• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Pucko Buffy
    ZelinasMamma skrev 2009-11-11 17:50:22 följande:
    Hur länge har ni som har hypetyreos haft det? Sen ni föddes? Eller fått det nyligen? Jag har haft det sen jag föddes och det är ju inte jätte vanligt..
    Eftersom du stavar lite fel på ordet så är det svårt att avgöra vilket du menar.

Hypertyreos(hyper) = överproduktion av sköldkörtelhormon och kroppen går på högvarv (vanligast giftstrum/smalstruma - man blir trött och smal)

Hypotyreos(hypo) = underproduktion av sköldkörtelhormon och kroppen går på lågvarv(vanligast fetstruma - man blir trött och tjock)

Har du blivit medicinerad sedan barnsben? Om inte har du "bara" varit född med struma dvs en förstorad sköldkörtel. Det behöver inte innebära att man har problem men det är väldigt vanligt att man har det på grund av struma.

Är man född med hyper så skulle jag tro att man opererar bort sköldkörteln väldigt snabbt (jag har aldrig hört att barn fötts med detta utan de barn som fötts med symptom har det på grund av att modern haft hyper/graves under graviditeten)

Hypo däremot föds barn med ibland. Därför tar man puk test på dem några dagar efter födseln för att se att sköldkörteln fungerar och producerar tillräckligt med hormoner. Gör den inte det får barnet hormontillskott, oftast resten av livet. Vad jag vet är det samma ersättningshormon som ges till barnen som till vuxna med hypo, dvs levaxin.

Hur var det för dig?
  • Pucko Buffy

Missade ju att svara hur länge jag haft det. Maj 2008 fick jag diagnosen men har nog haft problem med sköldkörteln i 10 år innan utan att fatta att jag var sjuk. Har varit sjukskriven sedan dess men är på väg tillbaka nu och är endast sjukskriven 25%.

• mina två fina

Hej alla kunniga!

Jag har en fråga som jag skulle bli jätteglad om jag fick hjälp med.
    Sedan jag fick barn nr 2 för tre år sedan har jag själv misstänkt hormonrubbing. Symtom: TRÖTT jämt, dålig hy (aldrig haft problem innan), svampinfektioner ofta, problem att hålla vikten trots träning och bra kost, fryser nästan jämt, dålig blodcirkulation i händerna. Dessutom har jag nu fått tre mf/ma på raken utan några problem tidigare.

Jag gjorde ett blodprov på VC och fick svar idag:
    TSH: 2,9
    T3: 5,2
    T4: 15

Enligt referenser från VC är detta normalt. Men jag ville ändå höra med er om det är bra värden?

• Pucko Buffy

mina två fina skrev 2009-11-11 18:26:39 följande:

Hej alla kunniga!Jag har en fråga som jag skulle bli jätteglad om jag fick hjälp med.Sedan jag fick barn nr 2 för tre år sedan har jag själv misstänkt hormonrubbing. Symtom: TRÖTT jämt, dålig hy (aldrig haft problem innan), svampinfektioner ofta, problem att hålla vikten trots träning och bra kost, fryser nästan jämt, dålig blodcirkulation i händerna. Dessutom har jag nu fått tre mf/ma på raken utan några problem tidigare.Jag gjorde ett blodprov på VC och fick svar idag:TSH: 2,9T3: 5,2T4: 15Enligt referenser från VC är detta normalt. Men jag ville ändå höra med er om det är bra värden?
    Hej och välkommen hit.

Du ligger inom referensramarna men lite "högt" på TSH. Rekomendationen för optimala förutsättningar för en lyckad graviditet är mellan 0.2-2 i TSH. Dina övriga värden är bra så det behöver inte innebära att det är just sköldkörtelproblem du har. Både trötthet och missfall kan ju bero på fler orsaker än just sköldkörtelvärdena och dina värden är inte superdåliga. Dock tycker jag att du ska begära att få göra nya prover om några månader för att se om värdena förändrats något. Är det problem med sköldkörteln du har, så lär du inte bli bättre utan sämre i ditt mående, men det kan bara tiden utvisa, därför nya prover om några månader (3-6 månader). Tre missfall på raken bör alltid utredas men behöver inte betyda att något är fel, så stå på dig så de undersöker dig ordentligt då det kan finnas andra orsaker till att du mår som du gör. Skriv ner dina symptom till nästa gång du ska till doktorn. Även dina provsvar för att komma ihåg att diskutera dem med doktorn.

Håller tummarna att de hittar vad felet är och att du slipper detta

Mvh PB
  • Hallonsnören

Hej.

Nu ligger jag här i soffan exakt 11månader efter jag fick veta att min sköldkörtel producerade för mycket, skillnaden nu är att sköldkörteln är bortopererad. Opererades igår och efter 27h totalt på sjukhuset så fick jag åka hem.

Mår fruktansvärt bra visst stramar det på halsen och man kan ju inte röra sig som man vill men jag känner mig pigg.

• Pucko Buffy
    Hallonsnören skrev 2009-11-11 19:19:18 följande:
    Hej.Nu ligger jag här i soffan exakt 11månader efter jag fick veta att min sköldkörtel producerade för mycket, skillnaden nu är att sköldkörteln är bortopererad. Opererades igår och efter 27h totalt på sjukhuset så fick jag åka hem.Mår fruktansvärt bra visst stramar det på halsen och man kan ju inte röra sig som man vill men jag känner mig pigg.
    Grattis, hoppas måendet blir långvarigt.
  • mina två fina

Tack för svaret! På något sätt hoppades jag att det skulle vara något avvikande på mitt provsvar eftersom jag mår som jag gör, men då verkar allt vara i sin ordning, just nu iaf. Men det kan väl inte vara så att mina mf/ma kan bero på att TSH-värdet ligger lite högt?

• Pucko Buffy

mina två fina skrev 2009-11-11 19:37:49 följande:

Tack för svaret! På något sätt hoppades jag att det skulle vara något avvikande på mitt provsvar eftersom jag mår som jag gör, men då verkar allt vara i sin ordning, just nu iaf. Men det kan väl inte vara så att mina mf/ma kan bero på att TSH-värdet ligger lite högt?
    Visst finns det en förhöjd risk att drabbas av missfall vid förhögt TSH. Men jag är skeptisk i ditt fall då det inte rör sig om någon superförhöjning. Hade du haft närmare gränsvärdet hade saken varit annorlunda. Har du en pågående inflamation i sköldkörteln som ganska nyligen börjat, så kan den mycket väl påverka men det ser man inte i vanliga prover utan eventuell inflamation ser man när man kollar antikropparna, något läkarna inte gör i första taget. Det görs mer för att bekräfta att man har en inflamation i sköldköteln och hur allvarlig den är. Mitt råd är med andra ord att du väntar och ser om symptomen försvinner eller inte. Gör de inte det bör du ta nya prover om några månader (varierar lite från läkare till läkare, vilken tid som bör gå emellan provtagningen). Blir du drastiskt sämmre så ska du genast söka vård och ta nya prover annars tror jag du kommer få vänta ca 6 månder till nästa provtagning. Funderar ni dock på att skaffa barn igen så tycker jag att ni ska ta kontakt med gyn för utredning av missfallen. Då bör de kolla upp dina värden en gång till och då kanske det går lite snabbare mellan provtagningarna.

Mvh PB
  • mina två fina

Ja, då kan jag iaf tänka att THS inte har med mina mf att göra. Jag har fått tid till gyn så jag kommer kolla upp det vidare.
    Tack för hjälpen :)!

• Hope2003

Pucko Buffy skrev 2009-11-11 14:19:38 följande:

Välkomna alla nya, kul att fler hittar hit.Ang ta tabletten i samband med provtagning så kan det skilja lite på rekomendationerna mellan olika labb. Men 12-16 timmar bör det gå mellan sista tabletten och provet.Ang graviditet och hypotyreos så är det viktigt att man ligger bra till i värdena. Generella värden är 0.2-2 i TSH och runt 14-16 i T4.

Det verkar som om du är lite överdoserad, hur mycket levaxin äter du per dag? ibland kan man behöva sänka dosen lite någon dag i veckan för att värdena ska bli bra. Egentligen så är frågan hur du mår viktigare än vad provsvaren säger. Visserligen är det inte bra att ligga på hypervärden men många med hypotyreos mår bättre med ett lågt TSH än högt.
    Idag äter jag 50mg om dagen, gjorde det tills jag blev gravid och fick då höja dosen till 75mg. Tyvärr fick jag MF och läkarna bad mig fortsätta på 75mg. detta gjorde att jag hamnade i botten (tsh 0.02) och har sedan dess haft problem med att få det stabilt. Senaste året har jag legat mellan 0.02-8.8. Vi går på reproduktion på SU i Gbg och försöken börjar närma sig ett slut Därför denna oro att värdena inte skall vara ok. Olika läkare säger olika...

En del läkare vill göra ett försök på 2.9 i tsh och en del vill få ner det lite...

Vi blir helt snurriga...
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15