• storkpatrullen

    funkar heminsemination?

    Jag blev lite skärrad häromdagen, då jag pratade med en bög som hade försökt länge att heminseminera med sin tjejkompis. Det lyckades inte och till slut fick de försöka med ivf i stället. Det som skärrade mig var att han sa att hans läkare hade berättat att det var lönlöst med heminseminering, att det är ungefär en procents chans att det ska lyckas för att det "händer något i samlaget som inte händer vid insemination".

    Jag vet redan att det han sa låter långsökt och underligt, men detta är en man som man i allmänhet har anledning att lita på. Så jag undrar inte om ni tycker att det låter konstigt, för det tycker redan jag, men jag skulle vilja ha lite faktisk verklighet. Har ni lyckats, eller känner ni folk som lyckats, med heminseminering? Eller håller jag på och försöker helt i onödan?

  • Svar på tråden funkar heminsemination?
  • Familjen Mu

    Tycker att det låter väldigt konstigt det där som läkaren sa. Om jag inte minns fel så kan det vara lättare att bli gravid vid en heminsemination än vid klinik.
    Flertalet spermier dör vid upptiningen (klinik) och vid en heminsemination använder man ju färsk sperma. Sedan gäller det att "pricka rätt" dag osv och man ska "matcha" varandra (donator+kvinna)

    Vi sätter igång med syskonförsök själva snart så kan återkomma

    Lycka till!

  • Trollet i skogen

    Familjen Mu skrev 2009-09-29 09:52:00 följande:


    Tycker att det låter väldigt konstigt det där som läkaren sa. Om jag inte minns fel så kan det vara lättare att bli gravid vid en heminsemination än vid klinik.Flertalet spermier dör vid upptiningen (klinik) och vid en heminsemination använder man ju färsk sperma. Sedan gäller det att "pricka rätt" dag osv och man ska "matcha" varandra (donator+kvinna)Vi sätter igång med syskonförsök själva snart så kan återkomma Lycka till!
    Gjorde ni heminsemination? Med egen donator eller?

    Funderar på heminsinimation med donerade spermier, som jag fattar på Storks hemsida finns det något som heter just heminsemination men jag fattar inte om man får med sig en burk spermier?!?
  • storkpatrullen

    Familjen Mu skrev 2009-09-29 09:52:00 följande:


    Tycker att det låter väldigt konstigt det där som läkaren sa. Om jag inte minns fel så kan det vara lättare att bli gravid vid en heminsemination än vid klinik.Flertalet spermier dör vid upptiningen (klinik) och vid en heminsemination använder man ju färsk sperma. Sedan gäller det att "pricka rätt" dag osv och man ska "matcha" varandra (donator+kvinna)Vi sätter igång med syskonförsök själva snart så kan återkomma Lycka till!
    Jag tycker också att det verkar konstigt, fattar till exempel inte vad som skulle "hända vid samlag men inte vid insemination"... Självklart måste man pricka rätt dag osv, men enligt honom spelar det ingen roll vad man gör, just för att man inte har samlag. Jag lutar åt att hans läkare kanske sa att detta gällde just honom och den kvinna han försökte med, eftersom hon var över 40 och det är svårare då, men han vidhåller att det för alla är näst intill omöjligt att bli gravid med heminsemination. Det är därför jag undrar om någon/några faktiskt har lyckats, så att jag kan avfärda hans påstående en gång för alla.
  • Familjen Mu

    Trollet i skogen skrev 2009-09-29 18:44:06 följande:


    Familjen Mu skrev 2009-09-29 09:52:00 följande:
    Gjorde ni heminsemination? Med egen donator eller?Funderar på heminsinimation med donerade spermier, som jag fattar på Storks hemsida finns det något som heter just heminsemination men jag fattar inte om man får med sig en burk spermier?!?
    Vårt första barn fick vi genom insemination på klinik (första försöket) men nu när vi gör syskonförsök blir det privat (heminsemination). Vi sätter igång nästa vecka. Ska väl även passa på att säga att jag läst att man kan dricka grapefruktsjuice (2-2½dl/dag) för att öka sitt fertila sekret, så det börjar jag själv med idag
  • Pumanprinsen

    Hej!

    Är det så att man kan få spermia skickat från tex storkliniken till Sverige?
    Måste man isåfall innan har varit där hos dom för journal samtal?

    Måste man överhuvudtaget åka till Danmark?

  • Familjen Mu
    Pumanprinsen skrev 2009-09-30 13:01:07 följande:
    Hej!Är det så att man kan få spermia skickat från tex storkliniken till Sverige?Måste man isåfall innan har varit där hos dom för journal samtal?Måste man överhuvudtaget åka till Danmark?
    Oj det har jag ingen aning om, men det skulle jag inte tro tyvärr.
  • Gaytjej
    Pumanprinsen skrev 2009-09-30 13:01:07 följande:
    Hej!Är det så att man kan få spermia skickat från tex storkliniken till Sverige?Måste man isåfall innan har varit där hos dom för journal samtal?Måste man överhuvudtaget åka till Danmark?
    I Sverige är inte tillåtet med spermaimport!
    Spermabankerna skickar dessutom bara till kliniker (dels till klinikerna i Danmark samt klinikerna i de länder som tillåter spermaimport).
  • Gaytjej
    Kip skrev 2009-09-29 00:08:11 följande:
    Jag blev lite skärrad häromdagen, då jag pratade med en bög som hade försökt länge att heminseminera med sin tjejkompis. Det lyckades inte och till slut fick de försöka med ivf i stället. Det som skärrade mig var att han sa att hans läkare hade berättat att det var lönlöst med heminseminering, att det är ungefär en procents chans att det ska lyckas för att det "händer något i samlaget som inte händer vid insemination". Jag vet redan att det han sa låter långsökt och underligt, men detta är en man som man i allmänhet har anledning att lita på. Så jag undrar inte om ni tycker att det låter konstigt, för det tycker redan jag, men jag skulle vilja ha lite faktisk verklighet. Har ni lyckats, eller känner ni folk som lyckats, med heminseminering? Eller håller jag på och försöker helt i onödan?
    LÄkare må veta mkt och har en gedigen utbildning i bagaget, men även bland dem så finns det felaktig fakta. Din kompis kan ju även ha uppfattat läkaren fel.
    Heminsemination kan mkt väl fungera och kommer troligen också göra det för de allra flesta. Har man dock gjort väldigt många misslyckade inseminationer (antingen på klinik eller hemma) så är det ju dags att gå vidare med hjälp och ev IVF. LÄkare brukar rekommendera att man går över till IVF efter ca 6 (+-2) klinikgjorda inseminationer då chanserna att lyckas efter detta sjunker.
  • storkpatrullen
    Gaytjej skrev 2009-09-30 15:23:00 följande:
    LÄkare må veta mkt och har en gedigen utbildning i bagaget, men även bland dem så finns det felaktig fakta. Din kompis kan ju även ha uppfattat läkaren fel.Heminsemination kan mkt väl fungera och kommer troligen också göra det för de allra flesta.
    Vet du detta för att du har hört det, för att du har pratat med läkare om det eller för att du känner till folk som helt säkert har blivit gravida med heminsemination?

    För den som undrar har jag själv gjort ett försök hittills, med en annan bögkompis som kommit hem till mig och levererat. Det funkade inte den gången, och jag hoppas att jag ska kunna motbevisa informationen jag skrivit om i den här tråden nästa gång vi inseminerar, om ungefär en och en halv vecka.
  • THEA och Grodan

    Jag känner personer som blivit gravida vid heminsemination, flera gånger tom. Nä du, den läkaren verkar inte veta vad han pratar om.


    Tilde 980430 och Alexander 070818 och nu satsar vi på en liten 2010
Svar på tråden funkar heminsemination?