• Emmiez

100+?????? Del 4

Finns det fler som ligger på en vikt över hundrakilosstrecket?

Tidigare trådar.
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m1743271.html Del 1
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m2585271.html Del 2
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m3610837.html Del 3

Här inne här disskuterar vi hur vi skall göra för att komma under 100 sträcket..
    Och även dom som är under 100 hur vi ska komma till målvikten.
    Vi peppar varandra och ger varandra tips och ideer.
    Vi försöker helt enkelt tillsammans bli av med alla dessa kilon.

Välkommen och Lycka till!

Lägg gärna till er på våran lista, ta senaste listan, skriv in dig där du hör hemma,
    över 100, under 100, eller på vilade / gravida
    Namn: start vikt / vikt nu / längd / start BMI / BMI nu (skillnad: kg BMI:)

www.bmi.se kan du räkna ut ditt bmi.

• Svar på tråden 100+?????? Del 4
  • Chania

Minislängtan

Man får äta allt, bara man äter det i rimliga mängder. Man kan fortsättningsvis äta godis och annat man är sugen på, men kanske bara en eller två dagar i veckan. Annars ska man äta enligt tallriksmodellen, en rejäl frukost, lunch, middag och så 2 - 3 mellanmål per dag. Försök också äta små portioner men sprid ut dem jämnt över dagen så att blodsockret hålls på en sån jämn nivå som möjligt. Då minskar också begäret efter fel sorts mat.

Det som underlättar viktnedgång är frukt, grönsaker, fiberrikt (fullkornsprodukter, grönsaker), fettsnål mat plus fisk och nyttiga fetter (fet fisk = lax, makrill, strömming, sill; oliver, olja, mandel, avocado, nötter). Kött går bra att äta bara man skär bort synligt fett. Dessutom finns det mycket kött som är fettsnålt (skinka, kyckling, vilt, kalkon, griskött, mager köttfärs) Att undvika: feta maträtter (snabbmat, korv, mjölkprodukter med högt fettinnehåll).

Genom att följa detta så går jag ner ca 1 kilo i veckan. Det känns inte alls som om jag bantar eller så, jag känner hur bra min kropp mår och jag tycker jag får mer energi för varje vecka. Försöker också motionera regelbundet och öka vardagsmotionen.

Lycka till!

• Mollie

minislängtan, välkommen hit föresten!
    Jag äter efter lite-av-varje-metoden Jag äter inte vitt mjöl, ingen pasta, ris eller potatis. Inget fläskkött, inga konstgjorda fetter (margariner, light eller lättprodukter), bönor, linser och mycket grönsaker, rotfrukter m.m. Vet ej om det är någon "bra" medtod, men jag mår bra och har nästa gått ner 10 kg så...

• minislängtan

chaina okej det är så jag äter just nu plus jag går stavgång varje dag minst 30 min ibland längre o regnar det eller något annat så blir det motionscykel i stället. men jag har tagit bort godis o läsk helt nu annars trillar jag dit så det svänger om det igen. har liksom ett coca cola beroende som nästan är borta nu men måste ibland

• mjukisvicki

tessa!! jo jag skulle verkligen vilja ha en hund men skulle bli halshuggen om jag skaffa en.. har tyvär ingen kompis som har tid att hänga med ut på en promenad varje dag. och jag kan gå och hämta lillen från dagmamman men just nu är det punka på hans vagn och jag vet inte hur jag fixar det så det blir bilen iaf.. dum som man är...

• Turnit

Godmorgon....

Hund....ja, det vill jag med ha, en liten dvärgpudel, min man vill ha en mellan...hmmm, då är de ju inte så små....Vill ha en liten lurvig sak.

Minislängtan...välkommen!!

Jag åt nåt gott igår. (5points)
    2skivor kassler 90g med 2tsk fransk senap på. Lägg i form smord med ½tsk olja.
    Riv 1potatis, 1palsternacka, 1morot, Blanda med 1msk ströbröd och 1msk vatten. Salt och peppar.
    Lägg över kasslern.
    Gratinera i ugn 225 grader i ca 15min (tills det fått fin färg)
    Kanongott!! Enkelt. Mättar bra.

Nu en fråga. Kan man frysa bönor som man själv kokat?? Någon som vet? Jag fick över igår när jag gjort lunchen.

Vaknade idag med ont i huvudet. Tät i bröstet. Förkylningen vill inte ge sig. Längtade efter en kopp kaffe, vilket jag inte gjort på flera månader. Redan inne på andra koppen. Inte bra alls, jag som var helt kaffeavgiftad...

Ha en bra dag!

• Vero

Det går utmörkt att frysa bönor som man själv kokat, jätte bra att ha på lut!

Igår blev ingen bra dag. Vi hade inget bröd hemma, ingen yoghurt ingenting nästan, och sonen måste ju ha mellanmål. Så jag bakade scones, det går ju ganska fort att göra. Problemet är bara att det var så gott så jag vräkte i mig 5 bitar, sonen åt en... en bit är 5 points kollade jag upp sen. Shit. Får nog hålla igen lite i helgen efter det.

• TessaLisa

Turnit:
    Ni får göra som oss! Vi har en Bichon frisé (bild finns i albumet) De är lika allergivänliga som en pudel och har samma glada lynne! (alltid lika positiva och levnadsglada!)
    Mentalt är de "stora" hundar, trygga och självsäkra (om man inte pjoskar och tjafsar under deras uppväxt).
    Vår "Skrutt" kräver inte långa promenader, men han följer oftast med mig ut så han orkar utan bekymmer gå 1 mil per dag.

Precis som pudlar kräver de trimmning och klippning och omsorg om pälsen, men de fäller ingen päls!

• Linda1976

Mollie: Att du inte äter konstgjorda fetter eller light tycker jag verkar vettigt, men inte lätt heller? Lättmjölk, lättfil, lätt cremefraiche? Där e ju inget tillsatt, bara fett borttaget. Äter du inte det heller? Varför isåfall?

• TessaLisa

Turnit: Testade precis ditt recept! var kanongott! Blir en favorit!

• MrsK

Måste bara rekommendera er att se repricen av du blir vad du äter imorgon 15:20 på TV3.

De var de värsta jag sett någonsin...
    Måste säga att de får en att vilja ta tag i de hela mer...
    frågan är bara hur???

Har lyckats dra ner på godis och har nu sakt engång i veckan lördagar, men igår blev de fredag å de betyder att de blir inget idag...
    Efter att sett du blir vad du äter som jag spelat in så funderar jag nästa på att sluta helt.

Nu ska jag sova så jag kommer upp i tid...

Svar på tråden 100+?????? Del 4