• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Pucko Buffy

Hej tjejer I´m back

Min operation är inte direkt sköldkörtelrelaterad men jag har ändå en känsla av att det har påverkat. I övrigt mår jag bra men var lite trött dagen efter operationen.

• Pucko Buffy
    emjij skrev 2009-11-24 17:54:22 följande:
    Hej! (Lååångt)Jag var på VC för några veckor sedan pga värk i handlederna sedan i somras. Läkaren frågade efter sjukdomar i släkten och jag nämnde då att min mamma har underfunktion i sköldkörteln och äter Levaxin för det. Han tog då bl a prov för att undersöka detta. Jag gick hem och läste vad Hypotyreos kan innebära och såg då att det kan vara svårare att bli gravid och att man lättare får missfall. Till saken hör att jag efter lyckad insemination 1/8 -09 fick missfall 28/8. Jag har med spänning väntat på resultaten men inga kom (läkaren tyckte väl att det var normala värden). Jag ringde på morgonen idag för att få veta värdena. Sköterskan sa att mitt TSH-värde låg på 2,3 och jag tyckte hon sa "tyroxinfritt" 17,6. Sen sa hon ngt annat värde som låg på 4,7. Är detta normalt. Ska jag helst ner under 2,0 i TSH eftersom jag försöker bli gravid. JAg tänkte göra ett nytt inseminationsförsök runt jul. Men det är ju bortkastade pengar ifall det är så att jag behöver medicinera först för att komma i rätt nivå.Råd mottages tacksamt!
    Som jag ser det måste det varit TSH 2,3 (ganska ok) T4 fritt: 17,6 mycket bra och T3 på 4,7 vilket också är bra. Jag tycker de ska fortsätta utreda dig ang värken i handlederna så det inte är något reumatiskt. Ditt TSH ligger ganska bra. Visst är det bättre att ligga under 2 än över men det är marinella variationer och svårt att säga om det är de som påverkat att du fått missfall tidigare. Eventuellt kan det vara läge att läkarna provar sätta in en låg dos levaxin men jag är skeptisk till att de kommer göra det då dina övriga värden är bra. Sen är mitt råd att du kontaktar din läkare igen för konsultation om ni ska gå vidare med fortsatta inseminationsförsök eller inte. Det är mer än bara sköldkörtelns som spelar in för att en graviditet ska bli lyckad och fullgången.

Håller tummarna att allt går bra.

Mvh PB
  • Pucko Buffy
    Rufs skrev 2009-11-25 13:09:42 följande:
    Usch vad trött jag är för tillfället... orkar ingenting! Sist jag var hos läkaren och tog prover låg mitt TSH på 8 men de andra värdena var inom ramarna så läkaren ville avvakta en månad innan jag skulle börja ta medicin för att se i vilken riktning värdena gick. Nästa onsdag ska jag äntligen dit igen. Pucko Buffy skrev 2009-11-23 18:41:33 följande:
    Hoppas att du mår bättre snart!!! Kram
    Jag tycker att du ska ringa dit direkt om du mår som du gör. Allt tyder ju på i ditt mående vart det barkar, så då är det bättre att stoppa så tidigt som möjligt så du orkar med både dig själv, familjen och övrig omgivning. TSH på 8 som säkert stuckit iväg högre nu är inte bra. Om du inte får komma till så se till att vila så mycket du bara kan. Och då menar jag inte bara ta det lite lugnare utan lägg dig på sängen och vila. Undvik motion i större utsträckning och spara på energin så mycket du kan.

Håller tummarna att du får hjälp snarast. PS tack för kramen.

Mvh PB
  • Pucko Buffy
    Peecock skrev 2009-11-25 15:57:22 följande:
    Hej på erJag undrar om det är någon som vet om man kan ha symptom som håglöshet,deppighet,frusenhet om man har OK värden ? Mitt T4 hade blivit ngt förhöjt på sista sköldkörtelprovet så läkaren sänkte min dos, jag får inte ihop det ? Borde jag inte ha mer ? Sen jag gått ner i vikt har TSH gått upp från 0,2 -0,9 ...ligger idag på 0,9 Åt 100 mg och nu fick jag recpet på 75 jätteskraj att jag ska balla ur när jag börjar äta mindre...förlåt om det blir lite osammanhängande...jag känner mig lite förvirrad
    Har man högt T4 och lågt TSH så tenderar man att ha hypertyreos. Vad var ditt T4 värde egentligen eftersom läkaren sänker din levaxindos. Ett TSH på 0.9 är ju perfekt om T4 inte är för högt. Har du fortfarande antikroppar i kroppen så kan det vara de som gör att du mår skit rent ut sagt. Det tar tid för dem att försvinna och det gör att man kan må jättedåligt fast värdena är ok. Tyvärr är det bara att vänta och vänta som gäller. Det tar tid för kroppen att läka så håll ut.

Kram PB
  • Pucko Buffy

Bönan jag håller tummarna att allt går bra hos endo. Skickar massor av jävlaranamma och peppning.

Kram PB

• mona83

Jag tänkte på en grej när jag lämnade prover igår, skulle ha en telefontid till läkaren om provsvaren. Får man hem den tiden i brevlådan eller för jag fick ingen när jag var där?
    Sa till om att jag skulle ha en när jag betalade besöket....

• mona83

Så en sak till det hade jag ju kunnat skrivit i inlägget ovan men kom på efter att jag skickat.
    Kan man känna sig piggare först och sen att man börjar känna sig "tröttare" igen?
    Jag har haft sömnstörningar sen nått år tillbaka, troligttvis pga struman. Hur trött jag än är somnar jag aldrig förän tolv-1 på natten oavsett om jag går upp tidigt på morron.
    En period nu när jag började känna mig piggare så kom jag i säng lite tidigare, runt halv elva - elva och somnade jätte fort.

För att nu inte komma i säng förän 12-1 igen dessutom har jag vaknat varenda natt nu ett par dagar i rad. Går upp vid tjugo i 7 så det blir inga många timmars sömn....

Men ändå känner jag mig nog piggare, var ute på min första promenad på nått halvår eller längre nu. Dick bara på 20 min, men det känns som det är lagom att börja med.

• Pucko Buffy

Mona 83: ring din VC och hör annars får du beställa en tid, så har alltid jag gjort.

• mona83

Pucko Buffy skrev 2009-11-25 20:39:52 följande:

Mona 83: ring din VC och hör annars får du beställa en tid, så har alltid jag gjort.
    Ringa Medicin om en telefontid eller?
  • Pucko Buffy

Japps om det är de du skulle prata med så är det det jag menar. Alltså den läkaren som beställt proverna och får dem på sitt bord ska du nog prata med. Provsvaren bör ha kommit om någon dag om det är vanliga TSH, T4 och T3 de tagit.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15