• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Pucko Buffy

Nu kör vi igång en ny tråd för oss med sköldkörtelproblem. Tyvärr hann jag inte starta en ny innan den gamla stängdes och hoppas alla som varit aktiva tidigare hittar hit. Passa även på att hälsa eventuella nya deltagare välkomna i tråden.

Nu kör vi

Mvh PB

• 3barnsmor35

Addar!

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • mona83

Ni har säkert redan pratat om det här redan. Men nä'r man har konstaterad struma men ska till läkarten för att veta vad man har för struma. Vd gör läkaren då?
    Jag har den struman där man går ner i vikt, har gått ner 26 kilo på ca 6 mån. Hypernån ting hette den när jag kollade på nätet.

• Pucko Buffy
    mona83 skrev 2009-10-25 21:16:03 följande:
    Ni har säkert redan pratat om det här redan. Men nä'r man har konstaterad struma men ska till läkarten för att veta vad man har för struma. Vd gör läkaren då? Jag har den struman där man går ner i vikt, har gått ner 26 kilo på ca 6 mån. Hypernån ting hette den när jag kollade på nätet.
    Välkommen hit. Nu är inte jag jätteinsatt i hyper då jag själv har hypo dvs motsattsen till det du har. Vi får hoppas på att "gamlingarna" med hyper hittar hit igen och kan svara i tråden.

Det är lite olika vad de gör, men jag förmodar att du fått ta lite prover så de kommer du få svar på. Troligt vis kommer de sätta dig på Traphakzol (det stavas inte riktigt så) alternativt Tiotil för att minska körtelns överproduktion. Man försöker stänga av sköldkörtelns egna produktion av hormoner så den får vila. Ibland läker den ut med denna behandling och allt blir bra ibland inte. Efter ett tag på medicinen får du säkert börja med levaxin också för att inte du ska få förlåga hormonhalter i kroppen och må dåligt av det. Ibland får man remiss till endokrinologen och kanske får göra en finålsbiopsi men det sker inte alltid. Hjälper inte medicinen i längden kan det bli tal om operation för att bli frisk. Då får man gå på levaxin resten av livet för att ersätta de hormonerna som kroppen inte själv producerar längre. Men det är något som läkaren kommer ta ställning till längre fram i behandlingen.

Här är en bra sida från sjukvården om hypertyreos
    www.1177.se/artikel.asp

Mvh PB
  • mona83

Pucko Buffy skrev 2009-10-25 22:08:23 följande:

Välkommen hit. Nu är inte jag jätteinsatt i hyper då jag själv har hypo dvs motsattsen till det du har. Vi får hoppas på att "gamlingarna" med hyper hittar hit igen och kan svara i tråden.Det är lite olika vad de gör, men jag förmodar att du fått ta lite prover så de kommer du få svar på. Troligt vis kommer de sätta dig på Traphakzol (det stavas inte riktigt så) alternativt Tiotil för att minska körtelns överproduktion. Man försöker stänga av sköldkörtelns egna produktion av hormoner så den får vila. Ibland läker den ut med denna behandling och allt blir bra ibland inte. Efter ett tag på medicinen får du säkert börja med levaxin också för att inte du ska få förlåga hormonhalter i kroppen och må dåligt av det. Ibland får man remiss till endokrinologen och kanske får göra en finålsbiopsi men det sker inte alltid. Hjälper inte medicinen i längden kan det bli tal om operation för att bli frisk. Då får man gå på levaxin resten av livet för att ersätta de hormonerna som kroppen inte själv producerar längre. Men det är något som läkaren kommer ta ställning till längre fram i behandlingen. Här är en bra sida från sjukvården om hypertyreoswww.1177.se/artikel.asp PB
    Jodå har lämnat en del prover, dom flesta på vc.
    Hade även på gränsen till b vitamin brist och lågt blodvärde. Så pga dte har jag tagit prover, men även inför det läkarbesöket hos läkaren på medicin. Men jag var och lämnade 2 rör den 20de på sjukan med. Då frågade man om jag åt nån medicin, kommer inte ihåg vad det var för medicn eller rättare sagt uppfattade inte vad den hette.
    Jag hoppas att det kan återgå till det normala, är väldigt argsint av mig
    Behövs inte mkt för att jag ska tända till just nu, gråta kan jag göra för dom mest skumma sakerna. Har ju dött en del kändisar det sista halvåret .
  • mona83

Hade läst det där på 1177, kände att jag ville ha lite kött på benen när jag gick till doktorn. Så han inte bara avfärdar det hela.

Sen känns det inte helt okej att gå till medicin här heller, pappas läkare där slarvade med remisser till onkolog och när det väl vart skickat var det försent. 6 månader senare så dog han utan att dom kunde göra ett dugg.
    Så det känns lite lustigt, har ingen aning om vad han hade för läkare heller. Vill ju inte att dom ska slarva med mig heller, jag behöver få bli okej igen så mina barn kan få tillbaka sin mamma.

• Pucko Buffy

Då kan jag förstå att du är orolig. Arg det blir man utav sköldkörtelproblem. Se till att de återkopplar till dig och ska de skicka remiss ring dit och hör så de har skickat den. Ibland får man tjata innan något händer.

Tråkigt med din pappa, jag var ute för liknande. Läkarna sket i att fortsätta utreda ev andra problem hos min mammas man. Det visade sig att han hade cancer och gick bort 4 månader senare. Läkarna skyllde hela tiden hans trötthet på att han var dement men det var inte det som var det största problemet utan det var cancern som pyrde hela tiden.

• mona83

Remiss vart? Vc har skicket en remiss till medicin här, det är till medicin jag ska i morron. Finns det nån annan remiss som ska skickas oxå?

• zezziz

PB: Tack för ditt inlägg i min gästbok!

Jag var på VC i fredags och tog nya prover.
    Jag är väldigt svårstucken och hon testade först i vänster armveck. Det kom inget och hon trixade med nålen fram och tillbaka i armen. Gör ju inte så värst skönt och tillslsut kom hon för nära en nerv och jag kände att snart svimmar jag. Sa till henne och sen var jag nästan borta.

Någon som varit med om något liknande?
    (Jag tycker inte alls det är obehagligt när de sticker men vill helst inte se på när de sticker in nålen.)

Sen fick de köra mig i rullstol (!) å jag fick komma in på ett rum istället och lägga mig där för att vila mig iform. Var kritvit i ansiktet.
    Hon tog sedan höger armveck, kom inget blod!
    Sen kom en annan sköterska och tog i höger hand där kom ca ½ cm blod i röret sedan var det "slut". Då fick hon ta mitt på höger arm och där kom ytterliggare ½ cm blod. Hon hoppades att det skulle räcka för provtagningen och det gör jag också!

Så nu har jag stora blåa blåmärken överallt!!!! Inte kul alls!!
    Min sambo förbjuder mig att ha kortärmade tröjor för det ser ut som han misshandlat mig...

Någon mer som är svårstucken?
    Är som kärlen krymper ihop och "gömmer"sig.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15