• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • CarlS

Läste bara de 2 första sidorna.. Men det var ren komik! Brilliant ironi på en stureplansbimbo.

• Mimmla
    CarlS skrev 2009-09-11 00:48:31 följande:
    Läste bara de 2 första sidorna.. Men det var ren komik! Brilliant ironi på en stureplansbimbo.
  • fröken freja

Nä det tycker jag inte TS, jag hade kollat in en ring själv och sagt åt honom vad den kostar. Kalla mig materialistisk, det bryr jag mig inte om, men när det gäller förlovning och giftemål skall det faktiskt en ansträngning till anser jag.

• Anonym (Ts du har rätt)

Jag förstår dig helt och fullt Ts, vem vill ha de där fula ringarna. Förundras ständigt över vad pengar och dålig smak kan göra med en. Bara för att nåt är billigt behöver det rent generellt inte betyda att det är sämre .. men när det kommer till en så pass viktig sak som ens förlovning eller vigselring, ja då får man ha större krav än det din man dök upp med.
    De som inte har några speciella förväntningar på sina ringar behöver inte försvara sig, för er del är det ju inget viktigt och de som menar att de vill ha enkla ringar, ja varsegoda att välja mer smakfulla varianter än ta två betala för en. Men smaken är ju delad som bekant..

Men Ts misströsta inte era ringar kan lätt bytas ut så när ni känner att ni har råd eller vid ett senare tillfälle så det kommer det säkert lösa sig. Din man tänkte nog inte till bara.
    Hade det hänt mig så skulle jag nog ha sagt till alla att de bara var en tillfällig ring tills jag bestämt vilka jag vill ha. Ringarna måste ju matcha också.

• Airlee

Anonym (Ts du har rätt) skrev 2009-09-11 01:10:49 följande:

Jag förstår dig helt och fullt Ts, vem vill ha de där fula ringarna. Förundras ständigt över vad pengar och dålig smak kan göra med en. Bara för att nåt är billigt behöver det rent generellt inte betyda att det är sämre .. men när det kommer till en så pass viktig sak som ens förlovning eller vigselring, ja då får man ha större krav än det din man dök upp med. De som inte har några speciella förväntningar på sina ringar behöver inte försvara sig, för er del är det ju inget viktigt och de som menar att de vill ha enkla ringar, ja varsegoda att välja mer smakfulla varianter än ta två betala för en. Men smaken är ju delad som bekant.. Men Ts misströsta inte era ringar kan lätt bytas ut så när ni känner att ni har råd eller vid ett senare tillfälle så det kommer det säkert lösa sig. Din man tänkte nog inte till bara. Hade det hänt mig så skulle jag nog ha sagt till alla att de bara var en tillfällig ring tills jag bestämt vilka jag vill ha. Ringarna måste ju matcha också.
    Ibland är enkelt smakfullt vet du. Less is more.
  • Anonym (Ts du har rätt)

Det verkar inte som du läste ordentligt, men jag upprepar enkla ringar i smakfull variant.
    Bra att du håller med less is more för vissa!

• destino

jag gillade inte min ring så jag tog av den så fort jag gifte mig....
    vi valde själva ringar, men min förlovningsring valde hans mamma fy, vad äckligt tyckte jag, fast hon skulle betala för den och så...det var lite jobbigt, men de kommer från en annan kultur och sa attdet är deras tradition????

• Minifer

Har bara läst TS, men tycker det är väldigt tråkigt när blingblinget vinner över symboliken. Jag har slät vigselring, skulle aldrig vilja ha stenar i. För mig står ringen för vårt äktenskap, och det är fan så mycket mer värt än juveler.

Dessutom kan ni visst käka middag och gifta er borgerligt, det är ert bröllop och ingen annans och helt upp till er hur ni vill göra det. Eller lever ni helt era liv efter vad andra förväntar sig, oavsett om det gör er lyckliga eller olyckliga? Om familjen lägger näsan i blöt för mycket,, säg till dem att det som är rätt för dem inte nödvändigtvis är det för er. Stå på er! :) Och grattis till förlovningen!

• längtar och väntar

Men herregud, lägg mer pengar på vigselringen då istället! Min förlovningsring är också slät och sen har jag en vigselring med diamanter i (fråga mig inte om hur stora och så de är, för sådant har jag noll koll på).

Frieriet till mig blev inte heller som jag alltid tänkt mig, men vad gör det? Jag blev världens lyckligaste när min man friade!

• Anonym

Har bara läst TS

Bortskämd är det första jag tänker på!

Barn,man, frieri

Buhu så synd det är om ts

Svar på tråden skäms för min förlovningsring