Scratchy skrev 2009-12-20 21:33:31 följande:
Men jag hade utlovat en undersökning. Det var för några år sedan. Ni kanske kommer ihåg att det pratades om att nyanställda kvinnor på arbetsplatser utnyttjades för att hämta kaffe och göra skitgörat åt cheferna istället för det som de var anställda för att göra. Feministerna reagerade naturligtvis. Men det gjorde även några forskare. Så de gjorde en undersökning på arbetsplatser som hade detta problem. Först gjorde de en enkätundersökning på arbetsplatsen (precis som orginalundersökningen) om hur man behandlades. Kvinnorna upplevde att situationen var väldigt dålig och att de behandlades illa, just på grund av att de var som betjänter för cheferna och inte fick visa hur bra de var på det de skulle göra. Männen upplevde inte alls detta problem. Men forskarna tänkte ett steg längre. De utökade undersökningen med en observation för att räkna exakt vem som gjorde vad. Hur mycket mer var kvinnorna tvungna att göra? Resultatet visade att de manliga anställda faktiskt gjorde mer skitgöra och att kvinnorna behandlades bättre av cheferna. Det var förbryllande att männen gjorde så mycket men det var kvinnorna som klagade. Då gjorde man intervjuer med några och det visade sig att männen tyckte att det var väl inget konstigt att man behandlades så av cheferna. Så hade det ju varit ända sedan lågstadiet, bara att nu var det chefen istället för läraren. Då ändrade feministerna taktik och tyckte istället det var orättvist mot kvinnorna att de inte fått samma chans att härdas inför arbetslivet. Hur tolkar man detta?
Det är ju just det många debatter handlar om, att kvinnorna inte får samma chans som männen. Problemet flyttas då till hem och skola med uppfostran och hållningsätt inför sina barn, flickor och pojkar.
Kan villigt erkänna att min lilltjej kommer få precis allt hon pekar på, bara hon säger snälla pappa. Det GÅR inte att motstå, men för jämställdhetens skull ska jag försöka