• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • NoMercy
    after8 skrev 2009-11-08 21:48:05 följande:
    hej en snabb fråga till er, ska ta nya prover för sköldkörteln imorgon (har ätit Levaxin nu i 4 veckor) men minns inte helt, visst ska man inte ta Levaxinet på morgonen om jag tänkt åka och ta prover direkt då? (man ska väl minst ha 12 timmar emellan??)
    Nej, inget Levaxin före provtagning (så är det hos mig ivarjefall).
  • after8

Tack tack! nä, hade för mig det, men det var så snurrigt när jag lämnade läkaren förr gången. :)

• Pucko Buffy
    mona83 skrev 2009-11-08 20:27:13 följande:
    Ja för det är väl meningen att viktnedgången ska stanna eller?Har bara hållt på i 2 veckor iofs, så kanske för tidigt att säga nått än. Men tycker det är lite mysko att jag fortfarande går ner lika mkt som förut.
    Inte så konstigt enligt mig. Det tar tid att minska ämnesomsättningen vid en överfunktion, precis som det tar tid att öka den vid för låg ämnesomsättning. Tyvärr är det inga snabba underverk som sker vid de här sjukdomarna utan man får vänta och vänta, tills kroppen kommer i balans igen. Två veckor är ingen tid alls vare sig vid över eller underfuktion utan räkna med månader. Tråkigt ja, men tyvärr är det så.

Hoppas dock att du börja märka liten skillnad snart så du kan se ljuset i tunneln.

Mvh PB
  • mona83

Pucko Buffy skrev 2009-11-09 15:33:02 följande:

Inte så konstigt enligt mig. Det tar tid att minska ämnesomsättningen vid en överfunktion, precis som det tar tid att öka den vid för låg ämnesomsättning. Tyvärr är det inga snabba underverk som sker vid de här sjukdomarna utan man får vänta och vänta, tills kroppen kommer i balans igen. Två veckor är ingen tid alls vare sig vid över eller underfuktion utan räkna med månader. Tråkigt ja, men tyvärr är det så. Hoppas dock att du börja märka liten skillnad snart så du kan se ljuset i tunneln.Mvh PB
    Jag tror jag har känt nån liten skillnad, blir inte skakig längre, blir inte arg lika lätt Och jag har lättare att ta mig ur badkaret . Så lite börjar det märkas.
    Misstänkte att det var för tidigt egentligen, men tycker änåd inte jag borde rasa klika mktt i vikt som jag gjorde innan medicinen .
    men då vet jag att det kan dröja ett tag till innan det stannar upp. inte mig emot, har en del kilon att ta av fortfarande
  • ZelinasMamma

Jag har haft problem med min sköldkörtel sen jag föddes. Som de har sagt till mig så är det inte vanligt att man föds med det utan får det sent i ålder. men här verkar de ju vara en hel del unga med antingen struma, för låg eller för hög ämnesomsättning. Vad kul att jag inte är ensam och kan få svar på allt. Blir en hel dags läsning imorgon :)

• ZelinasMamma
    NoMercy skrev 2009-11-08 21:48:47 följande:
    Nej, inget Levaxin före provtagning (så är det hos mig ivarjefall).
    Nej man ska helst inte ta levaxin vid provtagning för då visar det mest fel. Ta din tablett när du går ut från provtagningen :)
  • Hope2003

här är en till med problem med tsh-värdena. Jag undrar om det är någon i den här tråden som "lider" av hyporyteos och lyckats bli gravid!? Vad hade ni för värden när ni plussade?

Jag har behandlats med lavexin i 3 år nu och försökt att bli gravid lika länge. Åkte på ett bakslag (igen) för 3 veckor sedan. Då jag bad om ett rutin prov som visade att tsh låg för lågt och t4 låg på gränsen till för högt!

Nedstämd och orolig inför framtiden, när skall de ordna upp sig?!

• N i n n i e
    mona83 skrev 2009-11-09 17:07:00 följande:
    Pucko Buffy skrev 2009-11-09 15:33:02 följande: Jag tror jag har känt nån liten skillnad, blir inte skakig längre, blir inte arg lika lätt Och jag har lättare att ta mig ur badkaret . Så lite börjar det märkas. Misstänkte att det var för tidigt egentligen, men tycker änåd inte jag borde rasa klika mktt i vikt som jag gjorde innan medicinen . men då vet jag att det kan dröja ett tag till innan det stannar upp. inte mig emot, har en del kilon att ta av fortfarande
    För mig tog det några veckor, men sen vände det och jag började gå upp i vikt i stället. Trist, men helt normalt. Oftast hamnar man på en något högre vikt en vanligt när man medicineras för hyperthyreos...
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15