• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • N i n n i e
    Amali76 skrev 2009-10-31 11:15:49 följande:
    Hejsan! Vet någon av er hur man ska göra med vaccineringen mot svininfluensan? Har hört att man tillhör riskgrupp om man har problem med sköldkörteln, speciellt om man inte är välbehandlad. Någon som vet?
    Undrar också! Fick precis höra att man tillhör riskgruppen om man äter tyrostatika. Jag äter Thacapzol, men har inte hört något om vaccinering. Nån annan som hört något?
  • Jessica med Seth

N i n n i e skrev 2009-11-01 22:05:05 följande:

Undrar också! Fick precis höra att man tillhör riskgruppen om man äter tyrostatika. Jag äter Thacapzol, men har inte hört något om vaccinering. Nån annan som hört något?
    Jag praktiserar på en infektionsavdelning där ungefär hälften av alla patienter ligger inne pga av den nya influensan. Givetvis vaccineras alla i personalen och jag likaså. Trodde jag.... läkaren sa nej, han tyckte jag skulle vänta till efter operation då jag inte äter thacapzol längre eftersom det innehåller just cellgifter. Jag ska försöka få tag i min läkare idag men vet att det är nästan omöjligt.

Finns det någon här som äter thacapzol och har vaccinerat sig?
  • Pucko Buffy
    Jmia skrev 2009-11-01 15:20:22 följande:
    Jag är sjukt illa påläst, måste erkänna att jag knappt satt mig in i vad struma är. Men det är väl ett annat sjukdomsstadie helt enkelt?Jag har hypo, och jag är också grymt trött på övervikt så jag tänker göra vad jag inte klarat hittills nämligen att gå ner dessa kilon- mår inte bra av dem. Kommer att testa nåt enkelt som GI, kostomläggning mer motion, inget socker. Såna grejer. Cambridge var det en kollega till mig på gamla jobbet som körde, men jag vart inte alls lockad. Jag är inte insatt men hon gick runt och sörplade på de där snuskiga smoothisarna- ingen fast föda. Och varje smoothi hade nån grotesk smak som mintchoklad eller skumbanan. Urk. Men jag vet ju som du hör inte alls egentligen...
    Struma betyder egentligen bara förstorad sköldkörtel och säger inte mycket om den eventuella sjukdomen som ligger bakom. Man kan få förstorad sköldkörtel utan att egentligen ha något problem med själva hormonproduktionen. Men oftast ligger det antingen en över eller underprodukton i botten vilket gör att man mår dåligt. Sen kan man ha "struma" utan att det syns utåt. Då är körteln förstorad innåt och kan trycka mot luftstrupen vilket kan vara väldigt allvarligt. Har man en väldigt stor körtel som stör eller orsakar andra problem kan man få den bortopererad. Det är dock inte så vanligt i Sverige med den anledningen utan uppkommer istället i länder där det inte finns så mycket jod i ex maten. I Sverige tillsätts jod i de flesta salter så risken för struma dvs enbart förstorad sköldkörtel är ovanlig i Sverige. Istället är det någon autoimmun orsak, som ger hypotyreos och hypertyreos som är vanligast.

/PB
  • Soffeli

Nu hittade jag er! Tyckte väl att tråden (del 14) varit väldigt lugn väldigt länge - och så brukar det ju inte vara...

Ser att lite vaccinationsfrågor har dykt upp. Vet tyvärr inget om detta mer än att jag frågade om det var något problem att vaccinera sig när man har hypotyreos (o äter levaxin). Det var det absolut inte. Tillhör riskgrupperna för att jag är gravid.

• Pucko Buffy
    Soffeli skrev 2009-11-02 14:07:32 följande:
    Nu hittade jag er! Tyckte väl att tråden (del 14) varit väldigt lugn väldigt länge - och så brukar det ju inte vara... Ser att lite vaccinationsfrågor har dykt upp. Vet tyvärr inget om detta mer än att jag frågade om det var något problem att vaccinera sig när man har hypotyreos (o äter levaxin). Det var det absolut inte. Tillhör riskgrupperna för att jag är gravid.
    Hej tjejen du har varit saknad, kul att du hittade hit
    Tråden stängdes innan jag eller någon annan hann starta en ny :-S
    Men nu är vi i full gång igen, hoppas bara alla gamla hittar hit igen.
    Kram PB
  • Jmia
    Pucko Buffy skrev 2009-11-02 13:07:48 följande:
    Struma betyder egentligen bara förstorad sköldkörtel och säger inte mycket om den eventuella sjukdomen som ligger bakom. Man kan få förstorad sköldkörtel utan att egentligen ha något problem med själva hormonproduktionen. Men oftast ligger det antingen en över eller underprodukton i botten vilket gör att man mår dåligt. Sen kan man ha "struma" utan att det syns utåt. Då är körteln förstorad innåt och kan trycka mot luftstrupen vilket kan vara väldigt allvarligt. Har man en väldigt stor körtel som stör eller orsakar andra problem kan man få den bortopererad. Det är dock inte så vanligt i Sverige med den anledningen utan uppkommer istället i länder där det inte finns så mycket jod i ex maten. I Sverige tillsätts jod i de flesta salter så risken för struma dvs enbart förstorad sköldkörtel är ovanlig i Sverige. Istället är det någon autoimmun orsak, som ger hypotyreos och hypertyreos som är vanligast. /PB
    Toppen förklarat, som vanligt Man lär sig nåt varje dag.
    ♪♫
  • annikagranat

Jessica med Seth skrev 2009-11-02 08:19:51 följande:

N i n n i e skrev 2009-11-01 22:05:05 följande:
    Jag praktiserar på en infektionsavdelning där ungefär hälften av alla patienter ligger inne pga av den nya influensan. Givetvis vaccineras alla i personalen och jag likaså. Trodde jag.... läkaren sa nej, han tyckte jag skulle vänta till efter operation då jag inte äter thacapzol längre eftersom det innehåller just cellgifter. Jag ska försöka få tag i min läkare idag men vet att det är nästan omöjligt. Finns det någon här som äter thacapzol och har vaccinerat sig?
    Jag gjorde det, det gick jättebra..A
  • Valdis

Slänger in ett ord här så jag får med den i favoriter. Har bett min sköldkörtel läkare ringa mig nästa vecka för att fråga om missfallet, antar att det bara är något som hände och händer alla, men vill ändå höra mig för mer om det för jag vet att hon sa att det kunde bli svårare att bli gravid iallafall. Gravid blev jag fortare än fortast, men sen undrar jag vad som hände.. Men som sagt var, antagligen bara oturen, men man blir alltid konfunderad när man vet att man har en sjukdom i botten.

• Jmia
    Valdis skrev 2009-11-02 19:31:35 följande:
    Slänger in ett ord här så jag får med den i favoriter. Har bett min sköldkörtel läkare ringa mig nästa vecka för att fråga om missfallet, antar att det bara är något som hände och händer alla, men vill ändå höra mig för mer om det för jag vet att hon sa att det kunde bli svårare att bli gravid iallafall. Gravid blev jag fortare än fortast, men sen undrar jag vad som hände.. Men som sagt var, antagligen bara oturen, men man blir alltid konfunderad när man vet att man har en sjukdom i botten.
    Vaddå svårare att bli gravid? Hur menar du?
    ♪♫
  • Valdis
    Jmia skrev 2009-11-02 19:37:48 följande:
    Vaddå svårare att bli gravid? Hur menar du?
    Min läkare på Endokrinmottagningen säger att om man har en underfunktion i sköldkörtel har man svårare att bli gravid. Men om man äter levaxin i rätt dos så har man samma chanser som alla andra. Men alltså, rubbningar i sköldkörteln kan göra det svårt att bli gravid. Om man har svårt att bli gravid och gör en utredning brukar det vara det första man tar prov på tex, och se hur ens sköldkörtel är.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15