norrlandska1 skrev 2009-11-29 10:35:25 följande:
Tillägg, det stod att jag skulle ta om proverna om 4-5 veckor. Har nu ätit i 3 veckor och 3 dagar. Kan jag ta efter 4 veckor eller skall jag helst vänta till 5?
Välkommen hit.
Att du inte fått se dina svar är faktiskt lite dåligt. Som jag förstod det så behandlas du i Danmark och det kanske krånglar till det hela. Men har du tagit proverna i Sverige kan du alltid begära hem dem skriftligen och de får inte neka dig. Det är bara att ringa dit där du tog dem och be dem skicka hem dem.
Först vill jag säga att vill man bli gravid bör man inte ligga över 2 i TSH. Det finns dock många kvinnor som blir gravida med ett högre TSH värde och får fullt friska barn. Med det menar jag att man inte ska stirra sig blind på just siffran 2. Ligger man i spannet omkring så kan en graviditet vara fullt möjlig. Sen är det inte alltid just sköldkörtelproblematiken som är boven i dramat om en graviditet inte blir lyckad, det kan vara mycket annat som spelar in också.
När det gäller dig så har du en konstaterad underfunktion men lätt sådan och har fått börja äta levaxin. Eftersom du inte ätit det så länge än så lär du knappast hunnit märka av dosen. Det tar minst 3 veckor innan du märker någon direkt skillnad och ytterligare 3 veckor (totalt 6) innan dosen du tar är stabil i blodet och du kan gå och ta nya prover, så ja du bör helst vänta 5 veckor från det du började ta dina tabletter.
På frågan om du mått sämre om du haft ett högt antal TPO antikroppar är svaret troligtvis ja. Då sitter symptomen i längre och man mår oftast inte bra fast värdena är ok. Men när man är bra inställd på levaxinet så brukar TPO antikropparna minska ordentligt men det tar tid. Sen tar det tid för kroppen att återhämta sig tills man känner sig okej igen. Det är den stora nackdelen med sjukdomen att det tar sådan tid att bli frisk från den.
Nu jobbar du för att bli gravid, och som jag ser det så har du inga andra hinder än detta så ska det inte vara några större bekymmer så länge din underfuktion behandlas. Kvinnor med hypotyreos har lika goda chanser att få friska och fullgångna barn som andra kvinnor om deras hypo bara hålls under kontroll.
Ang internet och andra sidor så är min åsikt den att nätet är kanon när man vill ha snabba svar. Frågan är bara om det är ett relevant och riktigt svar man får från alla sidor. När jag läser om rekomendationer och påståenden här på nätet så gör jag det med en stor portion skeppsis. Svälj inte allt med hull och hår, tänk efter vilka som är avsändare och i vilket syfte de skriver. Det finns massor av sidor som säger ditten och datten om sköldkörteln (och massa annat förståss). Många av dessa sidor har en viss förmåga att måla fan på väggen fast han inte är där vilket resulterar i att människor mår ännu sämre.
Hoppas du fått lite svar som lugnar, är det något annat du undrar över så skriv här så svarar vi gärna om vi kan.
Jag håller tummarna för dig att dina värden stabiliseras snabbt så du kan genomföra planerna på bebis.
Mvh PB