• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • mona83

N i n n i e skrev 2009-11-02 20:49:29 följande:

Jessica med Seth skrev 2009-11-02 08:19:51 följande:
    Jag ringde min läkare idag och fick bekräftat att man tillhör riskgruppen om man äter Thacapzol, så jag var och vaccinerade mig redan idag!
    Då tillhör jag den.

Så knepigt det där med riskgrupper, sen skickar dom ju ut papper till fel personer oxå.
    Min brorsa som är friskare än friksast fick hem ett brev om att han var i riskzonen. Fler här i stan som oxå fått såna papper utan att vara sen har dom som ligger i riskzonen blivit utan :-/
  • Jessica med Seth

Äntligen händer det grejer! Efter ett halvårs väntan ska jag äntligen operera bort min sköldkörtel! Om 1,5 vecka är det dags och jag börjar bli lite nervös men är samtidigt hur glad som helst! Någon här som opererats? Hur länge låg ni kvar efteråt?

• Jessica med Seth
    Min syrra och kusin kör lchf och mår bra av sån kost, har gått ner i vikt och åtminstone syrran har fått minska sin levaxindos nu...
    Jag rek också LCHFkost vid viktproblem o struma. Det håller blodsockret stabilt och man mår mycket bättre! Dessutom tappar man i vikt utan att behöva "banta".
  • 3barnsmor35

Jag har börjat dra ner på bröd o sånt, men problemet är att jag har IBS också så min mage behöver vita fibrer för att hålla sig lugn. Suck.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • Pucko Buffy

Jessica med Seth skrev 2009-11-06 19:54:26 följande:

Äntligen händer det grejer! Efter ett halvårs väntan ska jag äntligen operera bort min sköldkörtel! Om 1,5 vecka är det dags och jag börjar bli lite nervös men är samtidigt hur glad som helst! Någon här som opererats? Hur länge låg ni kvar efteråt?
    Grattis tjejen, håller tummarna att allt går bra och att du kommer må bättre när den är borta.

/PB
  • NoMercy

Jessica med Seth skrev 2009-11-06 19:56:00 följande:

Jag rek också LCHFkost vid viktproblem o struma. Det håller blodsockret stabilt och man mår mycket bättre! Dessutom tappar man i vikt utan att behöva "banta".
    Och jag mådde skitbra förra hösten, gick inte ner nåt men under våren bara strulade det med min LCHF kost. Men jag försöker igen, för nu går vikten bara upp och jag är sååå svullen.
    Jag upplever att min sköldkörtel blivit större...läkaren sa ju att det syns ju tydligt på håll att den är förstorad...men jag tycker det ser lite större ut på vänster sida...
    Har sjukskrivit mig nu för mina händer är hemska. Får ta kontakt med läkaren nästa vecka, väntar på nån nervstimuleringsundersökning för att få veta om det är karpaltunnelsyndrom jag har.
  • Sirling
    NoMercy skrev 2009-11-06 21:54:27 följande:
    Jessica med Seth skrev 2009-11-06 19:56:00 följande: Och jag mådde skitbra förra hösten, gick inte ner nåt men under våren bara strulade det med min LCHF kost. Men jag försöker igen, för nu går vikten bara upp och jag är sååå svullen. Jag upplever att min sköldkörtel blivit större...läkaren sa ju att det syns ju tydligt på håll att den är förstorad...men jag tycker det ser lite större ut på vänster sida... Har sjukskrivit mig nu för mina händer är hemska. Får ta kontakt med läkaren nästa vecka, väntar på nån nervstimuleringsundersökning för att få veta om det är karpaltunnelsyndrom jag har.
    Ja, det kan det vara, den typen av problem är också förknippat med hypo. Jag hade domningar i ena handen som tog ca 2 år att bli av med förut och nu under graviditeten har jag fått karpaltunnelsyndrom rätt tidigt. Köp handledsskydd som böjer handen bakåt, typ rollerbladeskydd. Sådana har jag när jag sover och när jag kan i vaket tillstånd och det funkar verkligen! Då öppnas nerven upp...
  • NoMercy
    Sirling skrev 2009-11-06 22:24:11 följande:
    Ja, det kan det vara, den typen av problem är också förknippat med hypo. Jag hade domningar i ena handen som tog ca 2 år att bli av med förut och nu under graviditeten har jag fått karpaltunnelsyndrom rätt tidigt. Köp handledsskydd som böjer handen bakåt, typ rollerbladeskydd. Sådana har jag när jag sover och när jag kan i vaket tillstånd och det funkar verkligen! Då öppnas nerven upp...
    Jag hade såna skydd när jag var gravid, men det är 8 år sen och ja ghittar dom inte. Ska ta tag i sjukgymnasten till veckan. Problemet är ju att jag inte kan ha dom när jag jobbar så det är tyvärr ingen hjälp där.
    Ganska säker att det är det, men surt att det är båda händerna och dessutom domnar jag ibland ut i ring och lillfinger. Så det kan vara flera nerver och det gör det krångligare (har en kompis som är op ssk och är med på många såna op). Men inte så mkt att göra förutom att vänta. Jag får satsa på vikten till att börja med, på nåt vis ska jag väl få fart på lite ämnesomsättning.
  • Sirling

Jag kan inte heller jobba med mina på, men att jag har dom på vid andra tider gör att åtminstone jag faktiskt kan jobba med mitt pärlpillerijobb. Jag har domningar i alla fingrar och djävulusiskt ont i hela händerna på morgnarna utan skydden...

• NoMercy
    Sirling skrev 2009-11-06 22:32:01 följande:
    Jag kan inte heller jobba med mina på, men att jag har dom på vid andra tider gör att åtminstone jag faktiskt kan jobba med mitt pärlpillerijobb. Jag har domningar i alla fingrar och djävulusiskt ont i hela händerna på morgnarna utan skydden...
    Då ska jag verkligen se till att få några igen. Märker att det har blitt sämre sista tiden. Mer domningar. Men jag är mer svullen också. Så det handlar ju om att komma till rätta med hypon också. Märkte ju att Porcine gjorde mig mindre svullen, får nog prioritera att köpa såna igen. Glömde Levaxinet en dag och nästa var ingen bra dag...
    Minns när jag var gravid hur jag vakande på nätterna och hade så ont, jag stod på toa och spolade händerna under kallt vatten, lindande dom själv (problem när man var på toa flera gånger per natt) tills jag fick skydden. Sen dröjde det några veckor innan jag var helt bra efter förlossningen, men det gick nog ganska fort ändå. Minns också att läkaren skrev ut Spironolakton till mig för att minska svullnaden, men det ville inte BM att jag skulle ta. Undra om det kunde vara ett alternativ nu, för att få bort värsta svullnaden?
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15