• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Soffeli
    Msdelinda skrev 2009-11-24 00:33:25 följande:
    vill även tillägga att jag har Hypotyreos och äter levaxin.
    Jag ska försöka svara på ett bra sätt på din fråga.
    Är själv gravid.
    Det är inga problem att gå igenom en graviditet med hypotyreos. Det enda som är väldigt viktigt att tänka på är att följa sina värden under hela graviditeten. Det är mycket vanligt att man behöver höja dosen levaxin för att graviditeten kräver det.
    Barnet har ingen egen sköldkörtelhormonproduktion de 12 första veckorna och därav är det viktigt att mamman får i sig tillräcklig mängd levaxin.
    Detta är inga svårigheter. Själv fick jag gå var 4e vecka för att mäta t4/tsh från början av graviditeten. Nu mot slutet har det varit var 6e vecka.
    I mitt fall gick tsh upp i graviditetesvecka 6, och jag fick genast höja dosen.
    Allt som allt har jag höjt från 100 till 125 ug. Alltså 25 ug. Det är vanligt att höja
    25-50 % från ursprungsdosen.

Vi som äter levaxin har alltså mer koll än många andra på att ämnesomsättningen är perfekt under en graviditet. Därmed blir fostret inte skadat på något sätt.
    Vet man däremot inte om sin sjukdom eller får den under graviditeten kan man riskera att fostret inte får tillräckligt med t4hormon och därför utvecklas inte CNS som det ska.
    Då krävs dock kraftig underproduktion. Att man under en kort tid har för låga värden eller kanske äter lite för lite levaxin påverkar inte. fostret tar det den behöver, så länge detta finns tillgängligt och mamman får desto mindre.

Alltså, oroa dig inte för att bli gravid med medicinerad hypo om du är rättinställd.
    Problemet kan vara att du tycker dina värden hoppar för mycket?
    Tror detta kan lugna sig vid en ev. graviditet, och då du dessutom får dina värden kollade så ofta vet du läget månad för månad.

Min erfarenhet är att få har mer perfekt ämnesomsättning än en gravid kvinna med medicinerad hypotyreos. Värdena följs så noggrant. Men det är viktigt att man ser till själv att få dessa värden kontrollerade om man inte blir erbjuden det atomatiskt. Men oftast erbjuder mödravården dessa blodprov. Man behöver heller inte gå hos specilist utan den vanliga mödravården klarar av hypotyreos.
  • Sirling

Mymlan80: Ingen berättar om mina värden heller, jag har lärt mig att alltid fråga efter dom och själv hålla koll.

• Ellabus
    Msdelinda skrev 2009-11-24 00:33:25 följande:
    vill även tillägga att jag har Hypotyreos och äter levaxin.
    Håller med Mama Bean - privat läkare är det som gäller, om du inte har tur och hittar en bra på din vc (som dessutom stannar kvar på vc... Jag träffade en bra läkare på min vc men efter några månader var han utbytt och jag fick en kass igen...).

Soffeli svarade dessutom jättebra. Vill bara tillägga att jag också har hypo och är gravid, precis som Soffeli skriver så går det alldeles utmärkt och man kontrolleras noga. Fick hypo efter mitt första barn och blev avrådd från att bli gravid igen. Tolkade det först som att jag inte borde bli gravid någonsin igen och blev helt förstörd, men det visade sig att läkarna bara ville att mina värden skulle stabiliseras först eftersom jag låg en bra bit ifrån referensvärdena.

Vet du vad dina värden ligger på? Annars kan det vara bra att fråga efter värdena och ditt labs referensvärden. Har man koll själv så är det lättare att föra en diskussion med läkaren och senare mvc.
  • Msdelinda
    Soffeli skrev 2009-11-24 12:58:53 följande:
    Jag ska försöka svara på ett bra sätt på din fråga. Är själv gravid. Det är inga problem att gå igenom en graviditet med hypotyreos. Det enda som är väldigt viktigt att tänka på är att följa sina värden under hela graviditeten. Det är mycket vanligt att man behöver höja dosen levaxin för att graviditeten kräver det. Barnet har ingen egen sköldkörtelhormonproduktion de 12 första veckorna och därav är det viktigt att mamman får i sig tillräcklig mängd levaxin. Detta är inga svårigheter. Själv fick jag gå var 4e vecka för att mäta t4/tsh från början av graviditeten. Nu mot slutet har det varit var 6e vecka. I mitt fall gick tsh upp i graviditetesvecka 6, och jag fick genast höja dosen. Allt som allt har jag höjt från 100 till 125 ug. Alltså 25 ug. Det är vanligt att höja 25-50 % från ursprungsdosen. Vi som äter levaxin har alltså mer koll än många andra på att ämnesomsättningen är perfekt under en graviditet. Därmed blir fostret inte skadat på något sätt. Vet man däremot inte om sin sjukdom eller får den under graviditeten kan man riskera att fostret inte får tillräckligt med t4hormon och därför utvecklas inte CNS som det ska. Då krävs dock kraftig underproduktion. Att man under en kort tid har för låga värden eller kanske äter lite för lite levaxin påverkar inte. fostret tar det den behöver, så länge detta finns tillgängligt och mamman får desto mindre. Alltså, oroa dig inte för att bli gravid med medicinerad hypo om du är rättinställd. Problemet kan vara att du tycker dina värden hoppar för mycket? Tror detta kan lugna sig vid en ev. graviditet, och då du dessutom får dina värden kollade så ofta vet du läget månad för månad. Min erfarenhet är att få har mer perfekt ämnesomsättning än en gravid kvinna med medicinerad hypotyreos. Värdena följs så noggrant. Men det är viktigt att man ser till själv att få dessa värden kontrollerade om man inte blir erbjuden det atomatiskt. Men oftast erbjuder mödravården dessa blodprov. Man behöver heller inte gå hos specilist utan den vanliga mödravården klarar av hypotyreos.
    okej, sån förklaring som jag fick av dig nu har jag aldrig fått i hela mitt liv. :) tack så jätte mycket, jag hatar VC för dom är så himla okunniga här där jag bor, dvs Södertälje. :/
  • emjij

Hej! (Lååångt)

Jag var på VC för några veckor sedan pga värk i handlederna sedan i somras. Läkaren frågade efter sjukdomar i släkten och jag nämnde då att min mamma har underfunktion i sköldkörteln och äter Levaxin för det. Han tog då bl a prov för att undersöka detta. Jag gick hem och läste vad Hypotyreos kan innebära och såg då att det kan vara svårare att bli gravid och att man lättare får missfall. Till saken hör att jag efter lyckad insemination 1/8 -09 fick missfall 28/8. Jag har med spänning väntat på resultaten men inga kom (läkaren tyckte väl att det var normala värden). Jag ringde på morgonen idag för att få veta värdena. Sköterskan sa att mitt TSH-värde låg på 2,3 och jag tyckte hon sa "tyroxinfritt" 17,6. Sen sa hon ngt annat värde som låg på 4,7. Är detta normalt. Ska jag helst ner under 2,0 i TSH eftersom jag försöker bli gravid. JAg tänkte göra ett nytt inseminationsförsök runt jul. Men det är ju bortkastade pengar ifall det är så att jag behöver medicinera först för att komma i rätt nivå.

Råd mottages tacksamt!

• Strix

Pucko Buffy skrev 2009-11-23 18:41:33 följande:

Hej tjejer. Hu jag mår så där idag. Har varit på sjukhuset och genomgått en mindre operation. Jag är grymt trött efter narkosen men mår i övrigt ganska bra. Eventuellt kommer jag inte vara online så mycket ett tag framöver men det beror på hur jag mår och hur mycket tid jag har, hoppas på att ni andra svarar på eventuella frågor i tråden.Hoppas allt är bra med er och att ni tar hand om er.Kram PB
    Har inte följt tråden på ett tag. Är operationen sköldkörtelrelaterad Buffy? hur mår du nu?
  • Rufs

Usch vad trött jag är för tillfället... orkar ingenting! Sist jag var hos läkaren och tog prover låg mitt TSH på 8 men de andra värdena var inom ramarna så läkaren ville avvakta en månad innan jag skulle börja ta medicin för att se i vilken riktning värdena gick. Nästa onsdag ska jag äntligen dit igen.

Pucko Buffy skrev 2009-11-23 18:41:33 följande:

Hej tjejer. Hu jag mår så där idag. Har varit på sjukhuset och genomgått en mindre operation. Jag är grymt trött efter narkosen men mår i övrigt ganska bra. Eventuellt kommer jag inte vara online så mycket ett tag framöver men det beror på hur jag mår och hur mycket tid jag har, hoppas på att ni andra svarar på eventuella frågor i tråden. Hoppas allt är bra med er och att ni tar hand om er. Kram PB
    Hoppas att du mår bättre snart!!! Kram
  • 3barnsmor35

Idag fick jag kallelse till endokrin för besök! *pirrigt*

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • Peecock

Hej på er

Jag undrar om det är någon som vet om man kan ha symptom som håglöshet,deppighet,frusenhet om man har OK värden ? Mitt T4 hade blivit ngt förhöjt på sista sköldkörtelprovet så läkaren sänkte min dos, jag får inte ihop det ? Borde jag inte ha mer ?
    Sen jag gått ner i vikt har TSH gått upp från 0,2 -0,9 ...ligger idag på 0,9

Åt 100 mg och nu fick jag recpet på 75

jätteskraj att jag ska balla ur när jag börjar äta mindre...

förlåt om det blir lite osammanhängande...jag känner mig lite förvirrad

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15