• Mammatill2tjejer

Barnaga

Jag satt med några vänner och vänners bekanta och fikade för några dagar sedan.
    Vi började diskutera det faktum att barnaga är tillåtet i 170 länder och att Sweichz (väldigt osäker på stavningen där) nyligen infört barnaga igen.
    En kvinna i sällskapet (hon kommer ursprungligen från USA) säger då att hon tycker att barnaga bör införas i Sverige också. Diskussionen blev minst sagt livlig och våra åsikter gick vida isär.

Nu är jag lite nyfiken på hur åsikterna kring detta egentligen ser ut, och därför startar jag den här tråden.

Personligen är jag helt emot att barnaga införs.

Men hur ser era åsikter ut? Bör barnaga införas i Sverige? Med barnaga menar jag det som den svenska lagen anser vara barnaga.

Motivera gärna era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 09:17
    Jag märker att en del förtydliganden är på sin plats.
    1. Jag skrev "Bör barnaga införas i sverige". Det är nog fel uttryck. Vad jag menar är naturligtvis "Bör barnaga tillåtas i sverige".

2. Att ta tag i sitt barn/utföra annan handling i syfte att hindra barnet från att skada sig (ex. springa ut i gatan framför en bil) är INTE att aga. Det har jag i och för sig inte sett att någon tycker heller, men vissa verkar låsa sig fast vid det ändå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 11:37
    För att klarlägga lite mer om vad svenska lagen säger om aga så tar jag mig friheten att kopiera inlägg 233 i tråden:

"Det var 1979 som Sverige blev först i världen med att förbjuda barnaga. Då infördes den nuvarande regleringen i föräldrabalken som lyder:
    ?Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling?.

Förbudet mot barnaga i föräldrabalken gör brottsbalkens regler tydligare eftersom misshandel av barn förr i tiden var tillåtet om det skedde i uppfostringssyfte. Det var därför nödvändigt att i föräldrabalken tydliggöra att det nu är förbjudet.

I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. Förarbetena till lagen är tydliga och innebär att våld inte får användas i bestraffnings- eller uppfostringssyfte.

Fysisk misshandel är alltid förbjuden. En vuxen får däremot till exempel lyfta eller rycka undan barnet för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra."

www.bo.se (min fetstilsmarkering)

Föräldrabalken 6 kap 1§:
    Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. barn ska behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
    Lag (1983:47) (min fetstilsmarkering)

• Svar på tråden Barnaga
  • Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 22:51:34 följande:
    Så du menar att en låda med leksaker fungerar inte, men ett mjukt knäpp på en 2-årings hand? Herregud, då har du det lätt hemma kan jag konstatera.
    har min son riktat in sej på o göra en sak så är det så... du vet envishet...
  • Maggis Nervis
    CloudBerry the 1st skrev 2009-10-06 21:37:05 följande:
    Jaja, själv ids jag inte ens börja diskutera med personer som ligger så långt under mina fötter. Skulle bara leda till en massa rött och grönt i inboxen. Givetvis gör man inget mot barn som man inte själv vill bli utsatt för. Barns psyken är känsligare än vuxnas fler ord än så lägger jag inte i denna tråd. *Lämnat tråden*
    What she said
    Fuck Google, ask me
  • Gladabarnensmamma
    emmerzon skrev 2009-10-06 22:50:37 följande:
    Tack för rådet! Ska testa detta nästa gång det vankas matlagning/disk eller nåt sånt! :)
    En jättebra bok för alla föräldrar är "fem gånger mer kärlek" av Martin Forster. Tipsen i boken är konkreta & fungerade jättebra för oss, vi hade massor av bråk & skrik innan.
  • Höstbebis2007
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 23:00:39 följande:
    En jättebra bok för alla föräldrar är "fem gånger mer kärlek" av Martin Forster. Tipsen i boken är konkreta & fungerade jättebra för oss, vi hade massor av bråk & skrik innan.
    jag brukar låta min son ofta vara med när jag ska baka, städa, laga mat, tvätta kläder etc... diska är ett av det roligaste han vet. när han är som värst o bara får utbrott så frågar jag om han vill diska, o skiner upp som en sol. då vet man vart man har honom iaf
  • Glitter2

Aldrig i livet!!
    Vi har bestämt att man aldrig aldrig slår sitt barn!
    Häromdagen blev jag frustrerad och sa argt "nej" insåg att jag vara på väg att göra som mina föräldrar= knäppa på handen och blev alldeles förskräckt! Vidrigt och nu när jag är medveten om mitt "omedvetna" är det dags att läsa på hur jag kan komma runt sånt.
    Tack för tipset om hur du gör 00000000. Superbra!

• FamBroberg
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 15:57:29 följande:
    så du menar att jag slår mitt barn, det kan jag anmäla dej för... bara för att jag skriver en sak.Jag har aldrig slagit mit barn och kommer aldrig att köra det heller. Jag blev själv misshandlad som barn ganska grovt och skulle inte utsätta mitt barn för det.
    Jag har haft en bekant vars sambo ryckte i bebisluggen eller i hårstråna längst bak i nacken när hon gjorde något dumt. Hon ansåg, precis som många i denna tråd t.ex. Höstbebis2007, att det inte var så farligt. Själv kan jag ju påpeka att jag hade nitat den som drog mig i håret, men om jag varit två hade jag inte haft den möjligheten.

Hur vore det att inte knäppa din son på handen utan istället lyfta upp och förklara? Har man väl börjat ta till fysiska metoder så.. Och ja, absolut, du kan och får anmäla mig för detta, eftersom jag anser att det är barnaga.

Jag anser också att jag har varit och gått balansgång på den tunna tråden när sonen var runt året och bet mig i kinden hårt utav bara helvete. När han väl släppte så "kastade" jag ner honom i sängen (vi satt redan i sängen så jag kastade ner honom från mitt knä ner på kudden). Kan säg att jag grät i timmar efter det, även om han hade glömt det.

Jag kan förstå att man blir rädd och gör något drastiskt. T.ex. förstå gången din son pillar i eluttaget, det första du tänker på är kanske att få bort handen. Men att göra det upprepande gånger, det är i mina ögon aga.

Så ja, i mina ögon misshandlar du ditt barn.
    Jag håller inte med dig, men det beror nog mer på dig än på mig
  • Mammatill2tjejer
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 18:28:57 följande:
    Jag behöver inte ens säga vilket jag röstade på, det är väll ganska självklart eller hur...Är du helt knäpp- ursäkta men ibland har folk så förutfattade meningar. ska du inte gå på den som röstat Ja, i vissa fall behövs det nog....ni pratade ju om att göra fysisk och psykisk skada o då tog jag som ett exempel på föräldrar som låter sina barn skrika en stund, för det mår dom ju dåligt av....och det här med spisen. Jag kan ärligt säga att jag tycker inte det är fel att knäppa på fingrarna det vet jag många som gör, men inte så att barnet får ont utav det men att det känns att man gör det så att säga. När ingenting annat hjälper o han/hon är på en livsfarlig grej som tillexempel eluttag eller spisen med fingrarna... för att få barnet att förstå att det är livsfarligt. slå är en helt annan grej men det verkar ju vissa inte förstå...
    Jag har aldrig sagt att du röstade Ja. Jag frågade HUR du röstade, eftersom jag faktiskt inte tyckte att det framgick av ditt inlägg. Utifrån det så kunde du - för mig -lika gärna ha varit en av dem som var tveksam, eller som helt enkelt röstat ja.

Eftersom du uppenbarligen tog åt dig och kände dig påhoppad så ber jag om ursäkt. Det var faktiskt inte min mening.

Kanske uttryckte jag mig klumpigt i mitt inlägg.
  • MariaP

Absolut Nej! Barnaga ska fortsätta att vara förbjudet! Det finns inga ursäkter för att slå, och med det menar jag att medvetet handla för att barnet ska få ont, eller kränka ett barn i syfte och tro att detta på något sätt skulle kunna bidra till att barnet blir väluppfostrat och välanpassad.

• vampyria2
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 22:27:22 följande:
    men det är ju det ni sagt hela tiden att det är aga. vi gör det för att avleda dom från att göra sej väldigt väldigt illa, om inget annat hjälper.. o då menar jag att man försökt allt....
    Då får man försöka lite till, att göra dem illa är inget allternativ. Jag har 4 barn varav två har trippel diagnoser som gör dem både aggresiva och extremt impulsiva men aldrig att jag har behövt knäppa dem på fingrarna eller nått värre.
    Men får gå efter och avleda dem till dö dagar om det behövs, de lär sig tids nog.

Tycker att föräldrar som måste ta till aga för att uppfostra sina barn är lata och borde gå en utbildning i barnuppfostran och hur även "milt"våld kan påverka ett barn.
    Det handlar inte om hur hårt man slår, utan att man gör det, det är kränkande för barnet.
    ett barn kan desutom aldrig kopla samman varför en förälder slår, det ända den lär sig är att när jag går till ett speciellt ställe så gör min förälder illa mig. De kan inte innan 5 års ålder kopla att du gör det för deras skull och för att de kan göra sig mer illa om du inte gör det.
    En förälder ska beskyda sitt barn och skydda dem från allt som gör ont att då vara den som ger ont är väldigt förvirrande för barnet.
Svar på tråden Barnaga