• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Pucko Buffy

förstår att det blir snurrigt när ni får olika svar. Rekomendationen är att man helst ska ligga under 2 i TSH men inte under 0.2. Ibland kan man behöva justera dosen så man kanske äter 50 ug en dag och nästa 75. Det kan vara supersvårt att ställa in en bra nivå och i ditt fall tycker jag det låter lite som att du har en viss produktion av hormon själv. Det kan i sin tur göra att dina värde hoppar väldigt mycket vilket i sig är jobbigt då kroppen hela tiden kastas mellan hyper och hypo. Vill man då skaffa barn kan det bli svårare, men om läkarna är smarta låter de dig regelbundet gå och kolla dina värden dvs var 6-8 vecka så dosen kan regleras så snabbt som möjligt och man förhindrar att värdena sticker iväg åt endera hållet.

Jag håller tummarna att allt löser sig och att du får den hjälp du har rätt till.

/PB

• SannaStina

Nu har min endokrinläkare svarat på min fråga om jag räknas som riskpatient nu när jag äter maxdos av Tionil för min hypertyreos. VIta blodkroppar sjunker ju av den behandlingen och infektioner kan bli svårare än normalt eftersom man då har ett nedsatt immunförsvar. Och enligt honom så är jag riskpatient - han kommer skriva ett intyg till mig som jag tar med till VC som ger vaccinationerna nu.
    Gissar dock att jag nästan hinner få min egen kallelse till vaccination innan då de börjar nästa fredag. Min sambo som är jämngammal fick kallelse till den 20/11.

Hur resonerar ni andra - skall/har ni tagit vaccinationen?

Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • Hope2003
    Pucko Buffy skrev 2009-11-12 12:56:25 följande:
    förstår att det blir snurrigt när ni får olika svar. Rekomendationen är att man helst ska ligga under 2 i TSH men inte under 0.2. Ibland kan man behöva justera dosen så man kanske äter 50 ug en dag och nästa 75. Det kan vara supersvårt att ställa in en bra nivå och i ditt fall tycker jag det låter lite som att du har en viss produktion av hormon själv. Det kan i sin tur göra att dina värde hoppar väldigt mycket vilket i sig är jobbigt då kroppen hela tiden kastas mellan hyper och hypo. Vill man då skaffa barn kan det bli svårare, men om läkarna är smarta låter de dig regelbundet gå och kolla dina värden dvs var 6-8 vecka så dosen kan regleras så snabbt som möjligt och man förhindrar att värdena sticker iväg åt endera hållet. Jag håller tummarna att allt löser sig och att du får den hjälp du har rätt till./PB
    Ja jag har verkligen ett hoppande TSH värde. T4-fritt har vart hyvsatt stabilt hela vägen. Nu sist åt jag 50mg ena dagen och 75 mg andra och åkte ner till 0.11 Så nu är jag tillbaks på ruta ett igen. Skall in någongång nästa vecka och ta nya prover för att se om de gått upp något. Men med min erfarenhet kommer jag hamna på 2.5-2.9 och det är lite för högt tycker jag, då jag hela tiden hör att man skall helst ligga under 2.0... Skall försöka ta mig mod att prata med läkaren som tycker att 2.9 är ok!

Tack för att jag fått prata av mig lite

P.s jag skall ta vaccinet!
    hoppet är det sista som överger människan...!!!
  • mona83
    SannaStina skrev 2009-11-12 13:20:11 följande:
    Nu har min endokrinläkare svarat på min fråga om jag räknas som riskpatient nu när jag äter maxdos av Tionil för min hypertyreos. VIta blodkroppar sjunker ju av den behandlingen och infektioner kan bli svårare än normalt eftersom man då har ett nedsatt immunförsvar. Och enligt honom så är jag riskpatient - han kommer skriva ett intyg till mig som jag tar med till VC som ger vaccinationerna nu. Gissar dock att jag nästan hinner få min egen kallelse till vaccination innan då de börjar nästa fredag. Min sambo som är jämngammal fick kallelse till den 20/11.Hur resonerar ni andra - skall/har ni tagit vaccinationen?
    Nej jag kommer inte ta den....
  • AnnelieTyresö

Jag e vaccinerad sen 4 v tillbaka. Ligger i 2 riskgrupper sas.

• Pucko Buffy

Jag är oxå redan vaccinerad, fick det via jobbet för ca tre veckorsedan. Jag vill under inga omständigheter bli sjuk igen.

/PB

• Pucko Buffy
    Hope2003 skrev 2009-11-12 13:31:57 följande:
    Ja jag har verkligen ett hoppande TSH värde. T4-fritt har vart hyvsatt stabilt hela vägen. Nu sist åt jag 50mg ena dagen och 75 mg andra och åkte ner till 0.11 Så nu är jag tillbaks på ruta ett igen. Skall in någongång nästa vecka och ta nya prover för att se om de gått upp något. Men med min erfarenhet kommer jag hamna på 2.5-2.9 och det är lite för högt tycker jag, då jag hela tiden hör att man skall helst ligga under 2.0... Skall försöka ta mig mod att prata med läkaren som tycker att 2.9 är ok!Tack för att jag fått prata av mig lite P.s jag skall ta vaccinet!
    Hmm du kanske behöver äta 62,5 en dag och 50 i två dagar... det är svårt att ställa in dosen rätt särskilt om man har liten egen produktion av hormon. Sköldkörteln liksom kickar in ibland och dalar andra gånger. Håller tummarna att den faktiskt snart lägger av helt på dig för det är det bästa när man har det så där jobbigt. Sen funderade jag på om de kollat dina antikroppar? även de gör att man mår dåligt om de är för höga i antal.

Ang 2.9 i TSH istället för 2 i TSH så råder det lite delade meningar om hur allvarligt en sådan "lätt" förhöjning av värdet är. Det finns massor av kvinnor som föder fullt friska och fullgångna barn med högre värden än så. Det som händer är att kvinnan blir lite tröttare än normalt men bebis tar vad den behöver i hormonväg.

Jag tycker du ska be om en ordentlig förklaring av läkaren med för och nackdelar samt vilka risker som finns för dig och en eventuell bebis, när du har så hoppande värden.

Vad du än gör, ge inte upp. Tillslut hittar du en dos som fungerar.

Håller tummarna att allt går bra.

Mvh PB
  • Hope2003
    Pucko Buffy skrev 2009-11-12 21:13:09 följande:
    Hmm du kanske behöver äta 62,5 en dag och 50 i två dagar... det är svårt att ställa in dosen rätt särskilt om man har liten egen produktion av hormon. Sköldkörteln liksom kickar in ibland och dalar andra gånger. Håller tummarna att den faktiskt snart lägger av helt på dig för det är det bästa när man har det så där jobbigt. Sen funderade jag på om de kollat dina antikroppar? även de gör att man mår dåligt om de är för höga i antal.Ang 2.9 i TSH istället för 2 i TSH så råder det lite delade meningar om hur allvarligt en sådan "lätt" förhöjning av värdet är. Det finns massor av kvinnor som föder fullt friska och fullgångna barn med högre värden än så. Det som händer är att kvinnan blir lite tröttare än normalt men bebis tar vad den behöver i hormonväg. Jag tycker du ska be om en ordentlig förklaring av läkaren med för och nackdelar samt vilka risker som finns för dig och en eventuell bebis, när du har så hoppande värden.Vad du än gör, ge inte upp. Tillslut hittar du en dos som fungerar.Håller tummarna att allt går bra.Mvh PB
    Vi kommer inte ge upp bebisverkstaden och inte heller önskan om ett stabilt värde! Jag skall ta mig ett samtal med min läkare och se vad hon säger... Tack för alla tips!
    hoppet är det sista som överger människan...!!!
  • Hallonsnören

En fråga till er som har blivit opererade.

Man ska ju ha såret tejpat ett par månader för att ärret ska bli snyggt, Hur har ni tejpat såret? Någon som har bilder?

• Pucko Buffy

Min svärmor opererade bort bisköldkörtlarna och blev tejpad. Tror hon hade kvar sin tejp i någon vecka och bytte bandage en gång.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15