• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • tjoohalia

har bara läst TS
    har en slät förlovningsring och vigselringen är med diamanter
    från början ville jag helst ha två släta, tycker att det är finast egentligen
    men mannen ville verkligen ge mig något med diamanter och han valde en väldigt fin vigselring
    om jag tänker efter har nog de flesta av mina vänner släta förlovningsringar och även släta vigselringar

• Anonym

Har också bara en slät guldring.. Har en jätte fin vigselring istället :) Känns som om den var värd att lägga ner mer pengar på.

• skruttiluttan

jag har en slät förlovningsring, ganska tjock & bred. Sen en lika tjock & bred vigselring med 10 diamanter infällda.

• Wizz

Jag har en mönstrad förlovningsring från Kalevala. Skulle inte vilja ha stenar i en förlovningsring. Det finns ju jättefina, tjocka och släta ringar av dyrare modell. Ni kanske kan kompromissa och byta till en sådan så kan du ta diamanterna sen när ni gifter er?

• elmadumle

Ringar är väl något man väljer ut tillsammans, tycker jag. Skulle inte uppskattat att min man valde ut ringar själv som jag ska bära.

• spaceylisie

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:13:58 följande:

Anonym (What??) skrev 2009-09-10 22:10:41 följande: Nej jag driver inte! Jag ville ha den typiska filmförlovingen och det hade jag sagt. Jag har då aldrig sett någon på tv som fått en platt guldring..
    Jag skulle hellre vilja ha det där "happy ever after" än en jävla RING. Du kanske ska sluta kolla på film eftersom film knappast är verklighet. Vad som betyder något är hur du och din make har det om trettio, fyrtio år. Och vad spelar en RING för roll då? Pinsamt.
  • LizzieT

Min förlovningsring går i vitt och vanligt guld, den kostade 2800 och killens kostade 3200, såhär i efterhand skulle jag nog vilja ha en vanlig, för när vi gifter oss sen så är det ingen ring som passar till den här :S plus att dom var dyyyyyyra =P hehe.

• Lisa7817

Jag har inte heller läst alla svar, jag har en förlovningsring som var ganska fin på sin tid, inte alls som dagens ringar men ändå. från början var det någon form av knagglig sand i mitten och mönstrade i utkanten men efter många års slitage så syns bara mönstret lite smått och sanden är borta, gubbens ring har blivit lite oval trots att de är ganska tjocka.

Vi är inte gifta ännu efter 8 års förlovning men vi har sagt att vi ska designa våra egna ringar till bröllopet och då smälta ner förlovningsringarna i vigselringarna, så vi kommer bara ha en ring efter vigseln men ändå bära med förlovningsringen.

Men kanske kan ni göra upp någon deal sins emellan, kanske att ni byter ut ringarna efter 5 år eller när ni gifter er. Lycka till

• Tola

Jag själv skulle tycka att förlovningn på BB skulle va jätte mysigt! jag är inte romantisk av mig. Jag har själv valt min ring. Den är i silver o kostade 400 kr, bild finns i mitt galleri:)

jag är stolt över min ring trots att sambon inte har en likadan;)

• Siriva

Min man friade i köket och sedan åkte vi och beställde ringar gemensamt.
    Vi hade förlovningsringar båda två och vi köpte inga nya till vigseln. (så jag har bara en ring)
    Förlovnings och bröllopsdatum är ingraverat samt respektives namn.

Den har ingen sten. Våra ringar är likadana (lite som ringen i "sagan om ringen")
    Bred, tung guldring i borstad guld.

Vi är väldigt nöjda båda två.

TS: du borde nog börja känna efter vad du och din blivande man vill. Det är ju ni som är familjen nu. (speciellt när ni har barn). Vad syskon, föräldrar och övrig släkt anser kan man ju försöka ta hänsyn till men inte till den grad att man kompromissar bort sig själv.

Se till att du och blivande maken blir överens och så får ni ta fighten med släkten tillsammans.

Svar på tråden skäms för min förlovningsring