• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Pucko Buffy
    SannaStina skrev 2009-10-29 23:27:20 följande:
    Jag hör till dem som gjort så. Hade aningen högt TSH (4,1) när jag började utreda min tröghet i att bli gravid och fick börja med Levaxin. Detta var 2005. Något år senare togs TPO och det var då på 162 så visst hade jag vajsing med sköldkörteln.Jag har sakta men säkert gått upp i vikt men lyckades komma igång bra med viktnedgång med ... då bara få halv dos.
    Tja man kanske ska säga att du haft tur i oturen som inte mått superdåligt. Oftast så kommer man ganska snabbt under behandling när man börjar må dåligt på grund av hyper. Och i ditt fall så har nog den täckt upp för själva underfunktionen. Bara du är uppmärksammad på ditt mående så tror nog jag det kommer gå bra för dig. Jag skulle tro att du blir erbjuden operation. Radioaktivt jod ger de oftast bara till äldre kvinnor som inte vill ha eller kan få fler barn i sitt liv. Och du har ganska nyligen fått en liten, och det på grund av strålningsriskerna utesluter nog jodbehandlingen om jag förstått rekomendationerna rätt. Men ibland gör läkarna inte som man tror så du får gärna skriva och berätta hur det går i din behandling. Det är intressant eftersom du drabbats av både och.

Jag håller dock tummarna att allt går bra.

Mvh PB
  • Amali76

Hejsan!
    Vet någon av er hur man ska göra med vaccineringen mot svininfluensan?
    Har hört att man tillhör riskgrupp om man har problem med sköldkörteln, speciellt om man inte är välbehandlad.
    Någon som vet?

• zezziz

Amali76: Det har jag inte hört talas om. Nu blev jag nyfiken så jag hoppas någon annan kan svara.

• Tussilagon
    Amali76 skrev 2009-10-31 11:15:49 följande:
    Hejsan!Vet någon av er hur man ska göra med vaccineringen mot svininfluensan?Har hört att man tillhör riskgrupp om man har problem med sköldkörteln, speciellt om man inte är välbehandlad.Någon som vet?
    Jag var med yngsta dottern i onsdags hos hennes endokrinläkare och jag frågade just de med vaccineringen, svaret jag fick var att de med sköldkörtelproblem inte är i någon riskgrupp och behöver inte vaccinet mer 'än någon annan frisk person.
  • Pucko Buffy
    mona83 skrev 2009-10-29 20:40:23 följande:
    Jo jag har funderat på en sak, kan man ha hypo för att sen få hyper?Gick upp i vikt väldigt m kt mellan barnen, dom här 25 kilo som jag nu gått ner tack vare hypern, men jag gcik överallt i börkjan iofs för att jag ville gå ner i vikt. Så fort jag blivit piggare och orkar ska jag sätta fart och gå, jag vill inte gå upp i vikt igen.
    Missade din fråga.. sorry.. men svaret är ja det kan man (det har min läkare talat om för mig). Oftast handlar det om att man har underfunktion i en del av sköldkörteln för att sedan drabbas av inflamation och överproduktion i en annan del. Själva körteln sitter fram på halsen och ser lite ut som en fjäril. Ibland kan det bli så att värdena ligger ganska ok under en kort period, eftersom överproduktionen i ena delen av sköldkörteln kompenserar den delen som underproducerar. Oftast mår man skrutt ändå eftersom man troligtvis har massa antikroppar i blodet. Tråkigt är då om man inte fått sin hypo diagnostiserad innan och då inte heller får diagnosen hyper eftersom värdena fortfarande är bra i proverna. Det brukar dock ändra sig när överproduktionen antingen inte kan kompensera tillräckligt. Och man då får hypo eller överkompenserar så man får diagnosen hyper.

Hoppas jag inte rört till det för dig/ PB
  • Pucko Buffy
    Amali76 skrev 2009-10-31 11:15:49 följande:
    Hejsan!Vet någon av er hur man ska göra med vaccineringen mot svininfluensan?Har hört att man tillhör riskgrupp om man har problem med sköldkörteln, speciellt om man inte är välbehandlad.Någon som vet?
    Här ska man prata med sin läkare om man är osäker tycker jag. Jag har vaccinerat mig för jag har inte lust att bli mer sjuk än jag har varit. Sen är min personliga åsikt den att även om man inte är rädd för att få sjukdomen själv så minskar man risken för att föra den vidare till någon som faktiskt kan dö av att drabbas av detta. Men vaccinationen är helt frivillig och alla får ha sin åsikt. Vill man inte vaccinera sig av någon anledning så får det stå för den personen. Jag tänker inte hötta med fingret och säga att man gör fel vilket man än gör. Det är varje enskild persons val att bestämma vilket man vill göra.
  • SannaStina
    Pucko Buffy skrev 2009-10-31 10:06:10 följande:
    Tja man kanske ska säga att du haft tur i oturen som inte mått superdåligt. Oftast så kommer man ganska snabbt under behandling när man börjar må dåligt på grund av hyper. Och i ditt fall så har nog den täckt upp för själva underfunktionen. Bara du är uppmärksammad på ditt mående så tror nog jag det kommer gå bra för dig. Jag skulle tro att du blir erbjuden operation. Radioaktivt jod ger de oftast bara till äldre kvinnor som inte vill ha eller kan få fler barn i sitt liv. Och du har ganska nyligen fått en liten, och det på grund av strålningsriskerna utesluter nog jodbehandlingen om jag förstått rekomendationerna rätt. Men ibland gör läkarna inte som man tror så du får gärna skriva och berätta hur det går i din behandling. Det är intressant eftersom du drabbats av både och. Jag håller dock tummarna att allt går bra.Mvh PB
    Eftersom jag är 44 så räknas jag nog in som "gammal" och skulle nog fått erbjudande om radiojod om jag inte precis fått barn...
    Men nu testar vi Tionil och om jag får återfall så får vi diskutera på nytt annan behandling då.
    Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • mona83

Pucko Buffy skrev 2009-10-31 21:36:09 följande:

Missade din fråga.. sorry.. men svaret är ja det kan man (det har min läkare talat om för mig). Oftast handlar det om att man har underfunktion i en del av sköldkörteln för att sedan drabbas av inflamation och överproduktion i en annan del. Själva körteln sitter fram på halsen och ser lite ut som en fjäril. Ibland kan det bli så att värdena ligger ganska ok under en kort period, eftersom överproduktionen i ena delen av sköldkörteln kompenserar den delen som underproducerar. Oftast mår man skrutt ändå eftersom man troligtvis har massa antikroppar i blodet. Tråkigt är då om man inte fått sin hypo diagnostiserad innan och då inte heller får diagnosen hyper eftersom värdena fortfarande är bra i proverna. Det brukar dock ändra sig när överproduktionen antingen inte kan kompensera tillräckligt. Och man då får hypo eller överkompenserar så man får diagnosen hyper.Hoppas jag inte rört till det för dig/ PB
    Nejdå jag tror jag fattar.
    Så man kan ha så alltså.
    Men då undrar jag om jag inte har haft så. Menar gå upp 25 kilo fast man rörde på sig varje dag. Misstänkt iaf att det har varit nått sånt.
    Men jag har inte kännt av det, mått jätte bra, varit pigg osv.
    Men har haft svårt att somna nått år eller så. Sitter alltid uooe till 23.30-00 på kvällen, trots att m,an ska upp 7 nästa dag. Jag kan inte somna tidigare :-/.
    Det är inte förän nu som känner av det, trött hela tiden, svårt att somna, svettas som en tok, orkar inte lika mkt som förut.
    En dag på Ikea kan m an glömma för tillfället
    Skakig i benen när jag står förlänge, får tom ont i dom då, skakiga händer osv.
    Sen viktnedgång då.
  • 3barnsmor35

Är det ngn som provat Cambridge dieten för övervikt vid struma?
    Jag börjar känna mig riktigt j-a trött på att släpa på 40 extra kg och det hjälper inte att bara lägga om kosten här. Jag får väl vänta tills jag slutat amma men sen då?

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • Jmia
    3barnsmor35 skrev 2009-11-01 10:19:47 följande:
    Är det ngn som provat Cambridge dieten för övervikt vid struma? Jag börjar känna mig riktigt j-a trött på att släpa på 40 extra kg och det hjälper inte att bara lägga om kosten här. Jag får väl vänta tills jag slutat amma men sen då?
    Jag är sjukt illa påläst, måste erkänna att jag knappt satt mig in i vad struma är. Men det är väl ett annat sjukdomsstadie helt enkelt?

Jag har hypo, och jag är också grymt trött på övervikt så jag tänker göra vad jag inte klarat hittills nämligen att gå ner dessa kilon- mår inte bra av dem.
    Kommer att testa nåt enkelt som GI, kostomläggning mer motion, inget socker. Såna grejer.
    Cambridge var det en kollega till mig på gamla jobbet som körde, men jag vart inte alls lockad.
    Jag är inte insatt men hon gick runt och sörplade på de där snuskiga smoothisarna- ingen fast föda. Och varje smoothi hade nån grotesk smak som mintchoklad eller skumbanan. Urk.
    Men jag vet ju som du hör inte alls egentligen...
    ♪♫
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15