• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Lilo74
    Anonym skrev 2009-09-11 06:50:15 följande:
    här kan man tala om i-landsproblem, ärligt talat vem bryr sig om vem som har fräckaste/dyraste ringen, förmodligen bara fruntimmer och möjligen fjollor till män
    Kan inte annat än att hålla med!
  • Anonym (tyra)

slät guldring är ju skitsnyggt. Jag skulle med haft det när vi förlovade oss men jag fick min mammas gamla vigselring, som har 5 insprängda diamanter. Dock är de så små så det är bara jag som ser dem. Om någon ser mig på gatan så tror man att det är en vanlig slät ring.

Sen kanske det var ett lite klumpigt ställe att fria till dig men han blev kanske så upprymd av hela situationen. Många väntar flera år på att deras parnter ska fria och de gör aldrig det eller att man gör det genom ett gemenasmt beslut istället för att det blir någon överraskning.

• Anonym

Jag hävdar bestämt att vi tjerjer måste sluta upp med att fastna sååå mkt i hur vi tänkt oss, många komentarer här om...det blev inte som jag tänkt mig.. Nej, deal whit it, livet blir aldrig som man tänkt sig, var glad över ditt barn, din blivande man och släpp lite på ditt " hur jag tänkt mig " och njut nu av vad du har.
    Från en tjej

• Samsmamma

Inte har du väl förlovnings- eller vigselring för att jämföra med bekantskapskretsen?

Dumma jag, jag trodde det handlade om ett kärleksbevis.

Jag har fått två förlovningsringar, den första kostade 500kr på guldfynd, det var det enda vi hade råd med. Tyvärr blev den oval och riskerade att gå av, så nu ligger den fint i en låda. Det är fortfarande den finaste ringen jag har. Eftersom jag inte kunde ha den så fick jag en ny, lite dyrare denna gång med lite stenar i, men fortfarande minimala stenar och ringen kostade 2500. Det var vad vi hade råd med den gången. Vigselringen är slät.

Skulle aldrig komma påtanken att jämföra mina ringar med någon annans! Mina är ju finast, oavsett, för jag har fått dem från min älskade man och det har ingen annan!

• gintonic77

Jag har en slät guldring, dock ganska bred men det kan jag ångra idag (valde den själv). Nu har jag nämligen börjat tycka att det är så snyggt med 3 ringar när man gifter sig. En "morgongåva" typ ganska tunn ring med stenar runt hela och sedan en likadan som förlovningsringen fast med någon eller några stenar i. Det får jag inte plats med nu utan det får bli en lite tunnare med lite bling bling på. Jag lovar att du kan piffa till din ring med vigselringen sedan.
    Du har ju mer val nu än om din ring varit bred och haft massa stenar.

Jag tycker att du ska vara glad över att du har en man som uppenbarligen älskar dig och dessutom är så romantisk att han köper dig en ring och friar till dig på det som torde vara ert livs största dag.

Lyllos dig!

• Anonym

Jag och alla mina vänner har enkla släta ringar, det är snyggt och praktiskt och ser ra ut i alla situationer.

En tjej har ett ingraverat blommönster på sin vigselring istället för sten, det är väldigt snyggt. Jag har två likadana ringar, enkla, släta, en i rött guld och en i vitt. De är handsmidda och har lite tyngd, det gör det lyxigt för mig men syns ju inte för andra. Nån gång har jag tänkt sätta en sten i vigselringen, men det är ingen brådska, just nu lägger vi pengarna på att resa istället.

Jag tycker du kan byta din ring om du vill, eller ta med den till en guldsmed som kan smälta ner den, lägga till lite extra guld och göra något som du verkligen gillar. Det är väl inte så dramatiskt utan mest en fråga om ekonomi.

• Anonym

Jag fick också en slät ring till förlovningen. Sen blev det en alliansring till vigseln.
    Jag som alltid drömt om en ring med en enda sten i!
    Men tänka sig, jag fick en i morgongåva!

Om du nu så gärna vill ha en ring med lite prål, pika honom ordentligt så att du får en till vigsel och en till morgongåva!

• Samsmamma

förresten har din man valt ut din ring, ska du då gå och ändra på den? Märkligt tycker jag.

• Lina och Elsa

Jag hade inte förändrat förlovningsringen, det tycker jag är respektlöst gentemot din partner. Han trodde säkert du skulle bli jätteglad över ringen och över förlovningen och tänk vad han måste känna sig oönskad nu när du mest bara klagar. Du får väl se till att vara med och välja vigselring istället så du får en flådig sådan.

• Mc angel

men herregud.... jag blir helt chockad när jag hör vilka banala prblem somliga har alltså....
    Om du nu var så specefik med vad du ville ha och förväntade dig så får du väll ut å fixa frieriet själv....som jag gjorde....jag var precis som du...hade en dröm om det perfekta frieriet....

Jag ångrar mig till tusen att jag lade mig i "hans" frieri till mig så nu får jag skylla mig själv att jag gjorde det.
    jag ville ha det perfekta frieriet på en dö romantisk plats, min man på knä och en ur fin ring.... vi skulle ut på en utflykt på vår egypten resa och jag visste den perfekta platsen och bara hoppades att min man skulle fria då... jag visste att vi hade packat med oss ringarna på utflykten....vi skulle upp på ett berg och titta på solnedgången i en beduin by...helt perfekt tyckte jag!
    När vi väl kom dit så hände inget från min mans sida och jag blev allt mer otålig.... tillslut sa jag till han "nu förlovar vi oss"...det är ju så romantiskt här uppe.... vi tog upp ringarna å satte på oss dom var för sig och sedan var vi tvugna å gå ner från berget direkt....allt kändes så hemskt...det vart inte alls så romantiskt som jag hade tänkt mig å jag var jätte besviken....

När vi några dagar senare var på vårt hotell rum så började jag fråga honom om jag hade förstört hans frieri.... då sa han att han hade tänkt att fria när jag hade ÄL(vi försökte bli gravida då) och att vi skulle försökt bli med barn direkt efteråt....
    Jag tyckte att det lät lite knasigt, det var ju inte alls det frieriet jag hade tänkt mig..... men nu i efterhand ångrar jag mig sååå djupt att jag förstörde hans plan....
    Att han hade gått ner på knä, trätt på ringen på mitt finger och vi sedan hade älskat hade ju vart tusen gånger bättre än det jag pushade fram pga mina fåniga drömmar om hur ett frieri skulle vara...

ang våra ringar så köpte vi våra säkert inte allt för värdefulla ringar i kairo i egypten...efteråt märkte vi att det inte gick att skriva nått i dom å att hans ring var för liten å min var för stor....dvs så operfekta ringar det hade kunnat bli....haha
    Nu ska vi gifta oss i November och vi ser båda fram emot att få byta ut våra opassliga ringar mot de vackra vi köpte för några månader sedan tillsammans....

Gud asså jag skulle vart såååå otroligt lycklig om min man hade friat på BB efter att vårat efterlängtade kärleksbarn hade kommit till världen....avundas verkligen dig.....hur romantiskt som hellst tycker jag...

Bry dig inte så mycket om vad alla andra tycker och försök att se det romantiska i det hela istället....
    tycker faktis lite synd om din kille som säkert hade planerat det där frieriet och lagt ner omsorg i att välja ringarna.... var glad att du har din säkert så underbara man istället å haka inte upp dig på småsaker....

Svar på tråden skäms för min förlovningsring