• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Maggis
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:33:52 följande:
    Hur gärna man inte vill så jämför man sig med andra. Man jämför boende,bil, semestrar osv. Lika så ringar- fast det är inget man säger. Vännerna med de vackra ringarna lutar huvudet så fint mot sin högerhand så att alla kan se ringen. Ibland behövs det inte ord för att skryta.
    Det där är inget generellt beteende. Vi har aldrig jämfört oss med våra vänners eller grannars eller arbetskamraters materiella status. Och såvitt vi upplever det så har de heller aldrig skyltat med eller skrutit om sina bilar, hus, ringar eller vad det nu kan vara.

Jag har öht inte koll på vad mina vänner har för förlovningsringar eller vigselringar på fingrarna. Det är så otroligt ointressant och man blir knappast lyckligare av en snygg ring, bil eller vad det nu kan vara. Jag tycker det är sorgligt att det finns en sådan press på folk att visa upp en snygg fasad inför sin omgivning.

I övrigt så kan jag till viss del förstå att du hade gjort upp en bild i huvudet av hur er förlovning skulle vara men nu blev det ju inte så. Personligen så tycker jag det är oerhört romantiskt att bli friad till när man ligger där och ser ut som en skrutt efter att ha fött hans barn. Det är en historia, om än kort, som jag hade varit stolt över att kunna berätta för mina vänner. Men det är jag det.

För övrigt så har jag en slät guldring som förlovningsring. Tycker det passar bättre till en potentiellt maffig vigselring. Två ringar med stenar skulle kännas som kaka på kaka för mig.
    //Maggis
  • Anonym

Åhh, avundsjuk! Jag hade gärna fått ett frieri efter förlossningen oavsett ring...

• Anonym (siss)

När jag och gubben pratat om förlovning och gifteri så kommer det gå till ung så här. att han friar till mig på valfritt vis med en helt vanlig slät rint, graverat med datum - som kommer stå för en förlovningsring. Han själv kommer dock inte ha nån ring.. Men sen när vi ska gifta oss, så kommer jag ju få välja en ring...och vill ju då ha en med diamanter och graverat datum etc. gubben kommer ha en slät ring, och datum för både frieriet och gifteriet kommer stå i hans ring.

• virre85

Vi förlovade oss aldrig och när vi gifte oss så hade vi väldigt dålig ekonomi, men vi skrapade i hop till två förlovningsringar för 2500 tror jag det var och gifte oss med dom i statshuset. Min man sa alltid till mig att på våran 1 års dag ska du få en fin ring. Jag trodde väl honom inte vi hade fortfarande rätt tight ekonomi. Men på våran ett årsdag den 14 feb så fick jag mig en diamant ring. Helt underbar var den, hade jag fått välja själv hade det varit precis den. 4500kr kostade den.

• hönamor

Det finns absolut inga stenar i min förlovningsring. Jag har alltid trott det varit ett filmfenomen. Stenen kommer sen i vigselringen. Har iofs en lite tjockare rundad förlovningsring o inte en ta två betala för en som du säger men d e definitivt inga stenar i

• Anonym

har en hamrad förlovningsring och sen en väldigt påkostad vigselring.
    Hade sett konstigt ut om förlovningsringen hade en massa briljanter på ...

• Hedebris

själv har jag två släta guldringar (iof ganska mycket guld i dem) tror de gick på 3500kr st.

men jag ville inte ha något annat. Vill ha ringar som jag aldrig behöver ta av mig. Vill ha ringar jag kan jobba med, sova med, bada med.. osv.. :D enda gången jag tar av mina är när jag bakar

• Claudia

Har också bara läst TS.

Vi valde båda våra ringar tillsammans, både förlovningsringen som i mitt fall är i vitguld med 5 diamater (vita diamanter) och är ca 2mm tjock. Till våran vigsel så är ringarna 6mm respektive 4mm tjocka i vitguld med tre respektive två svarta diamanter. Våra ringar kostade mkt men de ska ju bäras hela livet och vi är båda nöjda att vi tog tiden och kostanden för att göra de speciella.

Lycka till TS och hoppas din förlovning och ditt bröllop blir som du och din man önskar.

• Spartacus
    Natosh skrev 2009-09-11 08:24:40 följande:
    Jag fick en med stenar på och det där, men tyvärr har jag tappat bort den.Vill då ha en vanlig slät ring, möjligtvis med något mönster på, eftersom att det är så min uppfattning av en förlovningsring är. En ring med stenar ser ut som en giftemålsring och jag vill gifta mig innan jag ser gift ut ;)Om man får en flashig ring redan vid förlovningen, så måste man ju toppa det sedan när det är "på riktigt!" Jäkligt fult av morsan din att erbjuda sin egen ring. Riktigt taktlöst må jag säga. Jag hade nog svimmat och aldrig mer vaknat om min mor gjort så. Tragiskt att inget med er förlovning och bröllop verkar handla om er som det borde
     men vigselringarna är oftare dom släta guldringarna eftersom bägge bär dom.
    den klassiska förlovningsringen är ju efter att en man friat och då givit en ring med en liten diamant (åtminstonde i filmens värld )

jag fick en förlovningsring som födelsedagspresent kan man väl säga, eftersom ajg tyckte den var fin med pärlan och allt.

dock ska tilläggas att våra ringar är i silver och pärlan i glas så det här är inga dyrgripar och det var jag itne heller intresserad av. tycker inte om guld.
  • Lady1nblack

min man friade på banken då vi skulle skriva huslånet och prata testamente.. vi beställde titanringar med varandras namn instansade på sidan av ringarna.. vi gifte oss borgerligt i stadshuset med 2 lånade vittnen.. höll bröllopsfesten ett år senare då vår ekonomi stabiliserats något.. inte romantiskt i andras ögon, men för mig! och vem fan bryr sig egentligen om vad andra tycker???????

Svar på tråden skäms för min förlovningsring