• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Pucko Buffy

mina två fina skrev 2009-11-30 22:02:16 följande:

jaha, vad bra att veta! Sämre sömn behöver jag inte just nu :). Ja då får jag ta levaxin på morgonen och resten på kvällen. Problemet är bara att jag alltid äter havregrynsgröt m mjölk på morgonen, men jag får väl lösa det på något sätt. Tack för hjälpen tjejer!
    Välkommen hit

så länge du äter gröten med mjölk regelbundet dvs 5-7 dagar i veckan så kan du ta det samtidigt som ditt levaxin. Kroppen ställer in sig på att du tillför just den dosen kalcium varje dag. Det är inte heller farligt att hoppa över det någon gång ibland.

Det man ska tänka på är att om man gör det ena under en tid dvs äter ex fil varje morgon (under några veckors tid) och sedan slutar eller börjar med mer eller mindre under en längre tid så kan det påverka upptaget.

Ex jag äter nästan varje morgon ost på mina mackor, men ingen annan kalcium rik mat. Vill jag äta ex yoggy en morgon på helgen så är det inte farligt att göra detta en gång. Men äter jag det kanske i flera dagar så kan det påverka upptaget. Då gör jag så att jag väntar ca 2 timmar med antingen frukosten eller tabletten. Det är inte så krångligt och man lär sig ganska fort vad som funkar och inte funkar. Jag tar vitamintillskott på kvällen till kvällsmaten för att inte blanda ihop det med levaxinet då det innehåller både järn och kalcium.

Hoppas jag inte krånglat till det för dig. Undrar du något skriv bara så svarar någon så fort vi hinner.
  • Pucko Buffy
    piikachuu skrev 2009-11-30 22:41:32 följande:
    Va skönt att ha hittat till det här forumet! Fick diagnostiserad hypotyreos för ca 15 veckor sen och knaprar levaxin som de flesta. Händer tyvärr ingenting och jag längtar så förbaskat efter att nåt ska hända och jag ska få glansheten och piggheten tillbaka! Jag har dock hela tiden undrat en sak, jag tar levaxinet varje morgon samtidigt som jag tar p-pillerna. Står inget om att det ska "krocka" men har samtidigt inte sagt till doktorn att jag käkar p-piller (min doktor frågar ingenting och man får pressa fram allt man vill veta....) Har ni hört nåt? Är det helt fritt fram att svälja p-piller och levaxin samtidigt. Båda är ju ändå hormoner? Vill ju helst att båda pillrena ska fungera som de ska :P
    Du kan ta dina p-piller samtidigt. Det är helt grönt för att göra det. Om du ätit levaxin i 15 veckor bör du märkt en liten skillnad. Tyvärr tar det tid för kroppen att återhämta sig och desto sämre man varit desto längre tid tar det.
  • Pucko Buffy
    norrlandska1 skrev 2009-11-30 22:44:32 följande:
    Är det någon här vet om det är bra att motionera.Jag promenerar alltid någon sträcka på väg hem från jobbet, automatiskt bara att åka raka vägen till jobbet ger ca 30 minuter premenad(till och från t-bana). På väg hem kan det bli 25-45 minuter. För några veckor sedan var det ofta 1 timme flera gånger per vecka men fick problem med ömt under en foten och även blåsa. Så jag kortade ner och ibland inget extra alls.Jag har ju inte en enorm trötthet men jag undrar om jag genom att gå mycket på något sätt kan framkalla mera trötthet. Själv tänker jag att det är bra att röra på sig, dock ej lika raska promenader som jag kunde ta i början av året men jag går ändå rätt snabbt iofs./M
    Det är ok att motionera om man inte mår superdåligt. Man ska dock vara vaksam på kroppen i början tills värdena stabiliserat sig. Viktigt är att man tillåter sig vila efteråt. Går man med obehandlad hypo brukar det inte spela någon roll hur mycket man rör på sig för varken kondisen, vikten eller orken blir bättre utan det kan faktiskt vara farligt att motionera för hårt då. Har man bara lätt förhöjda värden så brukar man inte få några restriktioner. Jag däremot fick inte röra på mig alls utan var beordrad sängläge i minst 3 veckor... det blev totalt 4 månader på grund av hypon, men det är en annan historia.
  • SkrutteLi

Hej!
    Är helt ny inom detta ämne har fått diagnosen för ca 8v sedan. Vid första provtillfället visade tsh 6,4 och t4 15, jag fick då levaxin 0,025mg/per dag. Vid nästa provtillfälle 4v senare hade tsh ökat till 7,6, borde det inte gå ner när jag äter levaxin?
    Kan någon vänlig förklara hur det fungerar, min läkare är inte direkt pratglad av sig.

• Soffeli
    SkrutteLi skrev 2009-12-01 20:04:25 följande:
    Hej!Är helt ny inom detta ämne har fått diagnosen för ca 8v sedan. Vid första provtillfället visade tsh 6,4 och t4 15, jag fick då levaxin 0,025mg/per dag. Vid nästa provtillfälle 4v senare hade tsh ökat till 7,6, borde det inte gå ner när jag äter levaxin? Kan någon vänlig förklara hur det fungerar, min läkare är inte direkt pratglad av sig.
    Hej!
    Du äter inte tillräcklig mängd levaxin ännu för att få bättre eller ens stabila värden. Jag antar att din dos ökats ytterligare eller åtm gör det snart.
    Det bör i alla fall bli så att du får äta mer levaxin, det är bara det att man bör öka långsamt så att kroppen får möjlighet att vänja sig vid de förändrade mängderna T4. Annars kan man få hypersymptom istället.
    I mitt fall fick jag öka dosen med 25ug med någon månads mellanrum tills mina värden hittade en ok nivå. Därefter fick kroppen ca 3 månader på sig att ställa in sig innan nästa blodprov togs och jag återigen fick öka dosen med 25 ug.

Det är väldigt olika hur snabbt inställningen går, men dina värden är i alla fall inte jättedåliga, så då går inställningen nog relativt bra och fort. Å andra sidan kanske din T4-produktion just håller på att förändras successivt och då kan inställningstiden bli lite längre.

Men oroa dig inte för det ökade värdet på TSH. Själv mätte jag inte ens nivån förrän jag efter 2 månader och redan hade höjt dosen till 50ug.
  • caramell74

Kikat runt i tråden lite och ser att ni verkar ha koll på det mesta. 
    Har en del frågor och funderingar som jag hoppas någon kan svara på.

Jag har fått en hönsäggs stor svullnad till höger på halsen. Svullnaden följer sväljningsrörelserna och trycker mot både luftstrupe och matstrupe vilket gör att det känns både när jag andas och sväljer. Har varit hos läkare och det ser ut som om det skulle vara sköldkörteln som är förstorad men mina sköldkörtelprover är "normala". Väntar nu på ultraljud och finnålspunktion.

Min fråga till er är om någon fått diagnosen hyperthyreos trots normala prover. Hörde något om subklinisk hyperthyreos. De flesta normalvärde kommer ju från unga män och kvinnor reagerar som bekant inte likadannt

♥ (¯`°?.¸Theo vårt mirakel¸.?°´¯) ♥
  • mina två fina

Tack för svaren! Har ännu en fråga om någon orkar/kan svara. Jag var hos en läkare när jag fick remiss till mina prover. TSH var då 2,9.  Han ville inte medicinera. Träffade en annan läkare och tog upp detta (har just blivit gravid). Hon sa direkt att jag skulle få levaxin när mitt värde var på 2,9. Hon frågade inget om t3 och t4, eller om jag hade gjort tsh provet vid flera tillfällen vilket jag inte har gjort. Fick iaf levaxin utskrivet som jag nu äter 50ug per dag. Är det för mkt?? Läste här över om 25 ug.....

• Pucko Buffy

mina två fina skrev 2009-12-02 19:32:33 följande:

Tack för svaren! Har ännu en fråga om någon orkar/kan svara. Jag var hos en läkare när jag fick remiss till mina prover. TSH var då 2,9.  Han ville inte medicinera. Träffade en annan läkare och tog upp detta (har just blivit gravid). Hon sa direkt att jag skulle få levaxin när mitt värde var på 2,9. Hon frågade inget om t3 och t4, eller om jag hade gjort tsh provet vid flera tillfällen vilket jag inte har gjort. Fick iaf levaxin utskrivet som jag nu äter 50ug per dag. Är det för mkt?? Läste här över om 25 ug.....
    Eftersom du är gravid och ligger närmare 3 än 2 i TSH så sätter vissa smarta läkare in levaxin direkt. Att du fick 50 hänger ihop med att du är gravid och att bebis ska få tillräckligt med hormoner och att du inte ska börja må dåligt på grund av att bebis tar vad den behöver. Det du ska vara observant på är om du börjar få hypersymptom, då kan du behöva minska dosen något en tid (några veckor) så kroppen får en chans att vänja sig för att sedan återgå till dosen på 50 ug/dag. Är du orolig eller känner att du inte fått svar på dina frågor så ska du kontakta vården.

Lycka till med bebisen i magen.

Mvh PB
  • Pucko Buffy
    caramell74 skrev 2009-12-02 18:50:17 följande:
    Kikat runt i tråden lite och ser att ni verkar ha koll på det mesta. Har en del frågor och funderingar som jag hoppas någon kan svara på.Jag har fått en hönsäggs stor svullnad till höger på halsen. Svullnaden följer sväljningsrörelserna och trycker mot både luftstrupe och matstrupe vilket gör att det känns både när jag andas och sväljer. Har varit hos läkare och det ser ut som om det skulle vara sköldkörteln som är förstorad men mina sköldkörtelprover är "normala". Väntar nu på ultraljud och finnålspunktion.Min fråga till er är om någon fått diagnosen hyperthyreos trots normala prover. Hörde något om subklinisk hyperthyreos. De flesta normalvärde kommer ju från unga män och kvinnor reagerar som bekant inte likadannt
    Man kan ha en förstorad sköldkörtel utan att värdena är dåliga. Det är det som är struma. Det är bra att du får göra en ultraljud och finnålspunktion för då ser man vad som sker i sköldkörteln. Du kan mycket väl ha en inflamation som ännu inte resulterat i att dina värden brakat iväg åt endera hållet. Därför är det bra att kolla upp detta nu för att kunna möta upp med eventuella mediciner när så behövs för att du ska slippa allt för många symptom och må dåligt i onödan. Begär att läkarna förklarar utförligt för dig vad de gör och varför samt hur prognosen ser ut i framtiden. Trycker knölen mycket kan det bli tal om operation men det lär du få svar av behandlande läkare. Ang diagnos hypo trotts "bra" värden så finns det vissa läkare som ser mer till måendet än proverna. Diskutera med din läkare och fråga varför du får just den behandlingen du får och vad de grundar den på. Har du tur får du en bra läkare som både lyssnar och förklarar för dig på ett förståeligt sätt.

Lycka till /PB
  • caramell74

Tack snälla för snabbt svar.

Jag blev remitterad till öron-näs och halskliniken eftersom proverna var "normala".
    Kände att det viktigaste var att göra ultraljud och finnålspunktion och få reda på vad som sker i sköldkörteln precis som du säger. Läkaren tog faktiskt upp operation direkt och föklarade hur en sådan gick till.
    Just nu är oron det största problemet. Tycker att det är så jobbigt att gå och vänta på tid.

♥ (¯`°?.¸Theo vårt mirakel¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15