• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Mymlan80

Hej allihopa!

Har lite frågor, och hoppar in och frågar er experter på området.

Jag fick börja äta Levaxin nu under min graviditet, först bara 1 tablett varje morgon, sen höjdes dosen till 2 tabletter.

Jag vet mycket lite om underproduktion av sköldkörteln, men har försökt att läsa på.
    Problemet är att jag känner inte igen mig så mycket när jag läser om symptomen, och jag tycker inte att jag har mått annorlunda sen jag började med medicinen.
    Barnmorskan frågar hur jag mår, och jag tycker att jag mår precis som vanligt. Varken bra eller dåligt, bara som "jag".
    Vad är det jag ska känna egentligen?!!?

Vet ingenting om vad mina "värden" är, bara att jag ska äta 2 tabletter om dagen, har inte fått någon annan information om vad det innebär.
    Tror ni jag alltid kommer behöva äta Levaxin nu, eller ska jag sluta när Liten fötts? Har frågar BM men hon kunde inte svara.

Hoppas nån vet!

Liten BF 091117
  • Pucko Buffy
    Mymlan80 skrev 2009-11-21 13:19:25 följande:
    Hej allihopa! Har lite frågor, och hoppar in och frågar er experter på området.Jag fick börja äta Levaxin nu under min graviditet, först bara 1 tablett varje morgon, sen höjdes dosen till 2 tabletter.Jag vet mycket lite om underproduktion av sköldkörteln, men har försökt att läsa på.Problemet är att jag känner inte igen mig så mycket när jag läser om symptomen, och jag tycker inte att jag har mått annorlunda sen jag började med medicinen.Barnmorskan frågar hur jag mår, och jag tycker att jag mår precis som vanligt. Varken bra eller dåligt, bara som "jag".Vad är det jag ska känna egentligen?!!?Vet ingenting om vad mina "värden" är, bara att jag ska äta 2 tabletter om dagen, har inte fått någon annan information om vad det innebär.Tror ni jag alltid kommer behöva äta Levaxin nu, eller ska jag sluta när Liten fötts? Har frågar BM men hon kunde inte svara.Hoppas nån vet!
    Välkommen hit.

Eftersom du fått levaxin har du en konstaterad underfunktion i sköldkörteln. Den kan vara gravrelaterad dvs din sköldkörtel orkar inte riktigt producera så mycket hormon som du och bebis behöver för att må bra.

Det första symptomet brukar vara att man är trött och håglös. Men nu är det så att hypotyreos som du (förhoppningsvis) har förtillfället är lite lurig och man märker liksom inte riktigt av att man faktiskt är trött för man vänjer sig. Mest är det att man inte riktigt känner igen sig och märker att något är fel.

Hur länge har du medicinerat dvs hur många veckor? Det tar ca tre veckor innan man märker av medicinen alls och minst sex innan dosen du fått är någerlunda stabil i blodet. Sen kan det vara så att bebis tar det du tillför och då märker du inte någon nämnvärd skillnad. Jag förmodar att du är uppe i 50 ug/dag nu eftersom du tar två tabletter och det är ingen jättehög dos.

Om du får fortsätta äta levaxin efter graviditeten är svårt att säga i dagsläget. Det kan endsast blodproven och ditt mående avgöra. Ibland får man fortsätta äta ett tag eftersom man ammar för att sedan minska ner och tillslut sluta helt för att se hur eventuella provsvar blir.

Om du inte ätit levaxinet så länge så lär du märka att du blir piggare, gladare och överlag mår mycket bättre.

Lycka till med kommande liten.

Mvh PB
  • Mymlan80

Tack för dina svar!

jag har ätit Levaxinet halva graviditeten ungefär, nu äter jag 100 mikrogram/dag. Jag var väldigt trött väldigt länge, längre än den vanliga "gravid-tröttheten" brukar vara. Så det är väl där som jag kan märka skillnad möjligen, fast jag trodde det berodde på att den tröttheten äntligen gav med sig. Men då har det nog med medicinen att göra.
    Och Latmask är jag av "naturen"{#lang_emotions_wink}, fast det kanske visar sig inte alls stämma om jag ska fortsätta med medicineringen efter graviditeten!

Men är det inte konstigt att jag aldrig fått höra nåt om vad mina siffror är? Eller ens fått nån riktigt förklaring på nåt utan får leta själv?
    Hos min BM får man ingen journal, den finns bara på dator, men där borde väl allt finnas med och jag ha rätt att få se det alt. få en utskrift tycker jag.

Liten BF 091117
  • Pucko Buffy
    Mymlan80 skrev 2009-11-21 14:34:50 följande:
    Tack för dina svar!jag har ätit Levaxinet halva graviditeten ungefär, nu äter jag 100 mikrogram/dag. Jag var väldigt trött väldigt länge, längre än den vanliga "gravid-tröttheten" brukar vara. Så det är väl där som jag kan märka skillnad möjligen, fast jag trodde det berodde på att den tröttheten äntligen gav med sig. Men då har det nog med medicinen att göra. Och Latmask är jag av "naturen", fast det kanske visar sig inte alls stämma om jag ska fortsätta med medicineringen efter graviditeten!Men är det inte konstigt att jag aldrig fått höra nåt om vad mina siffror är? Eller ens fått nån riktigt förklaring på nåt utan får leta själv?Hos min BM får man ingen journal, den finns bara på dator, men där borde väl allt finnas med och jag ha rätt att få se det alt. få en utskrift tycker jag.
    Ahh då har de satt dig på 50 ug direkt. Ja det är bra att de har koll och din trötthet beror helt klart på att du haft en underprodukton.

Det där med att få provsvaren är en kostnadsfråga. Men du kan alltid ringa och begära att få dina provsvar hemskickade om de inte vill ge dig dem över telefon. Glöm inte att fråga efter referensvärdena om du får dem över telefon. Det är din rättighet så länge provsvaren inte riskerar att skada någon annan och det gör de inte.

Mvh PB
  • Pucko Buffy

Hej tjejer. Hu jag mår så där idag. Har varit på sjukhuset och genomgått en mindre operation. Jag är grymt trött efter narkosen men mår i övrigt ganska bra. Eventuellt kommer jag inte vara online så mycket ett tag framöver men det beror på hur jag mår och hur mycket tid jag har, hoppas på att ni andra svarar på eventuella frågor i tråden.

Hoppas allt är bra med er och att ni tar hand om er.

Kram PB

• mona83

Det ska bli spännade dom kommande dagarna, kommer vara tvungen att gå mkt nu.

Besiktade bilen idag, och bromsarna bak gick sönder när besiktningsmannen gjorde bromsprovet. Men han bara det har hänt nått med höger broms bak.
    Jaha tänkte jag, dom funkade skit bra när jag körde landväg och bromsade ner ganska kraftigt där....
    Jag hjar inte råd at laga bilen den här sidan om året heller. Känns så jäkla surt att man åkt till beisktningen och bilen gick sönder där.... Inget man lär få pengar av dom för att laga iaf. Kan ju inte bevisa nått iaf ....

Städade, möblerade om, plockade ihop en spkjälsäng och flyttade på 2 vuxen sängar i lördags, idag var jag skit trött efter det :-/.
    Så det ska verkligen bli spännande dagarna som kommer. Eller kanske ska säga månaderna som kommer

• Msdelinda

känns som jag passar in i denna tråd, jag blir så arg jag har varit hos flera läkare med min struma och mina frågor om hur allting kommer gå till när jag vill ha barn (vilket är nu) men ingen vet riktigt hur det går till utan sitter och läser innantill på nån jävla sida som någon har skrivit. Den sista läkaren ökade min dos till 100mg och det slutade med att jag fick åka till sjukhuset för jag hade extrema hjärtklappningar, när jag kom dit så kollade dom ekg och det såg bra ut, men när läkaren tog in mig på rummet påpekade han att min dos är för hög så han sänkte till 75mg som jag äter än idag under mina 6 år som jag har haft sjukdommen har de höjt från 25 - 100 mg fram och tillbaka och det gör mig orolig och panikslagen. Har hört så mycket skräck historier om mf och att barnet fått någon form av handikapp pga hjärnskador :( jag vet inte vad jag ska ta vägen längre, någon som har erfarenhet och kan förklara för mig hur allting fungerar och vad jag ska göra??

• AnnelieTyresö

Va på VC idag, har listat mej hos en annan läkare, å han förklarade allt jag ville vill jättebra! vilken skillnad mot den andra som bara så mej som plågsam med min lista osv :)
    Jag var där i 35 min, men han sa dlrig nåt om att tiden var passerad osv, var väldigt avstressande. Han sa oxå att det var ok att ta prover nästa gång jag ska väga mej å ta blodtrycket, skönt, så slipper jag springa där varenda dag, annrs skulle jag vänta en månad till, på att få öka igen. Å han trodde att jag jminst skulle få öka 50ug till, skönt å höra :D

• Msdelinda

vill även tillägga att jag har Hypotyreos och äter levaxin.

• 3barnsmor35
    Msdelinda skrev 2009-11-24 00:33:25 följande:
    vill även tillägga att jag har Hypotyreos och äter levaxin.
    Jag rek dig att gå till en privat läk eller gyn som kan hjälpa dig.
    Det gjorde jag efter ett rejält VC-fiasko och många slagna nävar i bordet och tårar.
    Jag hade 3 mf och en tidig vattenavgång, min sista graviditet störtblödde jag mig igenom i princip varje vecka. Det var jättejobbigt.
    Privat dr is da shit.

kram Bönan
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15