Velour skrev 2009-12-20 20:26:58 följande:
Hmm..intressant. Det där om att män förvärvsarbetar medan kvinnan gör mer i hemmet. Borde det inte ta ut varann istället? Blir det inte lika mycket arbete?Detta om att män gör mer när de är sammanboende medan kvinnan minskar sin del, beror ju på att kvinnan kan dela hushållssysslorna och på så sätt kan bli avlastade, medan män måste vara med och dela hushållssysslorna och på så sätt måste vara mer delaktig. Jag ser inte orättvisorna i detta.T.ex. när jag och min man flyttade ihop kunde jag inget om hushållssysslor medan han kunde allt. När jag lärde mig och kunde ta hand om hushållet lika bra, så delade vi på sysslorna. Iaf från början, sedan fick jag ta en större del än jag borde ha, men det är en annan historia Jag håller med om att män lättare blir dömda! Absolut!
Nej grejen är att förvärvsarbete och hemarbete inte tar ut varandra. Man lägger ju tid på annat, till exempel umgås med vänner, gå på bio och sånt. Män lägger sammanlagt mer tid på allt som barnpassning, matlagning, städning och förvärvsarbete. Kolla SCB!
Ja, det är naturligtvis så att kvinnan kan avlasta och inte behöva göra så mycket när hon bor tillsammans med en man. Men det är ju hon som vill ha det gjort, eftersom han inte hade gjort så mycket om han bott ensam. Hans fritid minskar och hennes ökar.