• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Anonym (lyckligast)
    Mariohn skrev 2009-09-10 23:09:33 följande:
    Anonym (lyckligast) skrev 2009-09-10 23:07:29 följande:
    Precis som det ska vara Genuin lycka där ringen bara är en symbolisk grejjsimojjs. Cirkeln som aldrig bryts. Det är inte där fokus ska ligga :)
    Materiella ting har aldrig varit nått vi brytt oss om fast vi har mer än råd att skaffa dom. Sånt stannar kvar på jorden, bara minnen har man med sig. Ringens storlek är inte någon garanti för lycka etc
  • morriis

Har nog en liknande ring som dig. Och jag totalt ÄLSKAR den. Det är min man som har gett mig den, om det så skulle vara upplockad från marken i en svinstia eller om den kostat 50.000 så tycker jag om den lika mycket.

Sen är jag inte heller mycket för skrål, prål, pryttlar med bling och glim och totalt hutlösa summor och fula mönster

The Kelly Family - An Angel

• Mariohn

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 23:16:19 följande:

absolut inte. Tycker frugan med gräsring har en underbar och fantasifull man :) men min är inte lika uppfiningsrik eller kreativ ;)
    Vet du vad...Din man har aldrig fött barn och vet inte hur du mådde eller kände dig. Jag tror att han tyckte att han valde ett väldigt romantiskt tillfälle.
  • Sencha
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 23:14:13 följande:
    jag är katolik, lika så min familj. Sambon är döpt/konfimerad men inte någon aktivt troende. Vi sumpa väl mycket när vi skaffa barn innan giftemål enligt min familj.. men ett kyrkligt bröllop är väl därför ett måste. För mig kvittar det.
    För att andra tycker det.
    Inte för att det är betydelsefullt för någon av er att avge löftena inför gud. Eller?

Ett måste - för er omgivning, men inte för er.

Jag hoppas att du själv inser hur det låter.
    0401 & 0807
  • Anonym (hemskt)
    Anonym skrev 2009-09-10 23:09:49 följande:
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 23:06:31 följande:
    Är det fult att vara en svensson...antar att ni inte är det?
    absolut inte, jag och min partner är också det. Men mina föräldrar är väl lite högre medelklass om man så säger. Och dom har sina åsikter som ristats in i mig..
  • helena gbg

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 23:14:13 följande:

jag är katolik, lika så min familj. Sambon är döpt/konfimerad men inte någon aktivt troende. Vi sumpa väl mycket när vi skaffa barn innan giftemål enligt min familj.. men ett kyrkligt bröllop är väl därför ett måste. För mig kvittar det.
    ha, och jag är ortodox. Och vad min familj tycker om mina ringar, bröllop eller liknande kunde inte kvitta mer. DU bestämmer själv, annars är det hög tid att du tar och frigör dig lite från din familj.
  • Anonym

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 23:18:17 följande:

absolut inte, jag och min partner är också det. Men mina föräldrar är väl lite högre medelklass om man så säger. Och dom har sina åsikter som ristats in i mig..
    Då behövs det ristas in lite normaltänk också så ska det nog bli folk av dig också
  • Anonym

Jag har inte pallat läsa allas svar men...

Jag har en vanlig slät förlovningsring. Enkel och fin
    Min alliansring är min mormors mors alliansring (vigselringen.

Tycker bara det är dumt med en massa diamanter i ringarna hela tiden. Vi har valt att ha väldigt ovanliga inskriptioner i våra ringar istället. Dessutom är det riktigt snyggt med en slät ring till en med stenar i , annars konkurrerar ju ringarna nästan med varandra.

Vi har även valt att ha både förlovningsring och alliansring till min ma och på så sätt skilja ut oss från mängden.

Till bröllopet- står ni för kalaset gör ni precis som ni vill,
    ska andra betala, då får man dansa efter etikettens regler

• Anonym (lyckligast)

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 23:16:19 följande:

absolut inte. Tycker frugan med gräsring har en underbar och fantasifull man :) men min är inte lika uppfiningsrik eller kreativ ;)
    Han kände i hjärtat att modet o styrkan fanns just där o då, det som skulle kunnat ha hindrat han var just att han inte hade någon ring men så kom han på...jag hade nog smält av redan då han gick ner på knä men när han sen plockade fram gräsringen o började förklara sig så var jag totalt mållös! Som jag skrev innan så har jag aldrig varit den som jublat över materiella ting...
  • morriis

En sak jag reagerar på är att du skriver att omgivningen spelar så mycket roll. Är det du eller dom som har ringen? Vill du ha en dyr prålig ring för att kunna sätta handen bredvid dina vänninors och glänsa ikapp? Och så tycker jag det var fruktansvärt respektlöst och dåligt av din mamma att erbjuda sig sin för att din inte skulle duga.

Du har väl egna val, egna tankar och måste väl inte följa alla andras?
    Du kommer inte bli lycklig av att försöka göra alla andra till lags hela tiden, det kommer bara bryta ner dig till slut..

The Kelly Family - An Angel

Svar på tråden skäms för min förlovningsring