Inlägg från: TheCoopers |Visa alla inlägg
  • TheCoopers

Är du oroad över invandringen?

Lemasive skrev 2009-09-29 09:56:04 följande:
    Eftersom du inte ens kan stava till uttrycka så ifrågasätter jag din utbildning, men säg gärna vad du har för någon. Själv har jag gått ett antal kurser i beteendevetenskap och Historia.
    och jag i Social Antropologi ...
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    Lemasive skrev 2009-09-29 09:58:16 följande:
    Vad har det med araber och negrer att göra?
    Läs boken så får du se
  • TheCoopers
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:00:57 följande:
    Nej, vi kan inte stoppa krig, men istället för att forsla in invandrare som boskap till oss. Skulle vi kunna satsa pengar på att stabilisera deras hemländer för en bättre värld. Inte ens 5% av alla "flyktingar" som kommer till Sverige är i behov av att fly från sina länder, detta har påpekats av FN som exempel. Men istället tar vi in dom hit, ger dom svensk medborgarskap så dom kan rösta och öser pengar över dom. Samma pengar som skulle kunna hjälpa 20 gånger fler på plats, var är logiken?
    Men gäller det bara somalier och araber ?
    Menar du att dessa två grupper är de enda som inte anpassar sig ?

Vad gör vi med de andra som "missköter sig" i.e finnar , ryssar , polacker ?

Fast du vet ju precis som jag att vi inte öser några pengar över invandrarna , de bor i sketna lägenheter i invandrartäta områden där få lärare vill undervisa och bostadsmarknaden är skit .

Jag är tillsammans med en kille vars föräldrar kom hit som politiska flyktingar från Uruguay  på 70 talet . Han är född här , uppvuxen i Sundsvall , utbildad och högavlönad .
    Hans föräldrar likaså .
    Jag fattar inte hur dessa människor kan bidra till Sveriges "förfall" ..snarare tvärtom !
  • TheCoopers
    Lemasive skrev 2009-09-29 10:02:36 följande:
    Du kanske ska läsa Arn och få en historisk skildring...BWahhaahahaha :D
    Already done min herre

• TheCoopers
    Lemasive skrev 2009-09-29 11:18:57 följande:
    Indien och Kina har alltid varit inflytelserike områden med kulturella skatter och framsteg inom forskning och teknik. Vad fan har Afrika?
    Varför är du så hysterisk ?

Kan du inte svaret på den frågan själv så bör du nog läsa lite extra i böckerna
  • TheCoopers
    Lenk skrev 2009-09-29 11:35:29 följande:
    Att man är orolig behöver inte automatiskt betyda att man är främlingsfientlig heller. Så här svarade jag på frågan:Ja jag är orolig. Jag är orolig för att i Sverige känns det som om svenskarna sätts i andra hand. Det är viktigare att invandrarna får lägenhet, bidrag och arbete än att svenskarna får det. Det handlar alltså inte om rasism mot invandrarna, snarare ilska riktat mot den svenska invandrarpolitiken.Varför får inte Sverige vara svenskt?I vilket annat land kan man bli kallad rasist och till och med behöva oroa sig för att åka på stryk för att man bär på sitt lands flagga? I vilket annat land är nästan straffbart att sjunga sin egen nationalsång öppet?Och gällande anpassning så tycker jag verkligen att många invandrare inte alls ens försöker. Det är som om de visste att i Sverige är folk mesar som inte säger ifrån. Om jag som kvinna flyttade till Teheran eller Tikrit och vägrade bära slöja/burka/chador eller liknande så skulle jag riskera mitt liv varenda dag.Alltså, det är kritik riktad mot Sverige och våra politiker som uppenbarligen inte kan hantera det här med invandringen
    Sverige ÄR inte svenskt . Sverige är uppbyggt på invandring .

Eller jo det beror ju på vad du tycker är svenskt ?
  • TheCoopers
    HelenaMaria skrev 2009-09-29 11:36:25 följande:
    Lemasive: Är du ett troll från Flashback måntro? Som kanske vill röra runt i FL-grytan lite?

Japp det är klart han är ...ahhh inte ett troll för det får man inte spekulera i ...

Men yes från FB
  • TheCoopers
    HelenaMaria skrev 2009-09-29 11:39:57 följande:
    Ja och det är därför jag inte tycker att vi ska låta debatten bli pajasartad. Att hålla debatten på en saklig nivå är en konst som få kan utöva. Jag försöker alltid att hålla mina känslor utanför debatten och då påverkas man inte av att folk "trollar".
    Yep helt rätt !
  • TheCoopers
    lobj skrev 2009-09-29 11:46:17 följande:
    Så länge man anpassar sig till svenska rutiner och svenska samhället är det väll ok i måttlig mängd... men att tex "kräva" att få ha en "j****" slöja när man arbetar (allra helst med folk/barn) så har man gått för långt. Jag vill absolut inte att mina barn el jag själv ska tas hand om någon som inte törs visa sitt ansikte. Och det sjuka är att om vi svenskar säger emot sådanna påhitt så är vi genast rasister!!!! Dessutom så tycker jag att om man gör ett brott oavsett hur litet så har man förbrukat sin chans att få stanna, då uppskatar man inte det sverige har att erbjuda. Enkel biljett hem det enda rätta.Skulle vi vara tvugna att "fly" till deras länder så skulle vi få anpassa oss där, men det är väll inte samma sak, då skulle det vara en självklarhet.....
    En till skrikare ...

Svenskar är inte direkt kända för att anpassa sig ... det finns många exempel på Svensk byar runt om i världen och då är det ändå VALFRITT man har flyttat .

Dessutom förstå jag inte att man kan uppröras av vad ngn har på sitt huvud ? FYI man ser ansiktet även om man har slöja . Väldigt sällan ngn har burka i Sverige .

Kalott , slöja eller keps .. who cares ?
  • TheCoopers
    Stårschan skrev 2009-09-29 14:04:12 följande:
    Är det så illa att vilja behålla det Sverige man är uppvuxen i ? Givetvis med rimliga modifieringar, men ändå. Vi har väl också rätt till vår kultur?
    Ja man har rätt till sin kultur , men kultur är inget statiskt . Kulutur är föränderligt och ändrar i och med att samhället gör det .
    Så är det över hela världen .

Det är ju först i mötet med andra kulturer som " att vara svensk " blir synligt , det är först då man märker vad att vara svensk är . Finns det inget att jämföra sig med så försvinner ju även behovet av att bryta ner svenskheten till speciella attribut .

Jag är stolt över att vara svensk .. men för mig är det inte förknippat med sill och potatis .
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?