• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Jmia

Okej du menar så. Jag trodde det hade nåt med ditt MF att göra som skulle göra det svårt..
    Nä men så är det ju, bara man är rätt inställd ska det ju gå fin-fint. Vilket jag hoppas att jag är nu förresten..

♪♫
  • N i n n i e

Jessica med Seth skrev 2009-11-02 08:19:51 följande:

Jag praktiserar på en infektionsavdelning där ungefär hälften av alla patienter ligger inne pga av den nya influensan. Givetvis vaccineras alla i personalen och jag likaså. Trodde jag.... läkaren sa nej, han tyckte jag skulle vänta till efter operation då jag inte äter thacapzol längre eftersom det innehåller just cellgifter. Jag ska försöka få tag i min läkare idag men vet att det är nästan omöjligt. Finns det någon här som äter thacapzol och har vaccinerat sig?
    Jag ringde min läkare idag och fick bekräftat att man tillhör riskgruppen om man äter Thacapzol, så jag var och vaccinerade mig redan idag!
  • Evines liv

Hej hallå ni kloka människor!

Känner mig lite förvirrad, va i torsdags på VC och snackade med en läkare om min kropp som jag tycker beter sig märkligt.
    Har haft hjärtklappningar(då har jag vart ok i humöret, suttit still, ine vart uppjagad el stressad) Hjärtat rusar i flera långa minuter.
    Får ofta ont i leder och som "feber" i knäna :-S
    I Aug hade jag så ont i lederna att när jag gick barfota på stranden så kändes den mjuka sanden förgörande,funkade inte. Var totaaalt orkeslös..
    Jag har försökt gå ner i vikt flera gånger..funkar kanske 3 kg sen e det stopp.
    Brukar ofta va deprimerad/nedstämd, håglös och slö.. Andra perioder kan jag va precis tvärt om VÄLDIGT energifylld fast..den räcker oftast bara en vecka eller två.
    Plus på detta är at jag kan va frusen ofta..MEN när ja väl rör på mig(all fr att promenera, gå i en trappa eller motionera) så blir jag VRÅL svettig och får puls på noll tid(nano sekund)!! Känns inte normalt..

Läste igenom er "tråd" här fick lite kött på benen.. Men.. Är det så att man kan ha problem sköldkörteln och sn "otur" när man testar sig att man har bra värden just då?
    Känns som att jag kanske har många symptomer..men vd vet jag. Känner mig alltid så undanskuffad på VC.
    Vad bör jag kräva och fråga om när jag pratar m VC igen? Är det troligt att de kan va nåt sånt problem på gång?

Förvirrad och vilsen..

• SannaStina
    N i n n i e skrev 2009-11-02 20:49:29 följande:
    Jessica med Seth skrev 2009-11-02 08:19:51 följande: Jag ringde min läkare idag och fick bekräftat att man tillhör riskgruppen om man äter Thacapzol, så jag var och vaccinerade mig redan idag!
    Då kanske jag också kan göra det av den orsaken? Äter också tyreostatika men då istället Tionil.
    Var bor du? Kanske skiljer mellan olika landsändar om de "godkänner" tyreostatikapatienter som riskpatienter?
    Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • N i n n i e
    SannaStina skrev 2009-11-02 21:28:06 följande:
    Då kanske jag också kan göra det av den orsaken? Äter också tyreostatika men då istället Tionil. Var bor du? Kanske skiljer mellan olika landsändar om de "godkänner" tyreostatikapatienter som riskpatienter?
    Stockholm. Ingen aning om det skiljer sig!
  • SannaStina
    N i n n i e skrev 2009-11-02 21:31:26 följande:
    Stockholm. Ingen aning om det skiljer sig!
    Jag bor i Skåne - får väl koll aupp det hela med min läkare när han ringer för at meddela veckans provtagning.
    Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • Sirling
    3barnsmor35 skrev 2009-11-01 10:19:47 följande:
    Är det ngn som provat Cambridge dieten för övervikt vid struma? Jag börjar känna mig riktigt j-a trött på att släpa på 40 extra kg och det hjälper inte att bara lägga om kosten här. Jag får väl vänta tills jag slutat amma men sen då?
    Min syrra och kusin kör lchf och mår bra av sån kost, har gått ner i vikt och åtminstone syrran har fått minska sin levaxindos nu...
  • Sirling
    mizzjenna skrev 2009-11-02 20:53:43 följande:
    Hej hallå ni kloka människor! Känner mig lite förvirrad, va i torsdags på VC och snackade med en läkare om min kropp som jag tycker beter sig märkligt. Har haft hjärtklappningar(då har jag vart ok i humöret, suttit still, ine vart uppjagad el stressad) Hjärtat rusar i flera långa minuter. Får ofta ont i leder och som "feber" i knäna :-S I Aug hade jag så ont i lederna att när jag gick barfota på stranden så kändes den mjuka sanden förgörande,funkade inte. Var totaaalt orkeslös.. Jag har försökt gå ner i vikt flera gånger..funkar kanske 3 kg sen e det stopp. Brukar ofta va deprimerad/nedstämd, håglös och slö.. Andra perioder kan jag va precis tvärt om VÄLDIGT energifylld fast..den räcker oftast bara en vecka eller två. Plus på detta är at jag kan va frusen ofta..MEN när ja väl rör på mig(all fr att promenera, gå i en trappa eller motionera) så blir jag VRÅL svettig och får puls på noll tid(nano sekund)!! Känns inte normalt.. Läste igenom er "tråd" här fick lite kött på benen.. Men.. Är det så att man kan ha problem sköldkörteln och sn "otur" när man testar sig att man har bra värden just då? Känns som att jag kanske har många symptomer..men vd vet jag. Känner mig alltid så undanskuffad på VC. Vad bör jag kräva och fråga om när jag pratar m VC igen? Är det troligt att de kan va nåt sånt problem på gång? Förvirrad och vilsen..
    Ja, man kan ligga med en lätt underfunktion utan att läkarvården anser att man behöver medicinering även fast man gör det. Har du ett tsh-värde på låt oss säga 1.5 ska du kanske tänka på att kolla upp hur kroppen kan tillgodogöra sig hormonet, då det kan vara där problemet ligger. Jag ligger egentligen inom gränsvärdet för när man inte medicinerar men hade alla typiska symptom som försvinner när mina värden är perfekta.
  • Christina76

Mizzjenna: Jag upptäckte en knöl på halsen och sökte till VC. Dom tog sköldkörtelprov som visade normalt men eftersom jag hade en knöl på halsen som både syntes och kändes väl så skickades jag vidare och det visade sig vara cystor och tumörer på min sköldkörtel som efter några månader plockades bort.
    Jag har nu bara en liten bit av vänstra vingen kvar.
    Under tiden jag var dålig/sjuk (hade alla symtom) visade hela tiden mina sköldkörtelprov normalt värde så det kan visa normalt fast det är något galet.
    Klart du ska stå på dig och söka VC igen, men jag vet vad du menar med att det inte alltid känns som man blir tagen på allvar. Men vem vet, det kan ju vara något annat, det är ju deras jobb att undersöka vad det kan vara.
    Om det ligger i din släkt med fel på sköldkörteln så ska du tala om det för doktorn, det är många gånger ärftligt. Här går det i flera led bakåt, men min syster har klarat sig än så länge. Hon lät kolla sig när jag blev dålig.
    Lycka till =)

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15