• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Pucko Buffy
    Trollmor skrev 2009-11-30 13:33:02 följande:
    PB: Tack för ditt svar! Vad är lio? Det är svårt att prata med min läkare, hon bryr sig bara om att TSH ska ligga under 2 inte om mitt mående... Jag har blivit bättre men är fortf trött, frusen o tappar hår. Inte går jag ner i vikt heller, men nu går jag inte upp obefogat längre iaf Jag tänkte kanske söka mig till VC ist. Min dr där lyssnar mer än gyn iaf. Hur normalt är det att TSH värdet hoppar mycket? Från 0,6 ner till 0,16 på nån månad sen efter 2 månader upp igen till 2,6 sen 2 veckor senare 1,6. Har haft samma dos med Levaxin. Gyn sa att det ska va så och inte är nåt att oroa mig för.
    Lio är liothyorin (tror jag det stavas som) det är rent T3 i Levaxin är det bara T4 och ibland lyckas inte kroppen omvandla det till T3 och T2 som den behöver. Jag tycker du mycket väl kan gå till din VC om du känner att denne lyssnar mer.

Att TSH kan hoppa är inget ovanligt. Det hänger ihop med flera orsaker. När på dagen du tar blodprovet - hur länge sedan det var du tog sista tabletten, hur mycket du rört på dig och om du har någon egen produktion av hormon i sköldkörteln. Det sista är det som kan påverka mest men då brukar värdena hoppa ännu mer från gång till gång. Det finns de som har riktigt höga värden en månad för att tre månader senare ligga på tok för lågt. Jag tycker nog att dina värden rör sig så som man kan förvänta sig och din gyn har helt rätt i att det inte är något att oroa sig för.

En liten fråga dock är vad dina värden var när din hypo upptäcktes?
    Jag hade själv riktigt höga värden och blev diagnostiserad i maj 2008. Jag är långt ifrån bra än. Har massa värk i kroppen och blir lätt trött. Orken har blivit bättre men är inte på långa vägar så bra som den var förr. Jag tappar också fortfarande hår i massor men inte på långa vägar så mycket som jag tappade innan. Jag går inte heller upp i vikt men har heller inte rört mig nedåt. Nu har jag svårt att röra mig på grund av värken men när den väl släpper så har du en som kommer kämpa som en liten blå för att komma tillbaka till mitt gamla jag. Tyvärr är det så att denna sjukdomen tar tid och ibland blir det inte alls som förr. Många är vi som kan vittna om att fast värdena är bra så mår vi inte alls bra. Men det är bara att försöka hålla ut och hitta ljusglimtar i livet ändå. Det mest fördelaktiga med att fått diagnosen och kommit under behandling är för mig att jag åtminstonde blivit gladare och tycker saker och ting är mer roliga nu och det är i alla fall något när allt annat är motigt

/PB
  • mina två fina

Hej!
    Nu kikar jag in med en lite fråga, dum kanske men jag vill bara vara på den säkra sidan. Jag har fått levaxin 50 mikrogram utskrivet idag. Kan man ta det samtidigt som omega-3 tabletter? Tar nämligen det varje kväll men har hört att det kan vara känsligt att blanda med vissa läkemedel.

• Ellabus

mina två fina skrev 2009-11-30 20:56:45 följande:

Hej!Nu kikar jag in med en lite fråga, dum kanske men jag vill bara vara på den säkra sidan. Jag har fått levaxin 50 mikrogram utskrivet idag. Kan man ta det samtidigt som omega-3 tabletter? Tar nämligen det varje kväll men har hört att det kan vara känsligt att blanda med vissa läkemedel.
    Jag tar Levaxin samtidigt som jag tar Mumomega, har varken hört eller märkt på mina värden att det skulle vara någon fara med det. Järntabletter ska man däremot inte ta vid samma tillfälle som man tar Levaxin, tror att det står i bipackssedeln. Jag kan inte ta Levaxinet på kvällen eftersom jag sover så dåligt då, så det blir Levaxin + omega 3 på morgonen och järntabletter på kvällen.
  • mina två fina

jaha, varför sover du sämre av det? är det vanligt?

• Jmia
    mina två fina skrev 2009-11-30 20:56:45 följande:
    Hej! Nu kikar jag in med en lite fråga, dum kanske men jag vill bara vara på den säkra sidan. Jag har fått levaxin 50 mikrogram utskrivet idag. Kan man ta det samtidigt som omega-3 tabletter? Tar nämligen det varje kväll men har hört att det kan vara känsligt att blanda med vissa läkemedel.
    Hej vännen, du ska undvika kalcium när du tar tabletten. Skönt att du fick levaxin nu! Sen järn som det nämndes ska man inte ta samtidigt heller.
    Jag tar vitamintabletter, men på kvällen och levaxinet på morgonen.
    ♪♫
  • Ellabus

mina två fina skrev 2009-11-30 21:41:35 följande:

jaha, varför sover du sämre av det? är det vanligt?
    En invärtesläkare sa till mig att Levaxinet "kickar" igång kroppen och att jag absolut bör ta det på morgonen för att inte få sämre sömn, andra läkare har sagt att det inte spelar någon roll, vet inte vad som är mest riktigt. Jag märkte själv dessförinnan att jag sov väldigt oroligt och vaknade lätt om jag tog det på kvällen, vilket ytterligare spädde på den trötthet man ju ändå känner när värdena är dåliga (och när de anses vara ok också ibland...). Märkte även att min son, som också har hypo, sov bättre när han fick sitt Levaxin på morgonen istället. För vissa fungerar det säkert jättebra att ta det på kvällen, det är nog individuellt.
  • mina två fina

jaha, vad bra att veta! Sämre sömn behöver jag inte just nu :). Ja då får jag ta levaxin på morgonen och resten på kvällen. Problemet är bara att jag alltid äter havregrynsgröt m mjölk på morgonen, men jag får väl lösa det på något sätt. Tack för hjälpen tjejer!

• piikachuu

Va skönt att ha hittat till det här forumet! Fick diagnostiserad hypotyreos för ca 15 veckor sen och knaprar levaxin som de flesta. Händer tyvärr ingenting och jag längtar så förbaskat efter att nåt ska hända och jag ska få glansheten och piggheten tillbaka!

Jag har dock hela tiden undrat en sak, jag tar levaxinet varje morgon samtidigt som jag tar p-pillerna. Står inget om att det ska "krocka" men har samtidigt inte sagt till doktorn att jag käkar p-piller (min doktor frågar ingenting och man får pressa fram allt man vill veta....)

Har ni hört nåt? Är det helt fritt fram att svälja p-piller och levaxin samtidigt. Båda är ju ändå hormoner?

Vill ju helst att båda pillrena ska fungera som de ska :P

• norrlandska1

Är det någon här vet om det är bra att motionera.

Jag promenerar alltid någon sträcka på väg hem från jobbet, automatiskt bara att åka raka vägen till jobbet ger ca 30 minuter premenad(till och från t-bana). På väg hem kan det bli 25-45 minuter. För några veckor sedan var det ofta 1 timme flera gånger per vecka men fick problem med ömt under en foten och även blåsa. Så jag kortade ner och ibland inget extra alls.

Jag har ju inte en enorm trötthet men jag undrar om jag genom att gå mycket på något sätt kan framkalla mera trötthet. Själv tänker jag att det är bra att röra på sig, dock ej lika raska promenader som jag kunde ta i början av året men jag går ändå rätt snabbt iofs.

/M

• Ellabus

mina två fina skrev 2009-11-30 22:02:16 följande:

jaha, vad bra att veta! Sämre sömn behöver jag inte just nu :). Ja då får jag ta levaxin på morgonen och resten på kvällen. Problemet är bara att jag alltid äter havregrynsgröt m mjölk på morgonen, men jag får väl lösa det på något sätt. Tack för hjälpen tjejer!
    Jag äter också alltid yoghurt eller mjölk på morgonen, samtidigt som jag tar tabletten. Det har inte varit några problem hittills. Det har diskuterats i tidigare trådar här och vad jag har förstått så ska det gå bra, dosen får anpassas till att man så att säga försvårar upptaget lika mycket varje gång. Att ta t ex kalciumtabletter däremot är nog en annan sak, det gjorde jag under en period och då tog jag dem inte samtidigt.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15