• Midka

Tråddödare igen....

Tja.. har hört att den gamla är på väg att dö, så om vi ska fortsätta får vi ordna en ny. Får se om detta blir en "äkta" tråddödare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-20 11:34
    Här är nästa tråddödare. Välkomna!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m49482360.html

• Svar på tråden Tråddödare igen....
  • Scratchy
    Velour skrev 2009-12-20 20:26:58 följande:
    Hmm..intressant. Det där om att män förvärvsarbetar medan kvinnan gör mer i hemmet. Borde det inte ta ut varann istället? Blir det inte lika mycket arbete?Detta om att män gör mer när de är sammanboende medan kvinnan minskar sin del, beror ju på att kvinnan kan dela hushållssysslorna och på så sätt kan bli avlastade, medan män måste vara med och dela hushållssysslorna och på så sätt måste vara mer delaktig. Jag ser inte orättvisorna i detta.T.ex. när jag och min man flyttade ihop kunde jag inget om hushållssysslor medan han kunde allt. När jag lärde mig och kunde ta hand om hushållet lika bra, så delade vi på sysslorna. Iaf från början, sedan fick jag ta en större del än jag borde ha, men det är en annan historia Jag håller med om att män lättare blir dömda! Absolut!
    Nej grejen är att förvärvsarbete och hemarbete inte tar ut varandra. Man lägger ju tid på annat, till exempel umgås med vänner, gå på bio och sånt. Män lägger sammanlagt mer tid på allt som barnpassning, matlagning, städning och förvärvsarbete. Kolla SCB!

Ja, det är naturligtvis så att kvinnan kan avlasta och inte behöva göra så mycket när hon bor tillsammans med en man. Men det är ju hon som vill ha det gjort, eftersom han inte hade gjort så mycket om han bott ensam. Hans fritid minskar och hennes ökar.
  • Jagbyttenick
    Isnogood skrev 2009-12-20 21:12:26 följande:
    Meh... Så klart kilt kan vara sexigt...särskilt med tanke på hur lätt det är att kolla in paketet... "visslar oskyldigt"
    Hehehe och grattis till numret
  • Velour
    Isnogood skrev 2009-12-20 21:12:26 följande:
    Meh... Så klart kilt kan vara sexigt...särskilt med tanke på hur lätt det är att kolla in paketet... "visslar oskyldigt"
    Nu funkar citatknappen.

Nä, fy! Den tar bort allt vad sexighet heter.

För även om jag känner att man visst kan köpa "tjejiga" saker till pojkar och vice versa för flickor, så känner jag att det absolut inte finns något attraktivt med män som har på sig kläder som ser feminina ut.

Min typ av man är kortklippt och har på sig kläder som för mig anses maskulina. För att jag ska bli attraherad av en man, så ska han inte påminna om mig
  • Scratchy

Oj, missade slutsatsen ovan. Det blir alltså så att en man får mindre fritid när han blir sambo, medan en kvinna får mer fritid när hon blir sambo än hon hade när hon var singel.

Och det spelar ingen roll i sig, men det är just att feministerna varit så hårda på att kvinnor dubbelarbetar när de flyttar ihop med en man. Argumentet är alltså falskt. Det var det som var problemet. Sen om mannen får mer ansvar eller inte spelar ju ingen roll så länge han trivs i förhållandet. Och det ingår ju inte i statistiken.

Så det är det falska argumentet som feministerna använder för att provocera som är helt falskt som jag reagerar mot. Det finns naturligtvis förhållanden där kvinnan gör allt, men det blir inte bättre av att man basunerar ut lögner i media.

• Velour
    Scratchy skrev 2009-12-20 21:13:40 följande:
    Nej grejen är att förvärvsarbete och hemarbete inte tar ut varandra. Man lägger ju tid på annat, till exempel umgås med vänner, gå på bio och sånt. Män lägger sammanlagt mer tid på allt som barnpassning, matlagning, städning och förvärvsarbete. Kolla SCB!Ja, det är naturligtvis så att kvinnan kan avlasta och inte behöva göra så mycket när hon bor tillsammans med en man. Men det är ju hon som vill ha det gjort, eftersom han inte hade gjort så mycket om han bott ensam. Hans fritid minskar och hennes ökar.
    Jag håller med, även om många fler kvinnor förvärvsarbetar mer än förut (gjorde jag t.ex.).

Det där om arbetsfördelningen är ju bara rättvis. För mannens personliga del blir det mer jobb, men ser man förhållandet som helhet så är det väl bara rättvist. Om kvinnan förvärvsarbetar blir det väl än mer rättvist.
  • Velour
    Jagbyttenick skrev 2009-12-20 21:08:11 följande:
    Jag med, var riktig pojkflicka som inte upptäckte smink och kläder förrän i slutet av gymnasiet men jag har ju också fått höra att jag är butch ett antal gånger.
    Hahah! Känner igen mig. Dock började jag sminka mig tidigt

Men jag kan aldrig bli sådär superfeminin som t.ex.Leila (kocken du vet)..tycker att det känns lite löjligt.

Äsch, det bästa är väl att vara sig själv och sen hitta en som gillar en som man är.
  • Isnogood
    Jagbyttenick skrev 2009-12-20 21:15:43 följande:
    Hehehe och grattis till numret
    Åh..

Tack
    Velour skrev 2009-12-20 21:15:46 följande:
    För att jag ska bli attraherad av en man, så ska han inte påminna om mig
    Brukar du klä dig i kilt..?
  • Scratchy
    Velour skrev 2009-12-20 21:18:16 följande:
    Jag håller med, även om många fler kvinnor förvärvsarbetar mer än förut (gjorde jag t.ex.).Det där om arbetsfördelningen är ju bara rättvis. För mannens personliga del blir det mer jobb, men ser man förhållandet som helhet så är det väl bara rättvist. Om kvinnan förvärvsarbetar blir det väl än mer rättvist.
    Ja, man kan ju undra varför män gör mindre hushållsarbete när de är ensamboende. Jag tänkte först att de diskade mer sällan, men den totala disktiden borde ju bli samma (lika mycket disk att diska, bara att man gör allt i en klump). Men man borde ju ändra sina vanor till det som passar båda i hur mycket disk man vill samla i diskhon.
  • Velour
    Scratchy skrev 2009-12-20 21:16:40 följande:
    Oj, missade slutsatsen ovan. Det blir alltså så att en man får mindre fritid när han blir sambo, medan en kvinna får mer fritid när hon blir sambo än hon hade när hon var singel.Och det spelar ingen roll i sig, men det är just att feministerna varit så hårda på att kvinnor dubbelarbetar när de flyttar ihop med en man. Argumentet är alltså falskt. Det var det som var problemet. Sen om mannen får mer ansvar eller inte spelar ju ingen roll så länge han trivs i förhållandet. Och det ingår ju inte i statistiken.Så det är det falska argumentet som feministerna använder för att provocera som är helt falskt som jag reagerar mot. Det finns naturligtvis förhållanden där kvinnan gör allt, men det blir inte bättre av att man basunerar ut lögner i media.
    Ok, jag förstår vad du menar.

Fast när feministerna säger att kvinnorna dubbelarbetar menar de väl de fall där kvinnor både förvärvsarbetar och gör majoriteten av jobbet hemma också?
  • Velour
    Scratchy skrev 2009-12-20 21:22:27 följande:
    Ja, man kan ju undra varför män gör mindre hushållsarbete när de är ensamboende. Jag tänkte först att de diskade mer sällan, men den totala disktiden borde ju bli samma (lika mycket disk att diska, bara att man gör allt i en klump). Men man borde ju ändra sina vanor till det som passar båda i hur mycket disk man vill samla i diskhon.
Svar på tråden Tråddödare igen....