• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • N i n n i e

Jessica med Seth skrev 2009-11-06 19:54:26 följande:

Äntligen händer det grejer! Efter ett halvårs väntan ska jag äntligen operera bort min sköldkörtel! Om 1,5 vecka är det dags och jag börjar bli lite nervös men är samtidigt hur glad som helst! Någon här som opererats? Hur länge låg ni kvar efteråt?
    GRATTIS! Äntligen!
  • N i n n i e

...och LYCKA TILL Jessicamedseth! Vet inte hur det blir för mig ännu. Vi skulle tala om det på nästa läkarbesök.

Aniara skrev 2009-11-08 12:20:27 följande:
    Jessica med Seth skrev 2009-11-06 19:54:26 följande: Hej! jag opererade bort min sköldkörtel förra sommaren. Hittade hit eftersom jag försöker bli gravid efter detta och vill ha koll på de efterstävade värdena för att lyckas. Börjar iofs misstänka att det inte har med min struma att göra. Hur som helst ska du inte oroa dig för operationen. Det är det bästa jag har gjort och jag mår SÅ bra nu. Jag låg kvar bara en natt och skrevs ut på eftermiddagen dagen efter. Var sjukskriven två veckor, men kunde börja gå ut och promenera etc redan efter några dagar. Det gjorde ONT efteråt, det ska inte undanhållas, och när man låg på uppvak var det inte så kul, men se till att de inte snålar på smärtstillande. Sen är det bra att ha någon som tar hand om en dagarna efteråt, man kan behöva allt stöd man kan få, både fysiskt ( handla mat etc) och psykiskt ( man kännder sig såkjlart lite nedstämd, i alla fall gjorde jag det) Själva ärret är jättefint, det syns inte idag, om man inte tittar med lupp Jag är med andra ord så lycklig att jag gjorde det. Min livskvalitet förändrades radikalt. Lycka till, och fråga gärna mer om du vill!
    Härligt att höra att det blev så bra för dig! Äter du Levaxin nu eller fick du behålla en liten del av sköldkörteln?
  • mona83

N i n n i e skrev 2009-11-10 21:18:34 följande:

För mig tog det några veckor, men sen vände det och jag började gå upp i vikt i stället. Trist, men helt normalt. Oftast hamnar man på en något högre vikt en vanligt när man medicineras för hyperthyreos...
    Jag tänker inte gå upp en kilo i vikt. Är överviktig och ville gå ner dom här 26 kilona och nu har jag det och vill inte gå upp dom igen
  • Jmia

Kan nån svara mig med definitivt nu hur många timmar som måste gå mellan senaste tabletten och provtagning?
    Missade labbets öppettider idag så jag tog levaxinet vid 8 på kvällen idag istället för mitt på dan.
    När kan jag lämna provet tro?

♪♫
  • mona83

Jag har tänkt på en grej, när man kökar den där trapahzol, eller hur det stavas, då är det inte så smart att få för sig att vilja ut på tex krogen och dricka nått med % i va?

• N i n n i e
    mona83 skrev 2009-11-10 21:52:59 följande:
    Jag har tänkt på en grej, när man kökar den där trapahzol, eller hur det stavas, då är det inte så smart att få för sig att vilja ut på tex krogen och dricka nått med % i va?
    Det är inget problem vad jag vet, står inget om det i FASS eller nånstans där jag läst, och min läkare har inte sagt något om det. Jag hör inte till dom som festar så ofta, men vin dricker jag utan betänkligheter och på vårt bröllop, när precis börjat må bra, drack jag väl lite mer än vanligt och det gick bra! Men lite illa mådde jag efter att ha sköljt ned 3 Thacapzol-tabletter med Skumpa!
  • mona83

N i n n i e skrev 2009-11-10 22:14:50 följande:

Det är inget problem vad jag vet, står inget om det i FASS eller nånstans där jag läst, och min läkare har inte sagt något om det. Jag hör inte till dom som festar så ofta, men vin dricker jag utan betänkligheter och på vårt bröllop, när precis börjat må bra, drack jag väl lite mer än vanligt och det gick bra! Men lite illa mådde jag efter att ha sköljt ned 3 Thacapzol-tabletter med Skumpa!
    Så det går alltså bra .
    Man kan ta medicinen som vanligt den dagen?
    Festar inte alls ofta. Dricker inget % så vida jag inte ska ut på tex krogen eller så. Vilket har hänt en ggr det senaste halvåret.
    Ålandsbåt i jan, därför jag undrar lite
  • Pucko Buffy

Välkomna alla nya, kul att fler hittar hit.

Ang ta tabletten i samband med provtagning så kan det skilja lite på rekomendationerna mellan olika labb. Men 12-16 timmar bör det gå mellan sista tabletten och provet.

Ang graviditet och hypotyreos så är det viktigt att man ligger bra till i värdena. Generella värden är 0.2-2 i TSH och runt 14-16 i T4.

Hope2003 skrev 2009-11-10 21:06:54 följande:
    här är en till med problem med tsh-värdena. Jag undrar om det är någon i den här tråden som "lider" av hyporyteos och lyckats bli gravid!? Vad hade ni för värden när ni plussade?Jag har behandlats med lavexin i 3 år nu och försökt att bli gravid lika länge. Åkte på ett bakslag (igen) för 3 veckor sedan. Då jag bad om ett rutin prov som visade att tsh låg för lågt och t4 låg på gränsen till för högt!Nedstämd och orolig inför framtiden, när skall de ordna upp sig?!
    Det verkar som om du är lite överdoserad, hur mycket levaxin äter du per dag? ibland kan man behöva sänka dosen lite någon dag i veckan för att värdena ska bli bra. Egentligen så är frågan hur du mår viktigare än vad provsvaren säger. Visserligen är det inte bra att ligga på hypervärden men många med hypotyreos mår bättre med ett lågt TSH än högt.
  • ZelinasMamma

Hur länge har ni som har hypetyreos haft det? Sen ni föddes? Eller fått det nyligen? Jag har haft det sen jag föddes och det är ju inte jätte vanligt..

• Valdis

Fick det efter jag hade varit gravid. Men har haft en cyst på halsen i flera år men det var först efter graviditeten den började bråka.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15