Kanintråd #11
Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!
Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..
ALLA ÄR VÄLKOMNA!
Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!
Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..
ALLA ÄR VÄLKOMNA!
De får ljummet vatten 2 ggr om dagen, men de brukar inte vara så törstiga på vintern, då är det värre en varm sommardag :) de brukar även få någon bit morot/äpple per dag
Som sagt, kaninerna trivs bättre i kyla :) normal rumstemperatur är lite för varmt enligt min åsikt

Nej nej, helt onödigt att isolera! Bara det är tre fasta sidor på buren, och kaninerna har hö och halm att värma sig i så går det hur bra dom helst. Det är väldigt svårt att isolera rätt! Och som sagt, helt onödigt :)
Dessutom ska man inte klappa utekaniner så mycket på vintern, för då förstör man deras luftlager i pälsen.
På vintern burrar kaninerna upp pälsen och isolerar alltså sig själva :)
Spännande! Över tre veckor kvar För mina, men de två jag har öppnar ögonen snart :D 9 dgr idag
ja men du ser vad man lär sig
trodde det var superviktigt.
men blir svårt att inte gosa så mycket med dem
men oo så härligt .. förra året när vi tog kaninungar gick det inget bra alls för oss. Två kullar resulterade i 9 döda kaninungar .. många tårar här hemma. Usch.
Så nu har vi en annan kaninhona och håller alla tummar och tår vi har för att det skall gå bättre. Så jag får uppleva detta med kaninbebisar 
Man kan ju klappa dem på huvudet, klia bakom öronen och så, men man behöver ju inte lyfta dem mer än nödvändigt och "krångla" för mycket.
Nej, har inte haft så tur än iår jag heller. Fyra honor har gått tomma, de två levande ungarna hade två syskon till som mamman bet ihjäl, och så hade jag två kullar med fyra ungar i varje som mödrarna övergav :( menmen, tyvärr är det sådant man får räkna med kan hända när man är uppfödare, men det blir inte lättare. Jag har varit uppfödare i 8 år snart och blev helt knäckt förra veckan när 10 ungar dog..
oj.. supertrist .. trodde i min enfald att kaniner ynglar av sig .....
Men honorna som övergav .. hade de haft kull innan som de tagit hand om ?
har du någon hemsida ?
Nope, det var förstagångshonor. Har en hemsida, men det är någon gratis sida med krånglig adress :p googla sörbys kaniner
nu har jag kikat .. superfina
får kika in lite nu och då
men när man har flera kaniner - hur aktiverar du dem då ?
jag får dåligt samvete när man inte kan aktivera dem lika mycket nu när jag har fler för då jag bara hade en så fick den ju vara lös mycket mera och gå mera i koppel etc... Så hur löser du sådant när du har flera .. kan kaninerna gå ihop ....?
tycker inte mina honor verkar vara så pigga på att träffa varandra 
På vintern har jag mina vilande avelshonor i box, alltså de honor som är färdigutställda och inte ska ställas ut något mer. För kaniner bråkat mer eller mindre när de bor ilag :P Eller inte riktigt bråkar, mer kivas. Hade sju honor som gick tillsammans i vinter...
Annars, kaniner behöver väl inte riktigt så mycket "aktivering". Mina kaniner bor ensamma, men de har nära till varandra, så de känner ju närheten av varandra. Sedan får de springa i rasthage när jag städar 1ggr/v, massa hö att trixa med i buren, pinnar att gnaga på.. Kaniner är inte så svåraktiverade :)
nä mina honor verkar väldigt nöjda med att bara vara och mysa men hanen han
vill vara med mera och hoppa runt bland oss.. men det är väl olika vilket sinneslag de har.
Min dräktiga hon har dragit in allt burmaterial i bolådan.. vågar jag städa ur bolådan nu.. det är ju fortfarande 9 dagar kvar ... vad tror du ?