• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Anonym

här kan man tala om i-landsproblem, ärligt talat vem bryr sig om vem som har fräckaste/dyraste ringen, förmodligen bara fruntimmer och möjligen fjollor till män

• Anonym (suck)

Eller också kan man göra som en tjej som jag känner: hon bor i Los Angeles och där är ju, som vi alla vet, ytan allt... Hon lade ut bilder på sin vigselring på sin blogg (bara en sån sak...) och det var en tjusig sak med en jättestor sten. Av nån anledning stod det även vad den kostade och priset var typ 200 dollar...
    Så otroligt patetiskt...
    Med denna lilla historia vill jag bara säga att jag sällar mig till dem som hävdar att "less is more". Vem bryr sig om hur andra människors förlovnings/vigselringar ser ut?
    Själv sätter jag in en diamant i min vigselring vid varje bröllopsdag!

• Cerdrica

Själv tycker jag ju att en slät guldring är klassiskt, något som är funktionellt (man ska ju ha den varje dag, resten av livet), passar till allt och inte blir omodern. Men så tycker jag ju också att min man är viktigare än ringen. Den åsikten verkar inte TS dela.

• Mia90a

Va glad att du fick någon ring överhuvudtaget !, Herregud säger jag.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-09-10 22:38:53 följande:
    Haha, det var det fånigaste jag hört! Den internationella traditionen (som de flesta i mitt umgänge följer) är solitär diamant i förlovningsringen och slät alternativt alliansring till vigseln. Kan lova att det inte är WT. (Antar att du tycker att båda våra prinsessor, som också följer den internationella traditionen, är white trash i analogi med detta?) Man gör PRECIS som man vill, och att anamma den internationella traditionen är populärt i kretsar där man dels rör sig mer internationellt (som i mitt fall) och dels har mer pengar.
    Min man kommer från en old money familj med pengar och titel i adelskalender, hans föräldrar har vanliga enkla ringar. Jag har en enkel förlovninsgring i vitguld och en mer blaffig vigselring.
  • Virriga Vera

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:33:52 följande:

Hur gärna man inte vill så jämför man sig med andra. Man jämför boende,bil, semestrar osv. Lika så ringar- fast det är inget man säger. Vännerna med de vackra ringarna lutar huvudet så fint mot sin högerhand så att alla kan se ringen. Ibland behövs det inte ord för att skryta.
    Gör man?

Min syster har alltid haft både ett vackrare hem, större och dyrare bil, fler kläder i garderoben, dyrare och fler resor, dyrare och fler smycken, dyrare och fler bekymmer, fler äktenskap.....
  • Anonym

Jag o min sambo va o tittade ut ringar tillsammans på vår semester i Thailand. Både jag o sambon ville absolut inte ha helt släta ringar så när vi var o tittade så hittade vi en ring, slät, men med mönster i.
    Jag är det person som inte vill ha massa blingbling, jag vill ha det enkelt. Nu till sommaren ska vi väl kolla efter vigselringar, blir likadanr där. En som inte är helt slät, passa ihop med den jag har o inte för prålig.

Jag tycker egentligen att ringen har inte den största betydelse så att man ska haka upp sig hur den ser ut. Hade sambon kommit med en slät ring som en överraskning så hade jag blivit lika glad för det - för det är ju faktiskt hela grejen i sig som har betydelse. Frieriet o känslan att nu är det verkligen VI!

• Mom2006

Har bara läst TS
    Jag har en slät förlovningsring eftersom jag tyckte att den skulle vara mindre fin än gifteringen och att en stät ring passar till vilken ring man än väljer när man ska gifta sig.
    Tänk lite på din man som har planerat detta och så tyckte inte du att det var riktigt bra. Han tyckte kanske inte det var så roligt att höra att du inte riktigt var nöjd..
    Lycka till...

• Svindla

Ringen ska du ha hela livet, så var ärlig och byt till en du gillar. Förstår inte inläggen att ringarna "ska " se ut på ett visst sätt. De flesta av mina vänner har valt en förlovningsring med sten i. Är grymt snyggt tycker jag!
    Frieriet kanske inte blev precis som du tänkt, men det är ju tanken som räknas. Du och din kille ska vara tillsammans hela livet. Varför inte gå ut och fira med en riktig förlovningsmiddag. Kanske med den nya ringen du eller ni valt tillsammans. Lycka till!

• lotttalotta

Stackars dig! Fast hur synd är det då inte om mig? Jag betalade BÅDA våra förlovningsringar, och när vi gifte oss fick jag INGEN ny ring eftersom förlovningsringen är så bred så det fanns ingen plats för en till...och inga diamanter har jag i ringen!
    Och ett helt oromantiskt frieri i vardagsrummet fick jag också..ligger vaken varje natt och tycker synd om mig själv, NOT!

Vi har varit ihop i snart 10år, vi älskar varandra, vi har världens finaste unge, fast jag har en ring utan diamanter, tro det om ni vill! ;0)

Svar på tråden skäms för min förlovningsring