Kanintråd #11
Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!
Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..
ALLA ÄR VÄLKOMNA!
Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!
Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..
ALLA ÄR VÄLKOMNA!
Hej, ny här inne, det är egentligen min dotter som har kaniner. Men idag har hon parat sin lilla fina dvärgvädurs hona med sin dvärgvädurs rex hane och om 28-35dgr borde det komma små ungar om det lyckats.
Rex vädurs honan har det inte lyckats med. Men hon ska nog försöka där igen också.
Förra året fick hon sin första kull med kaninungar, 6st blev det och två behöll hon.
Hennes kaniner är ganska tama, några mer tama och fjäskiga än de andra. Men de har ju blandade personligheter. De hon parat är lugna och gosiga o vi hoppas ungarna blir det också. Tre stycken om det nu blir något är redan tingade, så det känns skönt.
Här har jag också parat! Dvärgvädur, en kull ned schwarsgrannen och en blå/viltblå :) in någon vecka ska även en blå/svart kull paras och en blå/mantel :) de blir spännande!
familjen funderar på att skaffa en lr två kaniner.Vilken ras är bäst när man har barn.....ska kunna vara ute i utebur. Löwen kanske?
Finns ingen renras som heter löwen ;) gissar att du menar lejonhuvad kanin, och de är bra barnkaniner om du köper en "äkta" från en uppfödare.
Dvärgvädur är också bra barnkaniner, de finns också som lejonhuvade :)
Imorrn är det dags att åka och lämna våran hona hos hanen! Hoppas på att få lite bebisar!
Instämmer med mlinZ att dvärgvädurar är bra barnkaniner. Även Lejonhuvad kanin om man är noga med uppfödare.
Holländsk kanin är också en väldigt mysig ras.
Jag har en dvärgvädur hane och en lejonhuvad hona.
Kan säga att hanen är mer tillgiven än honan. Men har haft hanen sen han va 3 mån kanske och honan fick jag vid ca 1 års ålder.
Men hanar är väl mer framåt än honor.
Honor ska ju vakta sitt bo och kan låta lite morrande. Det gör min. Dock bits hon inte men det finns dem som gör det oxå. Kanske beror på hur mycket man kelar med dem.
Ska du ha kanin och ha den ute tycker jag du ska ha 2. Men då får du nog ha 2 honor om du inte vill lägga pengar på sterilisering/kastrering.
Min hane är kastrerad
dem bor ute tillsammans och trivs jätte bra ihop!
Någon som har tips på var man ska placera buren i sommar. Antar så skuggig plats som möjligt eller ? Sen har jag fixat kompost galler så dem kan få ännu större plats men visst måste jag väl näta in taket annars lär väl varenda katt hoppa in där !?

Ja gud så söta kaniner!
Här hopaps vi på bebisar om en månad! Ska hämta våran hona idag, hon har varit hos en hane sedan i söndags och blivit parad.
Hon hade flera planerade hanar men det blev inget med dem av olika orsaker så jag fick åka 4 mil för att lämna henne till en dvärgvädurshane, viltgrå. Våran hona är en vit blåögd hermelin så vi hoppas på många söta bebisar då det är högt tryckt på dessa ungar
BAra hoppas hon inte är tom.
Vi har ju också tagit in henne, jisses vad det blir skräpigt när man har kaninen inne, jag måste säga att jag tycker det är jättejobbigt men jag är rätt pedant av mig också. Till våren vår hon komma ut igen för att sedan alltid bo ute, till nästa kull ska vi letareda på en egen hane.