• storkpatrullen

funkar heminsemination?

Jag blev lite skärrad häromdagen, då jag pratade med en bög som hade försökt länge att heminseminera med sin tjejkompis. Det lyckades inte och till slut fick de försöka med ivf i stället. Det som skärrade mig var att han sa att hans läkare hade berättat att det var lönlöst med heminseminering, att det är ungefär en procents chans att det ska lyckas för att det "händer något i samlaget som inte händer vid insemination".

Jag vet redan att det han sa låter långsökt och underligt, men detta är en man som man i allmänhet har anledning att lita på. Så jag undrar inte om ni tycker att det låter konstigt, för det tycker redan jag, men jag skulle vilja ha lite faktisk verklighet. Har ni lyckats, eller känner ni folk som lyckats, med heminseminering? Eller håller jag på och försöker helt i onödan?

• Svar på tråden funkar heminsemination?
  • Mirix

Vi märkte att det går att se på urinet när det e dags för ägglossning. Det blev grumligt när fertilitetsmonitorn började ge utslag, så då spar vi in på ägglosningsstickorna genom att bara kissa, så att säga

Vi köpte en fertilitetsmonitor, den visar de 6 (eller om det var 5) mest fertila dagarna ^^, för att öka chanserna.

• Familjen Mu
    Mirix skrev 2009-11-22 15:37:43 följande:
    Vi märkte att det går att se på urinet när det e dags för ägglossning. Det blev grumligt när fertilitetsmonitorn började ge utslag, så då spar vi in på ägglosningsstickorna genom att bara kissa, så att säga Vi köpte en fertilitetsmonitor, den visar de 6 (eller om det var 5) mest fertila dagarna ^^, för att öka chanserna.
    Aah där ser man, bra att veta ju (om det nu är så ds) Isåfall hade jag äl häromdagen vilket isåfall är skumt då jag inte fått stegring på CB äl.test ännu.

Ja just det, 6 mest fertila dagarna visar en sådan. Tycker ni att den fungerar bra?
    Förresten, håller ni på nu med syskonförsök?
  • Familjen Mu

Familjen Mu skrev 2009-11-22 15:53:36 följande:

Aah där ser man, bra att veta ju (om det nu är så ds) Isåfall hade jag äl häromdagen vilket isåfall är skumt då jag inte fått stegring på CB äl.test ännu.Ja just det, 6 mest fertila dagarna visar en sådan. Tycker ni att den fungerar bra?Förresten, håller ni på nu med syskonförsök?
    Rättning: 5 dagar ska det stå
  • storkpatrullen

Nix, inget plus. Jag hade ingen ägglossning förra månaden, så det var inte mycket att hoppas på och för några dagar sedan kom mensen. Hoppas att ett riktigt grandiost ägg har vuxit till sig till nästa försök om någon vecka.

• Familjen Mu
    Kip skrev 2009-11-22 20:48:10 följande:
    Nix, inget plus. Jag hade ingen ägglossning förra månaden, så det var inte mycket att hoppas på och för några dagar sedan kom mensen. Hoppas att ett riktigt grandiost ägg har vuxit till sig till nästa försök om någon vecka.
    Okey Men hur kan man veta att man inte haft äl?
    Lycka till nästa gång!
  • Gaytjej

Det enda säkra kortet är nog att ta ett blodprov för att mäta progesteronhalten 1 v efter den förmodade ägglossningen. Även om man får utslag på ÄL-stickan så behöver det inte betyda att en ägglossning sker, har iaf jag fått lära mig.

Även den med normal cykel hoppar över sin ÄL då och då (2 ggr om året ca).

• Familjen Mu
    Gaytjej skrev 2009-11-22 22:49:05 följande:
    Det enda säkra kortet är nog att ta ett blodprov för att mäta progesteronhalten 1 v efter den förmodade ägglossningen. Även om man får utslag på ÄL-stickan så behöver det inte betyda att en ägglossning sker, har iaf jag fått lära mig.
    Även den med normal cykel hoppar över sin ÄL då och då (2 ggr om året ca).
    Jo det känner jag till, men undrade bara hur man själv kan veta att man inte haft äl.
    Vet att man kan ta ett blodprov efter förmodad äl för att se, det gjorde vi månaden innan insemination för några år sedan för att se att jag hade äl.
  • storkpatrullen

Familjen Mu skrev 2009-11-22 21:11:04 följande:

Okey Men hur kan man veta att man inte haft äl?Lycka till nästa gång!
    Jag hade inget utslag på ägglossningsstickorna.
  • Familjen Mu
    Kip skrev 2009-11-23 11:54:23 följande:
    Familjen Mu skrev 2009-11-22 21:11:04 följande:
    Jag hade inget utslag på ägglossningsstickorna.
    Okey, men utslag får man oavsett om man har äl eller inte. Så kanske fel på stickorna?
  • Familjen Mu

Då har vi gjort 2.a inseminationen i denna cyklen idag och så blir det minst en till på onsdag

Svar på tråden funkar heminsemination?