• Daggdroppen

Vita hem

Välkommen till Vita Hem tråden!

Vi fortsätter att inspirera varandra och diskutera vårt gemensamma intresse, d.v.s. inredning med vitt som bas.

Vi har en härlig tid framför oss. Senhöst, vinter, advent, jul, nyår... Är säker på att det kommer att bli många godbitar. Jag längtar! Längtar ni?

Även fast vi är många gamlingar här så är alla nya också varmt välkomna!
  • Svar på tråden Vita hem
  • Sagalin
    Gummsan82 skrev 2009-10-23 12:07:13 följande:
    Men jag gillar ordet lite! Jag säger ju inte kalasbyxor, möjligtvis hemma inom familjen och på skämt.
    Jo, men när maken sa kalasbyxor till Saga så undrade hon för kalas vi skulle på.
  • Gummsan82
    Villa Nordåker skrev 2009-10-23 12:10:33 följande:
    Jo, men när maken sa kalasbyxor till Saga så undrade hon för kalas vi skulle på.
  • Pums
    Daggdroppen skrev 2009-10-23 10:14:32 följande:
    Alltså faktikst!Nu skulle jag vilja sätta mig ner och gråta som en treåring!  Är så trött på allt krångel så jag vill spy!!!! Det fungerade inte att komprimera mappen med bilder. Vad gör jag då? Nu har jag testat två olika sidor för framkallning på nätet.Jag har antagligen som sagt både för stora bilder och för många. 823 objekt och 1.42 GB står det. Kan någon hjälpa?Att gå till en fotoaffär vore väl det enklaste men det är nog otänkbart med tanke på priserna.... Jag antar det blir hundra gånger dyrare.... Och laddar man upp bilderna i många omgångar hamnar man väl att betala för flera frakter? Eller?Snart kastar jag ut hela datorskrället och kameran. Jag är så förbannad just nu
    Lugn och fin{#lang_emotions_smile}, inte kasta saker. Nej skämt å sido, kan tyvärr inte hjälpa dig då jag själv är helt lost på området.
  • Peak

åh ny tråd - här är man lite fetr märker jag Men hittade er iaf!! Ni kan inte smita hihi

Blev väldigt förvånad häromdagen när det small till någonstans i huset, vi gick på "jakt" efter vad det var och maken hittade det rätt snabbt! Vi har glasskiva i köket istället för kakel!
    Det var en lång spricka i den och några små!! Den som inte skulle gå att ha sönder!! Jag fattar noll...
    Sedan har det fortsatt lite och en glasbit "hoppade ur" och låg på bänken. Nu är sprickan ända nerifrån och upp till glaset tar slut och några små sprickor också!
    Min man åkte till glasmästaren där vi köpt det och frågade, de var lika frågande de och vi skulle få en ny!
    Vi har laminatskiva som bänkskiva och den har jag ställt varma kastruller på så det blev små bubblor av värmen och de gick sönder så vi har tänkt byta ut dem, men kanske inte på en gång...men nu blir det så att vi får byta bänkskivor och glas samtidigt!
    Någon som har hört om att dessa glasskivor spruckit?
    Det var precis vi hällen, så det enda jag kan tänka mig var väl att det blivit för varmt!? Och detta hände alltså ett bra tag efter det att vi lagat mat!
    Vi har fått förslag från en bekant på att köpa Corian-bänkskivor - någon som känner till, eller har själv som kan säga något om dem?
    Vi har annars funderingar på att gjuta bänkskivorna i betong! Någon som kan säga något om det?

Oj långt inlägg...Kommer in med buller och bång!

Någon som har sett Lexingtons julsaker än? Det blir väl hjärtan i år också!?

• Peak
    Alltså faktikst! Nu skulle jag vilja sätta mig ner och gråta som en treåring!   Är så trött på allt krångel så jag vill spy!!!! Det fungerade inte att komprimera mappen med bilder. Vad gör jag då? Nu har jag testat två olika sidor för framkallning på nätet. Jag har antagligen som sagt både för stora bilder och för många. 823 objekt och 1.42 GB står det. Kan någon hjälpa? Att gå till en fotoaffär vore väl det enklaste men det är nog otänkbart med tanke på priserna.... Jag antar det blir hundra gånger dyrare.... Och laddar man upp bilderna i många omgångar hamnar man väl att betala för flera frakter? Eller? Snart kastar jag ut hela datorskrället och kameran. Jag är så förbannad just nu
    jag brukar framkalla på fujidirekt.se - de har ofta rabattkoder så du kan få 100 bilder gratis - endast frakt 29 Kr Här finns två olika koder. Du kan ju skapa olika konton. Jag och min mamma beställer tex därifrån så jag brukar ta på deras också! Då kan man komma upp i några hundra bilder för en liten summa!

FUJIDIREKT
    100 bilder gratis (porto 29 kr tillkommer) i 11x format
    www.fujidirekt.se/asp/_campaign/hundragratis/
    www.fujidirekt.se/gratis
  • Ari Gold

Annars kan det väl kanske bero på husets rörelser? Ett hus står ju aldrig still, särskilt inte under de första åren. När huset "sätter sig" måste materialet kunna röra sig. Prova att montera glaset lösare i listen med mer utrymme att röra sig.

• mage06
    Pums skrev 2009-10-23 09:36:49 följande:
    Mitt lilla projekt "Skafferiet" är så gott som klart!! Blev sååå sött! Är jätte nöjd! Om det behagar bli lite ljusare här idag så jag kan lyckas få lite bra bilder så kan jag visa det senare ikväll.
    Åh, spännande, vill gärna se!
    Alltså faktikst! Nu skulle jag vilja sätta mig ner och gråta som en treåring!   Är så trött på allt krångel så jag vill spy!!!! Det fungerade inte att komprimera mappen med bilder. Vad gör jag då? Nu har jag testat två olika sidor för framkallning på nätet. Jag har antagligen som sagt både för stora bilder och för många. 823 objekt och 1.42 GB står det. Kan någon hjälpa? Att gå till en fotoaffär vore väl det enklaste men det är nog otänkbart med tanke på priserna.... Jag antar det blir hundra gånger dyrare.... Och laddar man upp bilderna i många omgångar hamnar man väl att betala för flera frakter? Eller? Snart kastar jag ut hela datorskrället och kameran. Jag är så förbannad just nu
    Det finns resizer-program gratis på nätet. Ofta kan man högerklicka på bilden och resizea den, tror att man kan markera flera samtidigt innan man gör det... Kvalitetskillnaden tror jag inte är synlig för ögat om du inte skall göra fondvägg av någob bild
    Gummsan82 skrev 2009-10-23 10:23:14 följande:
    mage06; alltid kul att kunna glädja någon Låter lite fånigt att en vuxen vill gå i kalasbyxor men de är sköna att dra runt i om man vill ha kjol eller klänning i denna årstiden. De är ju lite mera hållbara också, går inte så lätt maskor i dem. Tål mao vardagsstökeriet bra! Alternativet är ju som sagt tjockare stumpbyxor, typ tights av något slag. Kollade sist jag var på Lindex men de hade inga sånna som jag ville ha. Ska kolla Kappahl nästa gång jag för tillfälle. Nån som vet om de stora pumporan dykt upp i affärerna än? Vill göra en att ha ljus i ute i år! Firar inte halloween men barnen gillar sånna pumpor och det är lite mysigt! Ska leta lite inspiration till vad jag ska skära ut!
    Ha, ha nej men oj, det var inte att du ville ha strumpbyxor som jag tyckte var roligt Men nu när du säger kalasbyxor så var det lite roligt ändå
    Peak: Jag tror som Ari att det kan vara husets rörelse eller att det helt enkelt funnits en spänning i glaset som gav med sig till slut. Kunde ju vara coolt med bänkskivor i betong...men vad skall ni behandla dem med? Jag tror att fettfläckar kommer att sätta sig direkt och att det är svårt att torka av utan behandling Vaxa kanske?
    Beställer föresten också bilder från Fujidirekt, så löjligt billigt!

Jag har en riktig slappardag, sov 2 timmar inatt så nu har jag sovit på dagen. Usch, tycker att hela dagen blir förstörd... Nu blir det snart tvättstugan!
  • Amelié77

Peak - vi var intresserade av Corian-bänkskiva i ett skede, men vi har väldigt mycket bänk i vårt kök så det skulle ha blivit jättedyrt. Det är ju ett av de dyraste alternativen på marknaden. Men också ett av de mest hållbara. Jag tycker det är jättesnyggt!

• Daggdroppen

Vad märkligt med glasskivan!

Nu har jag lugnat ner mig lite...

Fick slutligen iväg en beställning till ett ställe jag inte testat förut och när lite över 500 av 823 bilder var uppladdade... Vad tror ni händer då?!?! Yes, jag lyckades klicka på röda krysset uppe i högra hörnet {#lang_emotions_yell} Bara att börja om från början. {#lang_emotions_undecided}

Det är ju egentligen löjligt billigt med 9 cent per bild, men har man många bilder blir det ändå en stor summa.

Hann inte se era tips om sidor före jag fick det att fungera (eller jag vet ju inte än om det faktiskt gör det) men jag ska kolla om det finns finsk motsvarighet. Har på känn det. Isåfall borde ju även de ha 100 gratis bilder.

Nåja, det var tydligen inte min dag idag. Vågar knappt göra ngt mer för precis allt har krånglat idag! Dessutom kröp tösen in på toaletten och satt och tuggade på toalettborsten då jag värmde mjölk till henne... suck och {#lang_emotions_throwup}

• Mimmi 71
    Amelié77 skrev 2009-10-23 14:59:06 följande:
    Peak - vi var intresserade av Corian-bänkskiva i ett skede, men vi har väldigt mycket bänk i vårt kök så det skulle ha blivit jättedyrt. Det är ju ett av de dyraste alternativen på marknaden. Men också ett av de mest hållbara. Jag tycker det är jättesnyggt!
    Så var min tidigare uppfattning - att corian var väldigt hållbart och tåligt. Men när vi var på kundbesök på Vedum (jobbar en del med dem på jobbet) så sa de att Corian exv var känsligt mot repor och värma (har jag för mig).
Svar på tråden Vita hem