Kanintråd #11
Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!
Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..
ALLA ÄR VÄLKOMNA!
Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!
Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..
ALLA ÄR VÄLKOMNA!
Tja, precis tagit omhand 2 ninisar av en väninna vars barn inte pallade mer.
Har inte haft kanin på några år men som mest höllt jag på i tonåren och hade som mest 54 st.
Födde upp både till familjer, djuraffärer samt ibland kom det ngn som ville ha till middag.
På dessa 54 så hade jag 2 hanar, Plus och Minus.
Minus var min favorit, kelen och en riktig hoppe nin.
Säger sällan kanin, mest Nin.
De två jag har idag står i stallet men mina 3 hästar.
Ungarna har vars en nin å delar på en shettis.
Ska ut på blocket snart och leta reda på en hane som ingen vill ha längre.
Jag tar bara emot bortskänkesdjur eftersom de är så oönskade på ngt vis känns det som.
Vera och Wilma heter ninorna när jag fick dem, ungarna får döpa om dem sen
I eftermiddag ska Sigge (den vita) kastreras.
Är det någon som har erfarenhet av hur de brukar må efteråt?
Vi hade full sjå i går kväll att se om det hade kommit fram några "påsar" som veterinären sade. Men det hade det även om han är såpass ung. Stackars Sigge var väl inte direkt överförtjust över att bli inspekterad "där nere"
Min hane mådde faktiskt hyffsat bra efter sin kastrering. När jag hämta honom låg han ner i en låda min lille buse. Tyckte lite synd om honom helt klart men tog inte lång tid innan han återhämta sig :)
Nu har han blivit av med lite manlighet våran lille Sigge. Igår kväll var han rätt så hängig, han fick sova i transportburen i natt. I morse när vi satte ihop honom med Skorpan igen så blev det lite bråk först. Jag tror att Sigge luktade lite annorlunda och Skorpan kände kanske inte igen honom. Efter ett tag lugnade de ner sig dock, och när min sambo lämnade dem i morse så slickade hon honom på öronen och var som vanligt igen
.
Va skönt :) mina va separata burar ett tag tror jag sen satte jag ihop dem. Fast dem fick ändå 3 bebisar men sen fick dem inte fler efter de
Buffybus: Jag har funderat lite på det om de borde bo separat, men Skorpan är ju bara 7 veckor, så jag tror inte hon kan bli dräktig när hon inte är könsmogen.
Dvärgkaniner kan i värsta fall bli könsmogna redan vid 11-12v, så det är nog dags att skaffa en till bur :)
Då borde det funka :)
När brukar man märka på honan att hon är dräktig?
Står ju massor att läsa men tänkte om det var någon som hade erfarenhet.
Hon verkar trött, parades i söndags 3 gånger tror jag men sedan ville hon inte mera.