• Daggdroppen

Vita hem

Välkommen till Vita Hem tråden!

Vi fortsätter att inspirera varandra och diskutera vårt gemensamma intresse, d.v.s. inredning med vitt som bas.

Vi har en härlig tid framför oss. Senhöst, vinter, advent, jul, nyår... Är säker på att det kommer att bli många godbitar. Jag längtar! Längtar ni?

Även fast vi är många gamlingar här så är alla nya också varmt välkomna!
  • Svar på tråden Vita hem
  • Gummsan82

AriGold; jo du gissade rätt... det blir ett Ikea-kök och det verkar gå lös på 58.000. Då är det köket plus spis, ugn och micro. Sen tillkommer kakel, färg, tapet, lister, viss belysning etc. Så det kommer väl å sluta på 65.000 kr. Känns hemskt, ärligt talat... känns som alldeles för mycket pengar!

• Ari Gold
    Gummsan82 skrev 2009-10-24 21:17:16 följande:
    AriGold; jo du gissade rätt... det blir ett Ikea-kök och det verkar gå lös på 58.000. Då är det köket plus spis, ugn och micro. Sen tillkommer kakel, färg, tapet, lister, viss belysning etc. Så det kommer väl å sluta på 65.000 kr. Känns hemskt, ärligt talat... känns som alldeles för mycket pengar!
    Ja men jag tror knappt man kommer lägre än så om man ska göra allt från grunden. Vi hade ju redan stommar, diskho och en del vitvaror.

Vi har köpt ny fläkt, diskmaskin, luckor/lådfronter, bänkskiva, golv, kakel, pärlspontspanel, ett par överskåp, utdragslådor till alla underskåp och lite smådetaljer.

Bänkskivan köpte vi på IKEA i sommras när det var halva priset, kaklet köpte vi när coop reade och luckorna köpte vi på Blocket (dock nya).

Med handtagen till luckorna har vi kompromissat lite. Skålhandtagen är billiga från från Biltema men porslinsknopparna till skåpen är dyra från byggnadsvårdsbutik.

De allramesta (skåpsinredning, fläkt, extrastommarna osv) är annars från IKEA för det är ju ändå mest prisvärda tycker jag.
  • Gummsan82
    Ari Gold skrev 2009-10-24 22:44:09 följande:
    Ja men jag tror knappt man kommer lägre än så om man ska göra allt från grunden. Vi hade ju redan stommar, diskho och en del vitvaror.Vi har köpt ny fläkt, diskmaskin, luckor/lådfronter, bänkskiva, golv, kakel, pärlspontspanel, ett par överskåp, utdragslådor till alla underskåp och lite smådetaljer.Bänkskivan köpte vi på IKEA i sommras när det var halva priset, kaklet köpte vi när coop reade och luckorna köpte vi på Blocket (dock nya). Med handtagen till luckorna har vi kompromissat lite. Skålhandtagen är billiga från från Biltema men porslinsknopparna till skåpen är dyra från byggnadsvårdsbutik. De allramesta (skåpsinredning, fläkt, extrastommarna osv) är annars från IKEA för det är ju ändå mest prisvärda tycker jag.
    Jag tycker förresten köket erat blir jättefint! Har absolut inget emot budgetrenoveringar, det har vi gjort innan när vi bytt kakel och golv och målat väggarna 2 ggr. Men istället för att leja bort köket som vi tänkt innan så ska vi göra det mesta själv och vi behåller golvet som ligger nu. Dock måste vi ha hjälp av en elektriker med vägguttag och lampor och dylikt. Sen måste vi få hit en målare som kan bredspackla väggarna åt oss, vi har fiskbensmönstrad glasfiberväv på väggen som vi dessutom målat på, och vi kan inte sätta täcktapet över och jag vill inte längre ha panel då köket inte är så stort och det blir för mycket. Så lite hjälp måsta vi ta in. Men sen kommer svärfar som är pensionerad snickare och makens bror som är rörmockare och hjälper oss. Jag ska måla tak och lister och montrea skåpstommar. Vi tar även ta hjälp av makens bror vid renoveringen av badrummet.

Hade gärna gjort det ÄNNU MER budget men vi har tänkt oss för när det gäller vad vi valt till köket. Så det blir nog bra.

Nu gäller det bara att hitta fina pynt till det vita läntliga köket!
  • LCroft

Här var det lugnt idag, vad gör alla?

Har varit med Ida och hunden ut i skogen, hämtat lite mossa och lingonris, gjort en krans av vardera, lite tidigt men kunde inte låta bli

Var så skönt i skogen ute vid havet, gick omkring med mamma och hennes sambo och deras hundar och bara njöt! När vi kom hem så satte vi eld i vedspisen och bredde ut oss på köksbordet och gjorde kransarna. Så skönt att pyssla på lite med Ida och hon är så duktig på att hjälpa till. De äldre barnen är inte lika intresserade för tillfället att pyssla på med sin mamma. Mannen har gjort balkongen till vårt sovrum. Nu är det tålamod som gäller, plankgolvet ska torka ännu tills nästa helg och när det är på plats så ska resten av allt virke in och torka i ett par veckor innan han slipper och laga tak och väggar, sakta men säkert....

• Sagalin

Hej!

Idag vaknade jag 03.40 (ny tid) av att Saga kom in till oss.
    Kl 04 steg jag upp och passade på att stryka medans alla sov.
    Jag har nämligen varit med min mamma och min moster i Ullared idag.
    Galet mycket folk, men jag lyckades klara av en massa julklappsinköp till barnen.

Nu hoppas jag barnen somnar tidigt så jag kan komma i säng hyfsat tidigt.

• Sagalin
    LCroft skrev 2009-10-25 17:09:51 följande:
    Här var det lugnt idag, vad gör alla? Har varit med Ida och hunden ut i skogen, hämtat lite mossa och lingonris, gjort en krans av vardera, lite tidigt men kunde inte låta bli Var så skönt i skogen ute vid havet, gick omkring med mamma och hennes sambo och deras hundar och bara njöt! När vi kom hem så satte vi eld i vedspisen och bredde ut oss på köksbordet och gjorde kransarna. Så skönt att pyssla på lite med Ida och hon är så duktig på att hjälpa till. De äldre barnen är inte lika intresserade för tillfället att pyssla på med sin mamma. Mannen har gjort balkongen till vårt sovrum. Nu är det tålamod som gäller, plankgolvet ska torka ännu tills nästa helg och när det är på plats så ska resten av allt virke in och torka i ett par veckor innan han slipper och laga tak och väggar, sakta men säkert....
    Vad mysigt att pyssla!
    Jag hoppas det blir lite bättre väder än vad det varit idag så vi kan plocka lite mossa vi också
  • Daggdroppen

Vad kul att höra av dig Lcroft! Och att höra vad ni håller på med

VN: Oh shit! Vilken okristlig tid att stå och stryka på

Själv är jag alldeles ur gängorna. Har varit småförkyld i flera veckor nu men det bryter inte ut på riktigt, bara sjuk hals och hängig. Hängigheten har gått över till enorm trötthet nu. Skulle vilja sova tolvtimmarsnätter och bestämma när jag går upp själv i en vecka elller nåt. Helst en månad Känns det så här imorgon hoppar jag över träningen. Förra veckan var jag så seg så det löns liksom inte. Kanske jag borde kurera mig först.

Idag har vi haft besök av två av mina killkusiner. Jätteskoj att de spontant ringer och vill komma!

Nu är vi för trötta alla tre för att koka någon middag, så det blir våfflor med hemmagjord jordgubbssylt och glass. Glass ist för grädde för att ingen orkar vispa

Svar på tråden Vita hem