• Coming Soon

Kanintråd #11

Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!

Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..

ALLA ÄR VÄLKOMNA!

• Svar på tråden Kanintråd #11
  • Puma87

Har en fråga som känns jätte dum men va fan det finns väll inga dumma frågor egentligen =P

Får hem en till kanin om 2veckor en hona. Har redan nu en hane och båda kommer vara innomhus kaniner. Det jag undrar nu är hur jag ska placera burarna? Kan jag ha dom i en varsin bur brevid varandra eller bör jag ha burarna på olika ställen i lägenheten? Hur hade ni gjort?

Kitty 081003
  • na96gen
    Puma87 skrev 2011-07-01 17:47:12 följande:

Har en fråga som känns jätte dum men va fan det finns väll inga dumma frågor egentligen =P

Får hem en till kanin om 2veckor en hona. Har redan nu en hane och båda kommer vara innomhus kaniner. Det jag undrar nu är hur jag ska placera burarna? Kan jag ha dom i en varsin bur brevid varandra eller bör jag ha burarna på olika ställen i lägenheten? Hur hade ni gjort?

jag har mina som är inne brevid varandra ..  hela vardagsrummet är fullt :-P
  • Puma87
    na96gen skrev 2011-07-01 19:53:03 följande:
    jag har mina som är inne brevid varandra ..  hela vardagsrummet är fullt :-P
    Och det fungerar bra osv när honorna löper? Hur ofta löper dom föressten?
    Kitty 081003
  • na96gen

hanarna skvätter antagligen mera då honan är i närheten ..
    men skydd bakom buren fick jag ha även då jag bara hade en hane .. 
    Skyddet vi har är en plexiglasskiva .. enkel att torka av och genomskinlig.

löper ? nä kaniner löper la inte utan kan la med rätt uppvaktning alltid bli med bebisar .. så du skall ju ej ha dem tillsammans :-P

• Puma87
    na96gen skrev 2011-07-01 20:11:28 följande:

hanarna skvätter antagligen mera då honan är i närheten ..
    men skydd bakom buren fick jag ha även då jag bara hade en hane .. 
    Skyddet vi har är en plexiglasskiva .. enkel att torka av och genomskinlig.

löper ? nä kaniner löper la inte utan kan la med rätt uppvaktning alltid bli med bebisar .. så du skall ju ej ha dem tillsammans :-P

haha det har du rätt i kaniner löper inte. Förstår inte vad jag tänkte på eller med. Lilltån kanske =P
    Tänkte mer om dom blir som typ hundar helt rabiata när dom är inärheten av varandra även fast dom sitter i olika burar.
    Kitty 081003
  • na96gen

*skrattar* nä jag upplever inte det så men det beror nog lite på individer Tyst
    Det enda jag märker är som sagt att han skvätter lite mera och markerar lite mera ..

• Puma87
    na96gen skrev 2011-07-01 21:27:44 följande:
    *skrattar* nä jag upplever inte det så men det beror nog lite på individer Tyst
    Det enda jag märker är som sagt att han skvätter lite mera och markerar lite mera ..
    Okej skönt att höra. Har aldrig haft två st samtidigt förut så jag har ju ingen aning om hur de bli när dom är inärheten utav varandra även fast dom sitter i olika burar.
    Kitty 081003
  • mlinz

Honor brunstat ju med jämna mellanrum, och då är det lättare att få dem dräktiga :) det ser du om du kollar könet och det är rött istället för rosa :)

• Puma87

Har en till fråga till er som kan liiiiite mer än mig om kaniner. Såg idag att min kaninhanes pung har "tittat fram". Har kulorna automatiskt trillat ned då eller kommer själva "påsen" före?
    Är bara rent nyfiken. Tycker även att han har blivit lugnare de senaste dagarna och hans urin luktar MKT starkare än innan. Normalt?

Vill bara veta så att jag vet att allt är normalt. Har ju som sagt aldrig haft en hane förut och min senaste kanin dog för 6år sedan så jag ränkar mig själv som nybörjare innom detta ämne.

Kitty 081003
Svar på tråden Kanintråd #11