• storkpatrullen

funkar heminsemination?

Jag blev lite skärrad häromdagen, då jag pratade med en bög som hade försökt länge att heminseminera med sin tjejkompis. Det lyckades inte och till slut fick de försöka med ivf i stället. Det som skärrade mig var att han sa att hans läkare hade berättat att det var lönlöst med heminseminering, att det är ungefär en procents chans att det ska lyckas för att det "händer något i samlaget som inte händer vid insemination".

Jag vet redan att det han sa låter långsökt och underligt, men detta är en man som man i allmänhet har anledning att lita på. Så jag undrar inte om ni tycker att det låter konstigt, för det tycker redan jag, men jag skulle vilja ha lite faktisk verklighet. Har ni lyckats, eller känner ni folk som lyckats, med heminseminering? Eller håller jag på och försöker helt i onödan?

• Svar på tråden funkar heminsemination?
  • Mirix

vi gjorde väl 4-5 insem per cykel, o vi tvättade våra! diskmedel, går kanske att koka oxå.

• CellenEllen

Mirix, var det sådana där små medecinsprutor som inte går att plocka isär?

Jag har liksom fått suga upp kokande vatten och på så sätt skjöljt ur den (hmm hur stavas sköljt) men du tror det funkar? först lite vatten med diskmedel också..
    man vill ju inte åka på ngn infektion,

• Familjen Mu

Tillägg: Hoppas ingen tog mitt inlägg som ett påhopp eller liknande men tycker bara att genom att använda en ny spruta varje gång så kan man garantera att den är steril. Sprutorna vi använder är nämligen förpackade en och en. Men visst kokar man dem (om det nu går) så går det säkert lika bra

• Mirix

Vi använder oss av 1ml sprutor o de går vist att plocka isär. Vi drar in diskmedel o "guckar" lite o sköljer ordentligt många gånger. Det borde inte vara några problem, då snorrar i allmänhet inte är sterila och vi inte skjuter in sperman direkt i livmodertappen. Det gör de ju på sjukhus o då måste sperman vara tvättad, om jag har förstått det hela rätt.

• Familjen Mu
    Mirix skrev 2009-11-11 14:29:05 följande:
    Vi använder oss av 1ml sprutor o de går vist att plocka isär. Vi drar in diskmedel o "guckar" lite o sköljer ordentligt många gånger. Det borde inte vara några problem, då snorrar i allmänhet inte är sterila och vi inte skjuter in sperman direkt i livmodertappen. Det gör de ju på sjukhus o då måste sperman vara tvättad, om jag har förstått det hela rätt.
    Så sant så. Men 1 ml spruta..då får ni ta ett par omgångar då eller?
    Nej för allt i världen, spruta inte in sperman direkt i livmodern då kommer den att krampa. Vid sjukhus-insemination så har dem (vad jag förstått) separerat sperman från själva sädesvätskan och sedan för dem ju upp detta i livmoderna med en lång smal "slang".
  • Mirix
    Mirix skrev 2009-11-05 16:02:18 följande:
    e det sant, vår donator har aldrig producerat mer än 2,5ml ;-P O ja det blev ju ett barn ändå, behövs väll egentligen bara en rackare
  • Familjen Mu

Kip: Hur går det, dykt upp något fint plus ännu?

Här gick det inte vägen förra gången heller men tar nya tag nu.
    Inseminerade idag, ska även inseminera på söndag samt på tisdag som det ser ut just nu

• Mirix

Familjen Mu: Hur gör ni för att pricka in ägglossningen? Hur länge har ni hållt på?
    *lycka till!*

• Familjen Mu

Familjen Mu skrev 2009-11-21 19:13:04 följande:

Kip: Hur går det, dykt upp något fint plus ännu? Här gick det inte vägen förra gången heller men tar nya tag nu.Inseminerade idag, ska även inseminera på söndag samt på tisdag som det ser ut just nu
    Blev lite fel!
    Inseminerade igår lördag, nästa gång blir imorgon måndag och ev även på onsdag!

Mirix: Iomed att min cykel var väldigt kort förra gången (endast 23 dagar) brukar alltid ha 27 dagar...Så vet vi inte riktigt hur denna cyklen blir. Har äl allt från den 21/11 till 26/11 så inseminerar varannan dag och samtidigt så kollar jag med äl.test.
  • Familjen Mu

Mirix: Detta är vårt 3.e syskonförsök

Svar på tråden funkar heminsemination?