• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • FOA

Ar du egentligen inte mest besviken pa din kille, att han inte lysnat/forstass hur viktigt du tyckte ett romantiskt frieri var och att ringen skulle var lite speciell?

Skulle sjalv ha blivigt jatte ledsen over en Guldfynd ring. Sjalv valde jag mina egna ring, inte sa romantiskt men vi blev pa sa satt bada nojda vilket ar det viktigaste.

• Mopsan

Ja och gubben använder inte ens våra ringar..... nu när jag tänker efter så vet vi nog inte ens vart de är alltså vi är gifta med varandra och älskar varandra det behöver vi inget materialistiskt som en ring som bevisar för alla andra. frieriet vårt? jag ringde honom och sa till honom att jag pratat med prästen och att det vore mkt smidigt om vi passade på att göra det sammtidigt som sonen döptes. Och in flögs litauiska släkten med special designade ringar och ja vi gifte oss led med ringarna kanske några dagar men sen åkte de av och vet du vad. vi är precis lika gifta med som utan ringarna

• Mopsan

Jo föresten en sak till jag blev också smått besviken fast över vigsel ringarna det var så pråligt o mixat så fint mellan olika sorters guld och gud vet vad. jag hade önskat mig en halvrund smal slät guldring så jag tycker ju din ring låter underbar

• ViVäntarBarn

ts skrev: "Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte."

En fråga till dig ts: Blir du/ni lyckligare för att ni gifter er stort och pampigt som "alla" andra vill??

Ts vad du än gör kommer någon att vänta mer av dig. Det jag har lärt mig av mina 26 år är att det är lättare att gå sin egen väg än att följa alla andras.

Angående ringen:
    En kompis bytte förlovningsring när dom gifte sig.
    Jag ville ha en slät ring men det slutade med att jag inte fick någon ring då vi inte hade råd att förlova oss,, så vi körde gamaldags still och sa att vi trolovat oss istället:) Min vigel ring fick jag kompromissa om så det blev en hyffsat enkel men ville ha en slät ring med gravering utanpå ringen med citatet "amor vincit omnia" men gubben tyckte inte om den ideen. :(

• Bam

Du har ju uppenbarligen valt att föda hans barn, så varför dissar du honom totalt genom denna tråd?

Sometimes when i´m alone i google myself.
  • Anonym (Spela roll!!!)

Tycker det låter väldigt ytligt!

Min man friade utan ring, så jag var förlovad i 3 månader utan ring.
    Sen gifte vi oss, jag fortf. utan ringar. HAde inte hittat någon jag ville ha.
    När vi hade varit gifta i ca 3 år, ja då hittade jag 2 ringar jag ville ha och köpte dom.
    Att vi gifte oss var det viktigaste, behövde inget bevis på det i form av material.
    Kärleken visste jag fanns där ändå.
    Har oftast do mitne på mig heller, dom är hammrade och mönstret försvinner lätt när jag håller på med ungarna hela dan.
    Har 2 helt släta silver ringar som jag har på mig i stort sett jämt!

• Anonym (Anna)

Ja tänk vad olika man är. Jag vill inte ha någon förlovningsring med diamanter och bling bling, jag vill ha en "ta två betala för en"-ring för det är så en förlovningsring ser ut för mig, om jag sedan gifter mig vill jag ha en likadan till utan stenar på.
    Sedan har jag andra ringar med stenar, men just förlovning och giftermålsringarna är för mig släta, hållbara och tidlösa. Sedan tycker jag att det inte passar med två ringar med stenar på samma finger. Trist att ni inte fick mer tid med varandra vid frieriet, förmodligen så tänkte han väl inte på att besökstiden snart var slut, utan han friade på den för honom lyckligaste stunden med dig och bebisen. Det tycker jag var jättegulligt.
    Men okej, alla har rätt till sina känslor och du är besviken, men det är nog dags att komma över det och hantera situationen. Jag förutsätter att du talat med din fästman om ringarna, ni får väl göra en överenskommelse. Sedan är det nog dags att ni börjar leva ert liv som ni vill och inte som fina släkten vill.

• Airlee

Vad tråkigt att du känner så... min förlovningsring är enkel, smal och var billig för det var vad min man hade råd med då när han studerade. Men jag älskar den. Den passar så otroligt fint i all sin enkelhet tillsammans med vigselringen med flera diamanter. Men mest av allt älskar jag den förstås för att det var den han valde åt mig och friade med.

Svar på tråden skäms för min förlovningsring