• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Anonym

Har också en alldeles slät förlovningsring. Det är så det "ska" vara i Sverige, det är ju tradition här. Den är väldigt tunn men så är det också väldigt praktiskt, den är inte i vägen på samma sätt som en tjockare ring kan vara. Men ringen är ju en symbol för kärlek, inte för pengar!

I vigselringen har jag diamanter, det är vanligt i Sverige nuförtin men hos lite äldre är ju även vigselringen slät.

Mer regel än undantag att förlovningsringen är stenlös. Absolut inget att hänga läpp för!

Kommer du från ett annat land med annan ringkultur eller har du bara aldrig sett hur svenska förlovningsringar brukar se ut?

• Sencha

Jisses. Är det för smyckena du förlovar dig?

0401 & 0807
  • Anonym (m)

jag har en stålring med 22 diamanter som bara kostade 700 kr.. när vi köpte min.. min man ville ha en silverring som gick på ca 200 kr..
    sen vigselringen är i vitt guld med en prinsess slipad diamant en stor dimant med 4 små..
    älskar mina ringar valde dom själv..

• Enira

Herregud....jag trodde också deta var ett skämt först men inser nu att du menar allvar.

Var glad att du ens fick en ring, det är inte alla som får.

Jag har också en slät ring köp två betala för en...tro mig, jag älskar min man liak mycket, skulle inte älska honom mer om han köpte värsta diamantringen till mig.

Dessutom förlovar du dig väl inte för att få visa upp din nya ring utan ett bevis på eran kärlek...och att ni vill leva resten av era liv tillsammans...ELLER?

Väx upp

• Tutilure

Anonym (eeeh) skrev 2009-09-10 22:12:04 följande:

i sverige förlovar man sig inte med ringar som har stenar i.. utan det är släta ringar (kanske mönstrade ibland) som gäller här.. men ni kanske inte bor i sverige? lr du kanske inte är ifrån sverige? diamantringen kommer vid bröllopet helt korrekt!
    Men vadå i Sverige? Det är vanligt att man gör så, ja, men det är definitivt inte förutbestämt att det ska vara så.

TS: jag förstår dig precis, ringen/ringarna är otroligt viktiga, du ska ju förhoppningsvis bära dem resten av ditt liv, så det gäller att du är nöjd med dem.
    Har du försökt att verkligen förklara för fästmannen att det är viktigt för dig med förlovningsringen? Han kanske inte har förstått hur viktigt det är?
    Sen tycker jag att det är rätt fantasilöst att välja helst släta ringar, vi valde också likadana guldringar, men våra är mönstrade och lite speciella.
    När vi gifte oss valde jag en fin solitärring.
  • Anonym

VArför har du förlovat dig överhuvudtaget? Är det inte för kärlekens skull man gör det? Eller är det bara för att få en fin ring?

• Cornellia

Den svenska traditionen är väl att man har likadana släta ringar som förlovningsringar, och att man som kvinna när man gifter sig får en ring med sten i.

Dessutom tycker jag att du verkar värdera det matriella mer än tanken, vilket måste vara otroligt tråkigt. Glädjs åt att ni ska gifta er, att ni älskar varandra och har en underbar familj, istället för att sura över att du inte har en amerikansk förlovningsring.

• Anonym (hemskt)

Anonym (mamma till många) skrev 2009-09-10 22:13:49 följande:

tycker nog han förtjänar bättre efter har friat och köpt en ring, man tycker olika vad som är lämpligt tillfälle för han var det nog det finaste han kunnat göra genom att fria efter att ni blivit föräldrar.
    Förlovningen kunde jag ändå tycka var mysig, förutam att han blev hemskcikad efter tio miinuter. Andra par kan berätta om den romantiska kvällen i historier.. käns inte som att jag kan det men ok det kan jag leva med.

Anonym (jaa) skrev 2009-09-10 22:15:10 följande:
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:12:15 följande:
    Ja, och det har han ju faktiskt rätt i. man har inte sten i en förlovningsring normalt utan just i vigselringen.Sen udnrar jag, skulle en dyrare ring symbolisera något speciellt för dig? Starkare kärlek? Att ni har pengar? ELler vad är egentligen problemet med att du anser att ringen är för billig?
    Jag anser bara att jag förtjänat mer. Och jag skäms när mina bekanta har vackra glittrande ringar och min är en billig guldfyndsring. Det känns fattigt och egoistiskt från min fmans sida.
  • Anonym (a)

Filmförlovningen antar jag är främst amerikansk, och där får man ju den flådiga ringen vid förlovningen. Jag har en slät förlovningsring och en ring med sten i som vigselring, jag känner nog ingen som har stenar i båda ringarna.

• Anonym (Guldsmed)

Usch, hur kan man va så otacksam?! Jag tycker inte att du borde ha fått nån ring alls.
    Jag jobbar själv i en guldbutik och har gjort det i många år. Har ALDRIG under mina år sålt en sån ring du snackar om som förlovningsring. I Sverige förlovar vi oss (åtminstone majoriteten) med en slät/mönstrad ring och gifter oss med en diamantring eller en till slät/mönstrad ring. Jag säljer flera ggr i veckan "tråkiga", VANLIGA förlovningsringar till nöjda kunder, som förlovar sig för kärlekens skull och inte för ringens skull!

Svar på tråden skäms för min förlovningsring