• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Ruggugglan

TS, om du är missnöjd med din förlovning så kan jag berätta en liten skräckis för dig. När jag 16år gammal träffade den stora kärleken i livet (fnys!) så fick jag en höstkväll en guldring utav killen. "Den är till dig för att jag älskar dig" sa han och var romantisk. När jag sedan stod och tvättade händerna och skulle ta på mig ringen så känner jag att den är graverad. Blev nyfiken och kikade. Det visade sig vara hans ex förlovningsring.

Jag blev vansinnig och frågade hur i helvete han tänkte! Jag fick höra att jag var otacksam. Han kan än idag inte förstå varför jag inte blev glad. Behöver jag avslöja vart ringen är?

Någonstans i smålands kloaker..

BF 24 januari.
  • Natosh

Jag fick en med stenar på och det där, men tyvärr har jag tappat bort den.

Vill då ha en vanlig slät ring, möjligtvis med något mönster på, eftersom att det är så min uppfattning av en förlovningsring är. En ring med stenar ser ut som en giftemålsring och jag vill gifta mig innan jag ser gift ut ;)

Om man får en flashig ring redan vid förlovningen, så måste man ju toppa det sedan när det är "på riktigt!"

Jäkligt fult av morsan din att erbjuda sin egen ring. Riktigt taktlöst må jag säga. Jag hade nog svimmat och aldrig mer vaknat om min mor gjort så. Tragiskt att inget med er förlovning och bröllop verkar handla om er som det borde

• Anonym

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:13:58 följande:

Anonym (What??) skrev 2009-09-10 22:10:41 följande: Nej jag driver inte! Jag ville ha den typiska filmförlovingen och det hade jag sagt. Jag har då aldrig sett någon på tv som fått en platt guldring..
    vet inte om någon förklarat detta för dig, men en film på tv t.ex pretty woman det är en FILM och inte verklighet.
    Herregud, jag har förklarat det flera gånger för min 5- åriga dotter och hon förstår... "pippi är så stark för hon finns inte på riktigt"

Det är tanken som räknas - var glad att din kille vill visa att han älskar dig! visa honom uppskattning - bjud ut honom i stället då och ge honom den filmromantik du vill ha, det spelar ju ingen roll vem som bjuder vem!
  • Anonym (Forstaende)

Forst och framst vill jag sa att jag tycker att din fastman valde ett alldeles underbart romantiskt tillfalle att fria. Fina middagar med champagne kommer ni ju sakerligen att uppleva flera ganger udner ert liv tillsammans. Men att halsa ert forsta barn valkommet till varlden ar ju faktiskt en helt unik erfarenhet.

For det andra vill jag saga att jag inte alls haller med om att du ar otacksam som kanner sa har over din ring. Det ar en ring som du ska bara resten av ditt liv sa jag tycker att det ar vikitgt att du ar nojd med den. Min egen forlovning var ratt oromantisk: vi var 'tvungna' att gifta oss innan vi nog egentligen var redo pga av mitt uppehallstillstand har i Australien. Vi har nu varit lyckligt gifta i tva ar sa det blev bra i slutandan - men det var ganska jobbigt dar ett tag.... Hur som helst: trots att min forlovningsring nog kostade lite mer an vad vi borde ha spenderat sa ar det inte dess pengavarde som ar anledningen till att jag varje dag tittar ned pa den och tanker att jag har den finaste ringen jag kan tanka mig. Jag ar typen som koper billiga halsband pa H&M och inte klarar av att ha nagot som hanger runt handlederna. Med andra ord - jag kommer att vara ett ratt billigt val for min man nar det galler smycken.... De intresserar mig helt enkelt inte! Forutom mina ringar. Det ar darfor jag ar sa glad att min man spenderade de dar extra hundralapparna pa en ring som jag vet att jag kommer att alska i resten av mitt liv (jag hintade, han valde!).

Om du inte kommer dig for att byta ut din forlovningsring sa kan du ju valja ut en vigselring som du verkligen tycker om. Det ar ju faktiskt dessutom sa att om man ska ha en riktigt speciell vigselring sa ar det ju absolt snyggast om man bara har en enkel forlovnignsring. Det kan ju bli lite stokigt annars....

Oj vad jag blarrar.... Sammanfattning: Prata med din fastman och forklara hur du kanner. Ga och valj ut en ring som ni bada gillar. Det betyder inte att den maste kosta en hel formogenhet. Jag har vanner med ringar som kostar dubbla det mina kostar, men jag har aldrig sett nagon som ar finare an min

Lycka till och hoppas det blir bra.

• otursföljd

I filmens värld brukar det väl vara en ring med 1 stor sten i och sedan vid vigseln en slät i stället!?

• MirjaochJolinesMamma

Vi bytte förlovningsringarna oxå när vi gifte oss. Vi hittade ingen vigselring som passade till förlovningsringen, så vi gjorde nya! Förlovningsringarna är släta, med den andres namn utanpå. Min vigselring har 3 stenar.
    Sen fick mannen en ring till när vi varit gifta i 5 år!

• Margarit

Min förlovningsring är helt slät, en sån som du beskriver. Min vigselring är det diamanter på...det är väl det vanligaste i Norden iallafall?

• Ulrika 76

Det är en ring som du ska ha hela livet. Klart att du måste vara nöjd med den. Kanske ni ska gå och juta in en sten i den, ändra den så du trivs med den bättre. Och det är okej att vara missnöjd med frieriet. Du hade dina drömmar om en romantisk förlovning och så blev det inte alls som du tänkt.

• stephanie

men herregud människa du behöver kanske mer jälp än att sitta i ett forum och trycka ner din man. Jag hade blivit jätte glad om min sambo valt att fria tillmig precis efter att vi fött barn något av det finaste man kan göra. Tycker du inte om ringen eller känner du dig utanför av dina vänner för att din inte har diamant. du kallar din man egoistisk men vem är det so är egoistisk? tänk dig in i hans situation !!!

• Lavish

Asså jag kanske är helt blåst men jag trodde att förlovningsring och vigselring var något man skulle ha på sig mesta tiden resten av livet? Då fungerar det ju inte såbra med en skitstor stenhård sten som sticker ut?

Svar på tråden skäms för min förlovningsring