• Coming Soon

Kanintråd #11

Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!

Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..

ALLA ÄR VÄLKOMNA!

• Svar på tråden Kanintråd #11
  • anne h
    Puma87 skrev 2011-05-29 22:02:53 följande:

I tisdags flyttade Kompis hem till mig och min dotter. Är jätte nyfiken på vad hans färg heter då jag inte sett den förut. Någon här inne kanske vet. Han är grå/vit/beige spräcklig på båda sidor av kroppen och ansiktet ser ni ju =)
    Vilken söt liten (nästan) japantecknad lurvis!
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h

eller vad säger jag.. nästan är det ju inte, den ÄR japantecknad.
    Har du någon bild från sidan?

Det är en av mina absoluta favoriter, den färgen/teckningen  

• mlinz

Det är en japantecknad ja :) 

Inga "överraskningsbebisar" hos min lånehona än, men hon har bäddat i bolådan och dragit päls därinne.. Skulle ju vara ett jävla sammanträffande om hon drar päls och är superfet (ruuuund, spänd, jättestor mage) och inte får ungar. Lite häftigt dock, hon är wienertecknad och hanen med (ägaren hade haft en hane som varit lös i stallet, hon trodde dock inte han lyckats komma in till någon, men förmodligen ;) ) så det är 25% att det blir vit blåögda. Skulle vara häftigt! Aldrig haft någon i den färgen!

Igår flyttade årets första kaninunge också, lilla Väna! Och idag lade hennes syster Vega (som jag sparar) ned det andra örat, så söt! Och de minsta bebisarna på 3v käkade morötter idag, också underbart söta :) 2 hanar och 1 hona är det i den kullen :)

Bild på lilla Vega, 8½ vecka :)

• Puma87

Här har ni en bild på Kompis från höger sida hans vänster sida är nästan identisk med denna sida.
    Han är en korsning mellan Hermelin/Löwen mamman var orange/beige (vet itne det riktiga namnet på färgen) och pappan var stålgrå
    Kitty 081003
  • mlinz

Snickrat klart min nya tvåfackare, så nu håller jag på att måla den :)

Har kanske hittat en blå tysk import hane som jag får hem i juli också :D Liten ersättning för min älskad Oskar som dog i vintras.. Denna hade 96,5p i Tyskland :)

• na96gen
    mlinz skrev 2011-05-31 12:10:26 följande:
    Snickrat klart min nya tvåfackare, så nu håller jag på att måla den :)

Har kanske hittat en blå tysk import hane som jag får hem i juli också :D Liten ersättning för min älskad Oskar som dog i vintras.. Denna hade 96,5p i Tyskland :)
    Kul
    men poängen från Tyskland får de ej tillgodoräkna sig dem i Sverige då ? eller hur fungerar det ?
  • mlinz

Jo, man registrerar dem på den poängen i Sverige då de är den poängen man skriver i avkommornas stamtavlor. Men man kan räka att tyskarnas poäng är i snitt 2p högre. De brukar ha bättre kropp och raspres men sämre päls. Tyska djur brukar även kunna vara större då deras idealvikt är högre

• na96gen
    mlinz skrev 2011-05-31 13:18:02 följande:
    Jo, man registrerar dem på den poängen i Sverige då de är den poängen man skriver i avkommornas stamtavlor. Men man kan räka att tyskarnas poäng är i snitt 2p högre. De brukar ha bättre kropp och raspres men sämre päls. Tyska djur brukar även kunna vara större då deras idealvikt är högre
    ok då förstår jag
  • anne h
    Puma87 skrev 2011-05-30 16:07:30 följande:

Här har ni en bild på Kompis från höger sida hans vänster sida är nästan identisk med denna sida.
    Han är en korsning mellan Hermelin/Löwen mamman var orange/beige (vet itne det riktiga namnet på färgen) och pappan var stålgrå
    Mysig liten sak! och mkt fin
  • Puma87
    anne h skrev 2011-05-31 23:54:29 följande:
    Mysig liten sak! och mkt fin
    Han är skit mysig trode inte att kaniner var så här tillgivna som han är. Han är 9veckor idag jag har alltså haft honom i en vecka och han följer mig som en hund och ligger gärna på rygg (?!) i mitt knä och blir kliad på magen
    Kitty 081003
Svar på tråden Kanintråd #11