• Daggdroppen

Vita hem

Välkommen till Vita Hem tråden!

Vi fortsätter att inspirera varandra och diskutera vårt gemensamma intresse, d.v.s. inredning med vitt som bas.

Vi har en härlig tid framför oss. Senhöst, vinter, advent, jul, nyår... Är säker på att det kommer att bli många godbitar. Jag längtar! Längtar ni?

Även fast vi är många gamlingar här så är alla nya också varmt välkomna!
  • Svar på tråden Vita hem
  • Gummsan82

Ari Gold; kan du gissa vad vårat kök går på? {#lang_emotions_wink}

• Sagalin
    Ari Gold skrev 2009-10-23 22:16:14 följande:
    Kök är ju precis vad vi pysslar med nu också, så jag slängr väl in min sneak-peak bild här med. Vi har en budgetram på ca 15 000 kr för renoveringen så ingen corian här. Det skulle väl räcka till ungefär en dörrknopp i så fall
    Ser jättefint ut, stor skillnad mot hur det var innan.
  • Ari Gold

Villa Nordåker: Tack, ja det kan ju liksom inte bli värre i alla fall... Gummsan: Nej men det var väl ett IKEA-kök (om jag hängt med i svängarna...) så jag drar till med 50 000 då! Det gåpr ju att lägga oändliga summor på kök. Ser ibland exempel i heminredningstidningar där de lagt 500' på köket (!). Och jag missunnar dem inte! Det är väl bara att unna sig om man har de pengarna, man behöver inte vara snål bara-för-att. Vi har inte 500 000 sparade och inte 50 000 heller tyvärr (jo fast inte på sådant som är ämnat till huset i alla fall). Vi bor i ett gammalt hus och det går ganska mycket pengr löpande till våra projekt så vi hinner liksom aldrig bygga upp något. ...och så är jag tyvärr rätt glad i shopping och resor oh annat som kostar. *S* Så det får bli ett snålkök hel enkelt. Duger bra för oss!

• Amelié77

Mimmi 71 skrev 2009-10-23 20:03:25 följande:

Fasy kolla med din försäljare också för säkerhetsskull. Vill ju inte vara den som gör att du väljer bort ett snyggt material. För det är riktigt snyggt tycker jag!
    Nej, ingen fara. Vi har redan valt bort Corian Vi ska ha laminat, det verkar tåligast och har bäst prisläge. Och så hittade vi ett jättesnyggt som liknar sten.
  • Pums

Ari,
    förstår om du blir nöjd med käket!!! Det är jätte fint!

Kan faktiskt tycka det är roligare att se när folk gör renoveringar som inte kostat så mycket, de blir ofta mer personliga och genomtänkta lösningar.
    Har man "råd" blir det lätt att man köper ett "koncept" mer än skapar sitt egna.
    Och det är alltid kul att få vara med genom hela förvandlingen och skapa den själv,
    man blir mäkta stolt sen när allt är klart.

• Ari Gold

Jag gillar också personliga lösningar. Hade nog byggt mycket själv även med en större budget, men kanske med dyrare materialval.

Sedan är det väl kanske lättare att kosta på köket mycket om det är den enda stora renovering man har. Men vi bor i ett gammalt hus med flera stora restaureringsprojekt vi vill göra, och då måste man prioritera.

Försöker sätta kostnaderna i perspektiv till årslön och räkna på vad saker är värt egentligen. Det är lätt att tänka att tex. 250 000 till köksrenovering inte är så himla mycket när man har ett hus värt flera miljoner, men det är ändå en hel årslön för mig eller en halv för min man.

Visst vore det lättare att kunna välja lite dyrare material och låta snickaren göra jobbet, men är det värt ett helt års extra arbete? För mig är det inte det. Så stor skillnad i slutresultatet blir det ju ändå inte.

• mariaw

Ari Gold: Jättefint kök!

Håller med om att egna renoveringar oftast är mycket roligare och finare eftersom de ofta är orginella. Vi har också kört på att själva göra allt arbete och satsat på både billigt och dyrt material, en salig blandning efter smak och tycke...

Idag ska vi ha Halloween fest så nu ska här bakas efterrätter... Blir tacos som är smidigt att göra och passar både för stora och små...

Svar på tråden Vita hem