• storkpatrullen

funkar heminsemination?

Jag blev lite skärrad häromdagen, då jag pratade med en bög som hade försökt länge att heminseminera med sin tjejkompis. Det lyckades inte och till slut fick de försöka med ivf i stället. Det som skärrade mig var att han sa att hans läkare hade berättat att det var lönlöst med heminseminering, att det är ungefär en procents chans att det ska lyckas för att det "händer något i samlaget som inte händer vid insemination".

Jag vet redan att det han sa låter långsökt och underligt, men detta är en man som man i allmänhet har anledning att lita på. Så jag undrar inte om ni tycker att det låter konstigt, för det tycker redan jag, men jag skulle vilja ha lite faktisk verklighet. Har ni lyckats, eller känner ni folk som lyckats, med heminseminering? Eller håller jag på och försöker helt i onödan?

• Svar på tråden funkar heminsemination?
  • storkpatrullen

Familjen Mu skrev 2009-11-23 14:08:01 följande:

Okey, men utslag får man oavsett om man har äl eller inte. Så kanske fel på stickorna?
    Får man? Det har jag inte läst någonstans, var har du hittat den informationen? Jag är rätt säker på att jag inte hade någon ägglossning i alla fall. Stickorna visade ingenting, och jag testade för säkerhets skull två gånger om dagen när det borde ha hänt. Jag kände heller inte av något (brukar känna åtminstone lite grann), hade inget ägglossningssekret och mensen var lite annorlunda också.

Lycka till den här månaden!
  • Familjen Mu
    Kip skrev 2009-11-26 21:37:48 följande:
    Familjen Mu skrev 2009-11-23 14:08:01 följande:
    Får man? Det har jag inte läst någonstans, var har du hittat den informationen? Jag är rätt säker på att jag inte hade någon ägglossning i alla fall. Stickorna visade ingenting, och jag testade för säkerhets skull två gånger om dagen när det borde ha hänt. Jag kände heller inte av något (brukar känna åtminstone lite grann), hade inget ägglossningssekret och mensen var lite annorlunda också. Lycka till den här månaden!
    Jag har talat med bla kundsevice på CB och enligt dem (även egen erfarenhet) så får man utslag oavsett om man har äl eller inte. För dem hormoner som bildas vid äl produceras även vi icke äl (om jag nu förstod dem helt rätt)

Önskar även dig all lycka nästa gång!
  • Familjen Mu

Hej tjejer, hur går det för er? (ni som försöker)

Här blev det 4 inseminationer denna cyklen..körde varannan dag fram till äl.stigning + en insemination dagen efter äl.stigningen Så nu borde vi väl ändå lyckas tycker jag?!

• CellenEllen

Har testat nu och det blev neg :( Hoppas Äl kommer snart så man kan köra försök 2.. måste fixa mer sprutor bara :)
    Någon som har blivit gravid än?

• Lindreas

Hej!

Det jag tror att läkaren syftade på är att det finns ett ämne i sädesvätskan som är spermiedödande. Kan det vara så? Vid insemination är ju sperman "tvättad" så man inte har med det här ämnet. :)

• Familjen Mu
    Lindreas skrev 2009-12-03 16:25:37 följande:
    Hej!Det jag tror att läkaren syftade på är att det finns ett ämne i sädesvätskan som är spermiedödande. Kan det vara så? Vid insemination är ju sperman "tvättad" så man inte har med det här ämnet. :)
    Är absolut ingen expert med det där låter inte alls troligt! Hur skulle spermien överhuvudtaget kunna överleva i en sådan vätska..hade ju aldrig blivit några barn gjorda!
  • Familjen Mu

Har nu hittat lite mer info ang hur sperman behandlas innan en insemination:

"Före inseminationen tvättas sperman så att de mest rörliga och normalbyggda spermierna fås fram."

Så det handlar inte om något annat än att bevara dem bästa små simmarna helt enkelt!

• Gaytjej

och en eller möjligen två grejer till: 1) Man kan inte lägga in otvättad sperma direkt i livmodern för då krampar den! 2) Man kan inte ösa in hur stor volym som helst och då är det ju bra ju fler spermier/volymenhet det kan bli.

Har heller inte hört om att själva vätskan skulle vara spermiedödande? Det låter både logiskt och ologiskt på samma gång. Förvisso behöver ju de oanvända spermierna dö fort då att produktionen är så hög, men spermierna tycks ju inte ha så särskilt lång livslängd oavsett var man lägger dem (förutom frysen).

• Lindreas

Tydligen så är det så att detta ämne är det som kommer allra sist, och därmed ska det döda de spermier som kommer efteråt, förmodligen en rest från förr då kvinnan parade sig med flera män, om man säger så. Men jag ska leta upp vart jag hittade det och posta en länk! :)

• Familjen Mu
    Gaytjej skrev 2009-12-03 17:09:38 följande:
    och en eller möjligen två grejer till: 1) Man kan inte lägga in otvättad sperma direkt i livmodern för då krampar den!
    Tror även jag nämde detta i ett tidigare inlägg om det sedan var i denna tråden är en annan fråga :-P då någon frågade om man inte kunde spruta in sperman direkt i livmodern själv (heminsemination)
Svar på tråden funkar heminsemination?