• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Waldo

Jag måste hålla med din fästman i detta.
    Det är brukligt att förlovningsringarna är släta ringar utan bling bling diamanter.
    Det är först när man gifter sig som man får en ring med sten,( om man har pengar till det)

Om man håller på att få andnöd över att man inte fick värsta diamantringen i förlovning så har man sett alldeles för många filmer från USA

Om du går in på hemsidor där man säljer förlovnings och vigselringar kommer du att se skillnaden

• Anonym

Dags att sova, pussa din man och din ring och tänk på hur bra ni har det.

Gå in och läs under ekonomi på alla som knappt klarar dagen...läs under missfall och dom som inte kan bli gravioda alls, dom med hemska män som slår eller är otrogna så förstår du hur bra du har det med en kille som gjorde det mest romatiska han kunde komma på.

• Anonym

jag är nyligen förlovad o min man skulle inte ha drömt om att köpa en ring som jag inte varit med o titta på själv.
    jag är nästan lika kär i min ring som jag är i min man, han tycker åxå den är fin och vi har valt ut och designat den tillsammans.

det e väl inge taskigt att säga att du är superlycklig o älskar killen men att du kanske skulle vilja ha en annan förlovningsring som du vill att ni tittar ut tillsammans, som du ju ska bära varje dag i resten av ditt liv, 'den här är inte jag' typ, kan du väl säga. du vill ha en unik som är just DU. inget som 'alla andra har' usch det låter ju tråkigt.

Tycker inte killar brukar bry sig så mkt, de vet väl att sånt här e viktigt för tjejer.

• Sencha

TS, nu ska jag återvända till min värld, där var och en får vara som den är och göra sina egna val. Jag trivs mycket bättre där än i din värld.

Godnatt!

0401 & 0807
  • Anonym (hemskt)
    Anonym skrev 2009-09-10 23:19:38 följande:
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 23:18:17 följande:
    Då behövs det ristas in lite normaltänk också så ska det nog bli folk av dig också
    hahaha, ja det hade ju kunnat behövas märker jag ;)

När jag äer hemma med min egna lilla familj så är jag en helt vanlig svensson svensson som är glad och vädesätter "småsaker" som en kaffekopp med texten "världens bästa mamma" mest utav allt. När jag vart på besök hos mina föräldrar så blir jag den bortskämda igen..
  • Mariohn

Detta kommer att låta helt sjukt hårt men det är bannemej verklighet. En vacker dag kanske mannen är död, borta och finns inte längre. Du kan inte ta i honom, prata med honom, somna hos honom, gråta ut hos honom eller skratta med honom. Den dagen kommer du att önska att du kunde titta ner på ringen han valde åt dig och se honom.

Jag försöker inte vara elak jag försöker bara brutalt påpeka hur verkligheten ser ut och ge dig en tankeställare.

• Anonym (Kääärlek)

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 23:24:25 följande:

hahaha, ja det hade ju kunnat behövas märker jag ;)När jag äer hemma med min egna lilla familj så är jag en helt vanlig svensson svensson som är glad och vädesätter "småsaker" som en kaffekopp med texten "världens bästa mamma" mest utav allt. När jag vart på besök hos mina föräldrar så blir jag den bortskämda igen..
    Va bra att du har fått syn på det! =)
  • Anonym (lyckligast)

Ts, jag går också å nannar. Hoppas du tar till dig alla bra råd o tips du fått. Ta hand om kärleken o din man, sånna växer inte på träd! Du ska leva med din man inte med hans eller din släkt!

• Mimmla

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:33:52 följande:

Hur gärna man inte vill så jämför man sig med andra. Man jämför boende,bil, semestrar osv. Lika så ringar- fast det är inget man säger. Vännerna med de vackra ringarna lutar huvudet så fint mot sin högerhand så att alla kan se ringen. Ibland behövs det inte ord för att skryta.
    Ja det är ju det absolut viktigaste i livet, att kunna luta huvudet mot högerhanden så att ringen syns Herre gud vad materialistisk och ytlig du är! Din förlossning gick bra, du har fått ett barn - som jag utgår från är friskt - och du har en man som älskar dig, men du inser inte att detta inte är självklarheter! Pinsamt och gnälligt! Sen tycker jag du ska sluta titta på amerikanska såpor och bli lite mer verklighetsorienterad.
  • Snuttjulla

Jobbigt läge. Jag vill inte att min blivande man, nu fästman ska välja min vigselring, som traditionen är, inte heller kommer han få välja brudbukett, so också eg är en gammal tradition. För det är ju jag som ska ha ringen, det är jag som kommer se den varje dag, titta på den med kärlek och tänka på honom. SÅ på så sätt förstår jag ju dig. Men, våra förlovningsringar är helt enkla, i rött guld, med litet mönster i, som du sa, ta 2 betala för 1. Jag ville eg ha en annan ring, i både vitt och rött guld, när vi skulle förlova oss, och jag fick vara med och välja. Men hittade ingen i den prisklassen vi bestämt oss för, och den ring jag har nu är väldigt fin, enkel och just så som jag tänkt mig en förlovningsring, fast enfärgad. Men jag älskar min ring. VI bestämde oss för att istället för att "kasta ut" pengar på en ring som ändå ska kompletteras om nåt år, så valde vi enkel modell nu. Min vigselring däremot, där ska jag ha en klassisk ring, med "stooor" diamant.
    Förstår om din fästman blir lite sårad, om du nu "byter" ut, genom att sätta dit en sten. Men förstår dig, och tycker att han borde göra det med. Kvinnor har oftast en klar bild, sedan man var liten, om hur såna här saker ska vara, se ut och allt sånt. Men om du köper till en sten nu, så tar det ju längre tid innan ni har pengar till bröllopet? Då skulle jag ju hellre prioritera att gifta mig tidigare med mannen jag älskar, än att ha en ring som ändå ska kompletteras, och "bara" vara ett bihang sen. För det blir ju vigselringen som binder er samman.
    Hur som helst, hoppas ni får det bröllop, med allt som hör till, när ni väl gifter er. Och du, grattis till förlovningen...
    Hoppas att när ni gifter er, ni får det bröllop ni vill ha, med allt som hör till.

Svar på tråden skäms för min förlovningsring