas mjölk.