• Mammatill2tjejer

Barnaga

Jag satt med några vänner och vänners bekanta och fikade för några dagar sedan.
    Vi började diskutera det faktum att barnaga är tillåtet i 170 länder och att Sweichz (väldigt osäker på stavningen där) nyligen infört barnaga igen.
    En kvinna i sällskapet (hon kommer ursprungligen från USA) säger då att hon tycker att barnaga bör införas i Sverige också. Diskussionen blev minst sagt livlig och våra åsikter gick vida isär.

Nu är jag lite nyfiken på hur åsikterna kring detta egentligen ser ut, och därför startar jag den här tråden.

Personligen är jag helt emot att barnaga införs.

Men hur ser era åsikter ut? Bör barnaga införas i Sverige? Med barnaga menar jag det som den svenska lagen anser vara barnaga.

Motivera gärna era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 09:17
    Jag märker att en del förtydliganden är på sin plats.
    1. Jag skrev "Bör barnaga införas i sverige". Det är nog fel uttryck. Vad jag menar är naturligtvis "Bör barnaga tillåtas i sverige".

2. Att ta tag i sitt barn/utföra annan handling i syfte att hindra barnet från att skada sig (ex. springa ut i gatan framför en bil) är INTE att aga. Det har jag i och för sig inte sett att någon tycker heller, men vissa verkar låsa sig fast vid det ändå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 11:37
    För att klarlägga lite mer om vad svenska lagen säger om aga så tar jag mig friheten att kopiera inlägg 233 i tråden:

"Det var 1979 som Sverige blev först i världen med att förbjuda barnaga. Då infördes den nuvarande regleringen i föräldrabalken som lyder:
    ?Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling?.

Förbudet mot barnaga i föräldrabalken gör brottsbalkens regler tydligare eftersom misshandel av barn förr i tiden var tillåtet om det skedde i uppfostringssyfte. Det var därför nödvändigt att i föräldrabalken tydliggöra att det nu är förbjudet.

I förarbetena till föräldrabalken sägs det vad som ska gälla. Med kroppslig bestraffning menas främst en handling som innebär att barnet skadas fysiskt eller känner smärta. Det gäller även om det är ett lindrigt slag eller en hastigt övergående smärta. Förarbetena till lagen är tydliga och innebär att våld inte får användas i bestraffnings- eller uppfostringssyfte.

Fysisk misshandel är alltid förbjuden. En vuxen får däremot till exempel lyfta eller rycka undan barnet för att hindra det från att göra sig illa eller skada andra."

www.bo.se (min fetstilsmarkering)

Föräldrabalken 6 kap 1§:
    Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. barn ska behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
    Lag (1983:47) (min fetstilsmarkering)

• Svar på tråden Barnaga
  • Mammatill2tjejer
    FruNaftra skrev 2009-10-06 20:52:19 följande:
    Någon som har svar på min fråga?
    Jadå, den frågan har fått svar massor av gånger i den här tråden.
    Folk verkar inte fatta bara.

Nej, det är INTE aga att ta tag i armen på det sätt som du beskriver. Det är heller INTE aga att ta tag i barnet arm om barnet är på väg ut i gatan framför en bil, eller liknande.

Om syftet med handlingen är att tillfoga smärta eller kränkning så, ja, då är det aga.
  • Mammatill2tjejer
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 20:54:56 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-10-06 20:52:19 följande: JA men TA TAG I HANDEN är ju oxå aga... hur fasen ska man göra då??????
    Vem har sagt att det är aga att ta tag i handen!?????
    Det har jag inte läst någonstans.
    Jag har kanske missat det. Upplys mig gärna.
  • Mammatill2tjejer

Jag tycker faktiskt att det är ganska enkelt; Skulle DU uppleva det som en kränkning om någon daskade dig i rumpan, eller slet dig i håret, låste in dig på ditt rum, slog dig hårt på fingrarna/handen  eller på annat sätt gjorde dig medvetet ( och villigt) illa? Om svaret är Ja så kan du förutsätta att även ditt barn upplever det på det viset, och då bör du - enlig mig - inte göra så.

Det är min åsikt och den står jag för.

Skulle du uppleva det som en kränkning om någon hindrade dig från att springa ut i vägen framför en bil, eller liknande? Om ditt svar - liksom mitt - är Nej, så upplever förmodligen inte heller ditt barn det så.

• Höstbebis2007

men herregud tror ni jag är helt från vettet eller? Ni får det och låta som det i era inlägg. För hundraelfte gången, min son har inte fått ont när jag knäppt honom på fingrarna vilket har hänt 2 gånger under sisodär 2 år snart. skulle han ha fått ont skulle han väll ha börjat grina, eller hur?????

Jag vet väll vad aga är... jag blev inlåst som barn på rummet när jag var liten, bla. saker som ni inte ens trodde en förälder skulle göra, så skippa era snack nu. Jag orkar inte med flera på hopp. tydligen får man inte ha sina åsikter här..

nu struntar jag i er, ni får tro vad ni vill, men min son far absolut inte illa..

• Maggis
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-07 12:19:37 följande:
    jag älskar min son över allt annat och det ska ni inte komma o säga att jag inte gör för det vet ni inte ett skvatt om...undrar hur ni har en diskussion med era män där hemma. tror dom skulle tröttna ganska fort... för ni är ena riktiga moraltanter hela bunten
    Vi har riktigt bra och givande diskussioner här hemma. Men tack för att du bekymrar dig för min man.

Men nej, inte är man moraltant för att man tycker det finns bättre sätt att fånga ett barns uppmärksamhet än att knäppa dem på fingrarna.
    Jag tänker såhär: Det jag inte kan tänka mig göra mot andra, gör jag inte heller på barn. Vad jag själv skulle uppfatta som kränkande/nedlåtande behandling utsätter jag inte andra för. Och jag skulle verkligen inte uppskatta att bli knäppt på fingrarna av någon. Det är en rätt enkelt tumregel: gör inte mot andra det du inte vill att de ska göra mot dig.
    //Maggis
  • Maggis
    vampyria2 skrev 2009-10-07 09:21:35 följande:
    Då får man försöka lite till, att göra dem illa är inget allternativ. Jag har 4 barn varav två har trippel diagnoser som gör dem både aggresiva och extremt impulsiva men aldrig att jag har behövt knäppa dem på fingrarna eller nått värre.Men får gå efter och avleda dem till dö dagar om det behövs, de lär sig tids nog.Tycker att föräldrar som måste ta till aga för att uppfostra sina barn är lata och borde gå en utbildning i barnuppfostran och hur även "milt"våld kan påverka ett barn.Det handlar inte om hur hårt man slår, utan att man gör det, det är kränkande för barnet.ett barn kan desutom aldrig kopla samman varför en förälder slår, det ända den lär sig är att när jag går till ett speciellt ställe så gör min förälder illa mig. De kan inte innan 5 års ålder kopla att du gör det för deras skull och för att de kan göra sig mer illa om du inte gör det.En förälder ska beskyda sitt barn och skydda dem från allt som gör ont att då vara den som ger ont är väldigt förvirrande för barnet.
    Det var bra uttryckt!
    //Maggis
  • Höstbebis2007
    Maggis skrev 2009-10-07 12:58:05 följande:
    Vi har riktigt bra och givande diskussioner här hemma. Men tack för att du bekymrar dig för min man. Men nej, inte är man moraltant för att man tycker det finns bättre sätt att fånga ett barns uppmärksamhet än att knäppa dem på fingrarna. Jag tänker såhär: Det jag inte kan tänka mig göra mot andra, gör jag inte heller på barn. Vad jag själv skulle uppfatta som kränkande/nedlåtande behandling utsätter jag inte andra för. Och jag skulle verkligen inte uppskatta att bli knäppt på fingrarna av någon. Det är en rätt enkelt tumregel: gör inte mot andra det du inte vill att de ska göra mot dig.
    jo men jag menar, man behöver inte upprepa samma sak flera gånger. jag vet hur jag gjorde o ni vet inte det över huvudtaget, om hur löst eller hårt. det är liksom slutdisskuterat nu..
  • Maggis
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-07 13:02:17 följande:
    jo men jag menar, man behöver inte upprepa samma sak flera gånger. jag vet hur jag gjorde o ni vet inte det över huvudtaget, om hur löst eller hårt. det är liksom slutdisskuterat nu..
    Ja, men sluta försvara dig då? Du gör ju inget fel, säger du?
    //Maggis
  • Höstbebis2007

som jag sa jag är väll en människa o inget monster..

• Höstbebis2007

klart jag försvarar mej när ni kommer med påhopp hela tiden. likaså mot emmerzon...

Svar på tråden Barnaga