• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • mina två fina
    Pucko Buffy skrev 2009-12-02 19:46:50 följande:
    mina två fina skrev 2009-12-02 19:32:33 följande: Eftersom du är gravid och ligger närmare 3 än 2 i TSH så sätter vissa smarta läkare in levaxin direkt. Att du fick 50 hänger ihop med att du är gravid och att bebis ska få tillräckligt med hormoner och att du inte ska börja må dåligt på grund av att bebis tar vad den behöver. Det du ska vara observant på är om du börjar få hypersymptom, då kan du behöva minska dosen något en tid (några veckor) så kroppen får en chans att vänja sig för att sedan återgå till dosen på 50 ug/dag. Är du orolig eller känner att du inte fått svar på dina frågor så ska du kontakta vården. Lycka till med bebisen i magen. Mvh PB
    Tack så jättemkt för svaret! Tänk vad bra att ni kunniga människor finns när man inte har fått bra svar från läkare :)!
  • Pucko Buffy
    caramell74 skrev 2009-12-02 20:01:48 följande:
    Tack snälla för snabbt svar.Jag blev remitterad till öron-näs och halskliniken eftersom proverna var "normala". Kände att det viktigaste var att göra ultraljud och finnålspunktion och få reda på vad som sker i sköldkörteln precis som du säger. Läkaren tog faktiskt upp operation direkt och föklarade hur en sådan gick till.Just nu är oron det största problemet. Tycker att det är så jobbigt att gå och vänta på tid.
    förstår din oro det är inge kul att gå och vänta på något man helst hade gjort igår. Försök fokusera på annat, det går ju inte fortare för att man oroar sig innan utan man mår bara sämre psykiskt av det.

Jag gick själv genom en operation för ett tag sedan och efter beskedet att jag skulle få en tid till det att själva operationen genomfördes försökte jag inte tänka för mycket på vad som väntade. Visst känner man sig orolig när man tänker på det som komma skall, men jag mådde mycket bättre av att inte gå runt och tänka på det utan göra andra saker som jag mådde bra av. De gånger jag väl tänkte på det och kände mig nervös och orolig försökte jag tänka positivt, att många andra gjort samma sak och att jag inte kunde gå runt och vara rädd inför något jag inte skulle vara med om på ett bra tag. Men det var jag och det kanske inte alls funkar för dig, men jag hoppas mitt sätt gett dig lite mindre oro och kanske lite hjälp att tackla den oro som ibland kommer när man minst vill ha den när man väntar på en sådan här sak.

Du ska se att det går bra/PB
  • pågmamman

Måste fråga er här inne som är "experter" på sköldkörteln. Har besvär som skulle kunna tyda på en överaktiv sköldkörtel. Men läkarna säger att mina värden är helt ok. Har TSH 0,77 - 1,0 och T4 17. Stämmer detta. Vet ju att besvären kan bero på anant men varje gg jag beskriver dem för ngn - säger de - har de kollat dina sköldkörtelvärden?!

• Pucko Buffy
    pågmamman skrev 2009-12-02 22:41:51 följande:
    Måste fråga er här inne som är "experter" på sköldkörteln. Har besvär som skulle kunna tyda på en överaktiv sköldkörtel. Men läkarna säger att mina värden är helt ok. Har TSH 0,77 - 1,0 och T4 17. Stämmer detta. Vet ju att besvären kan bero på anant men varje gg jag beskriver dem för ngn - säger de - har de kollat dina sköldkörtelvärden?!
    Du har faktiskt perfekta värden så dina problem tror jag beror på något annat. Men det kan faktiskt vara så att du mår bättre på ett högre värde och att dina värden är på väg ner. Mitt råd är att du väntar 3-6 månader och går tillbaka för att kolla dina värden igen. Då kan man se om det skett någon förändring upp eller ner och därmed utesluta/konstatera om du har problem med sköldkörteln eller ej. Blir dina symptom värre ska du självklart söka hjälp direkt.

Mvh PB
  • pågmamman

Menar du att jag kanske skulle må bättre av ett TSH värde? Är ett lågt TSH täcken på överproduktion?

0,77 hade jag vid första mätningen och 1,0 2 månader senare - vid en morgon mätnig, elelr var det t o m dygnsmätning?!. Nu vet jag inte vad jag har.

• Soffeli
    pågmamman skrev 2009-12-03 12:48:38 följande:
    Menar du att jag kanske skulle må bättre av ett TSH värde? Är ett lågt TSH täcken på överproduktion?0,77 hade jag vid första mätningen och 1,0 2 månader senare - vid en morgon mätnig, elelr var det t o m dygnsmätning?!. Nu vet jag inte vad jag har.
    Håller med PB, du verkar ha bra värden.
    Lågt TSH är överproduktion..
    Dock hade det ju ökat lite, så även jag skulle nog för säkerhets skull gå tillbaka och ta proverna igen efter 3-6 månader för att se om TSH forsätter öka. Med för högt TSH och lågt T4 har man hypotyreos, underproduktion.

Annars är TSH runt 1 perfekt.
  • Pucko Buffy
    pågmamman skrev 2009-12-03 14:52:21 följande:
    Men vad räknas som högt T4 då?
    Över 19 men ett värde runt 16 är kanonbra.

Det kan vara så att dina värden är på g att ändras. Egentligen borde läkaren kollat både TRAK och TPO antikroppar för att se om du har någon inflamation i sköldkörteln eller ej.

Har du förhöjda Trak värden är det hyper och har man höga TPO antikroppar så är det en indikation på att man har en pågående inflamation i sköldkörteln.

Har man ex hashimotos så kan man ha hyper symptom i början. Sköldkörteln kan svullna lite för att sedan minska och till slut skrumpna ihop helt. När den väl börjar göra det så utvecklar man hypotyreos dvs en underfunktion i sköldkörteln.

Därför kan det vara så att du mår dåligt redan nu utan att det syns i blodproven. Därför måste man avakta i några månader och sedan ta nya prover om problemen kvarstår eller blivit värre. Först då kan man se om det är sköldkörteln som är orsaken till problemen. Detär förbaskat tråkigt att vänta, men tyvärr är det det enda man kan göra när det gäller sköldkörteln.

Jag hoppas verkligen att du mår bättre snart och att du slipper eventuella problem med sköldkörteln.

Mvh PB
  • mona83

Nu har jag ju ätit Thapaczol ett tag och jag tycker det känns som att den förstorade sköldkörteln blivit mindre. Ellerv så kanske det är så att den inte växt mera.
    Går den tillbaka när medicinen börjat hjälpa?

• piikachuu

Jag skrev innan angående p-piller!

Anledningen till att jag undrade var för att jag har en kompis till mig som fick problem med sköldkörteln och gick på kontroller och åt levaxin. Ett tag efter det la hon av med p-pillerna (tyckte inte om dem) och på återkontrollen för sköldkörteln efteråt var hennes värden helt normala och hon kunde sluta ta levaxin. Nu mår hon jättebra och har inga problem med sköldkörteln!?

Jag fick nämligen problem ca. en månad efter jag började med mina nya p-piller (har ätit andra i ca 8 år), och därefter blev jag diagnostiserad med hypotyreos. Och när jag hörde att jag åt samma p-piller som min kompis gjorde började jag undra om det faktiskt fanns ett samband. Har även hört att p-piller kan påverka levaxinets förmåga.

Funderar nu på att lägga av med dem och använda nåt hormonfritt och se om jag blir bättre, eftersom levaxinet ändå inte fungerar på mig.

Men är de nån mer som hört nåt om levaxin, hypotyreos och p-piller??

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15